SPEC FATBOY

Voor de liefhebbers van weinig versnellingen en rijden per twee. Ook voor de in opmars zijnde E-MTB en de Fatbikes kun je hier terecht. Deel hier opmerkingen, tips en ervaringen.
Post Reply
joel
Mountainbiker

Re: SPEC FATBOY

Post by joel »

gho wrote:@Joel, waar heb je de Trek Farley kunnen kopen? Ik heb er tevergeefs naar gezocht, maar nergens te vinden in Belgie ...

ik zal die toevallig op 2de hands site staan, dus direct gaan halen! :-)
hij was dan zelfs nog zo goed als nieuw.
mijn eerste gedacht was een sandman, maar vond niet direct iets in mijn budget.
maar met den deze zeker zo blij!
l3m4nt
Mountainbiker

Post by l3m4nt »

Heb er vandaag ene gezien op de Herdersmarathon met felgroene banden.
whaleshark
Mountainbiker
Location: ALu Cannondale F29, Carbon Vacorse, Stalen Ragley Big Wig en een oude alu fully Testarossem

Post by whaleshark »

l3m4nt wrote:Heb er vandaag ene gezien op de Herdersmarathon met felgroene banden.

Een fotooke had wel leuk geweest... :-)
Maar een fototoestel is nu één van die dingen die men niet mee neemt om een marathon te rijden, hé...
l3m4nt
Mountainbiker

Post by l3m4nt »

was aan de bikewash, en er stond sowieso al een koppel te vragen of ze een foto mochten nemen ... daar ga ik niet voor aanschuiven :)
MrSwiss
Mountainbiker
Location: Specialized Stumpjumper 2008 Specialized Fatboy 2014

Post by MrSwiss »

Ja het was de mijne met de on-one green 4.0 banden. Tijdens de tocht mijn freewheel gebroken rond km 65. Had gehoopt de finish te halen en de fotograaf van Sportograpf, maar helaas. Zal proberen een foto later te posten van bij mij thuis. Ik overweeg eventueel de oranjebanden te bestellen. Misschien mooier met zwarte carbonvork en mat groen kader.
Frog 075
Mountainbiker

Post by Frog 075 »

Strak plan...!
Ik neem je groene wel over dan :-)
Nog eens bedankt om de herdermarathon aan te doen, aan de bevoorrading waar ik van dienst was (Ronnybos) was alles nog ok ;-)
Timba
Mountainbiker

Post by Timba »

heeft specialized nu de fatbike uitgevonden?
MaartenW
Mountainbiker
Location: Canyon ES5,Fondriest Domino plus, Colnago Master, Schauff Track, Diamant Cross

Post by MaartenW »

RUSOR wrote:
MrSwiss wrote:Sinds februari 'het groene beest'. Normaal geen verschil tss de basic en de expert naar kader en banden alleen de afmontage verschilt. Bij mij gaan de tochten van het strand naar de terrils van frankrijk en henegouwen tot de ardennen. Dus al wat ervaring. Door het intens gebruik ervan heb ik wel een xt-afmontage qua versnellingen en schijfremmen (die had ik nog liggen). Om te rijden is het wel een beetje anders. Het is opnieuw de limieten zoeken. Maar het is fun. Mijn vrienden zeggen dat ik beter met de fat ben dan met mijn spec stumpjumper fully. Enig nadeel : op asfalt moet ik de 29'er raketten laten gaan na enkele km. Je moet zeker eens een testrit doen. Als je terug komt met een smile tot achter je oren koop er één !!
Goeie omschrijving.... enkel op het asfalt ben je beduidend trager maar voor de rest is grip toch ook nog een woordje dat ik zeker zou toevoegen..... de limieten zijn zeer ver te zoeken bij deze fiets
Dan moet je toch eens kijken naar welke banden je rijdt en hoe breed van velgen. Heb test gedaan bij mij in de buurt klim ca 4% over goed asfalt met mijne fatbike met 29'er wielen en met fatwielen klimmen direkt na elkaar gelijkmatige hartslag. Had een hartslag verschil gemiddeld en mijn fatwielen waren een 20 tal seconden trager(op trail druk van 800 gram) dan mij 29 racing ralph's op 2 kg druk die er net geen kwartier over de klim deden.

Heb ook al wel eens massastart evenmenten meegedaan en ok niet iedereen gaat even diep maar daar was ik na 10 km en 200hm toen de eerste bevoorrading er stond nog altijd bij de eerste 5 van een paar honderd. Het is vooral het gewicht dat je bergop parten speelt(en dan in mijn geval dan nog vooral dat van de chauffeur) maar ja je kan ook een fat van 12 kg bouwen als je er voldoende geld tegenaan smijt en wat compromissen sluit.
endorfin
Mountainbiker

Post by endorfin »

Specialized zijn meester kopieerders....

http://adventurebybike.be/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Onderaan, oorsprong in alaska....
907, fatback, ... Duratec

Sandman als eerste voor all round geometrie
MrSwiss
Mountainbiker
Location: Specialized Stumpjumper 2008 Specialized Fatboy 2014

Post by MrSwiss »

Eerste serieuze breuk op mijn fatboy. Het was nie alleen mijn freewheel, tijdens de herdersmarathon maar de oorzaak lag aan de achternaaf. D'en as in de naaf was gebroken. Ga die laten vervangen door een hope-naaf. Dupont (mijn fietshersteller) kan nog geen vervangstukken krijgen van Specialized ! Lets 'hope' dat die naaf het meer zal uithouden met mij.
Post Reply