eerste ervaring klikpedalen

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Post Reply
julie
Mountainbiker

Re: eerste ervaring klikpedalen

Post by julie »

Even een vraagje:

ik rij al jaren met klikpedalen, ben er ook heel goed aan gewend, maar sinds ik ben begonnen met het rijden van meer technische trails ("enduro" zullen we het maar noemen), ben ik tot de conclusie gekomen dat mijn probleem met bochten naar links draaien (vooral van die scherpe haarspeldbochten), niet komt door de foute techniek, maar geheel te wijten is aan het feit dat ik altijd met rechts uitklik en nooit met links. Dus wat gebeurt er als ik bijna stil val in een scherpe bocht naar links? Lichte paniek, in reflex uitklikken rechtervoet, waardoor je dus nooit meer die bocht naar links kan draaien, en dus frustratie.
Dus mijn vraag aan jullie is of jullie ook altijd met dezelfde voet uitklikken?
Ik probeer nu dus me zelf te wennen aan zowel links als rechts uitklikken, ik moet die reflex aanleren lijkt mij.
Tips zijn trouwens altijd welkom :wink:
Ik kan natuurlijk ook flats monteren en five ten schoenen aandoen (ik heb ze beiden), maar ik vind dat minder prettig bij sprongen enz, en vrij steile stukken naar beneden, zogenaamde drops, want voetjes in de lucht :-?
De Wreter
Mountainbiker

Post by De Wreter »

Dan moet je trainen op surplace en manoeuvreren tegen minimale snelheid, zo krijg je fietsbeheersing.
Van daaruit vertrek je dan naar links draaien en rechts draaien en je zal snel merken dat je een goede en slechte kant hebt en dat komt naar mijn bescheiden mening vanuit de rug.
julie
Mountainbiker

Post by julie »

klopt dat ieder een goede en een slechte kant heeft, maar kan men nog makkelijk nieuwe reflexen aanleren? Dus ipv eerst rechts uitklikken, links uitklikken en voetje op de grond, want daar heeft het mee te maken. Ik moet me aanleren dat ik ook kan stoppen door links uit te klikken en linker voet op de grond ipv altijd (maar dan ook altijd!) rechts
climbbeast
Mountainbiker

Post by climbbeast »

julie wrote:klopt dat ieder een goede en een slechte kant heeft, maar kan men nog makkelijk nieuwe reflexen aanleren? Dus ipv eerst rechts uitklikken, links uitklikken en voetje op de grond, want daar heeft het mee te maken. Ik moet me aanleren dat ik ook kan stoppen door links uit te klikken en linker voet op de grond ipv altijd (maar dan ook altijd!) rechts
Ik ben het ondertusse gewoon. Kan vlot beide kanten uitklikken. Is een beetje een reflex dat je moet hebben als je je voet op de grond wilt zetten je hiel naar buiten gooien en voet is uit je pedaal :-D Gewoon blijven doen. Zo leer je het het rapst :wink:
De Wreter
Mountainbiker

Post by De Wreter »

Tuurlijk kan je dat aanleren, maar vermoedelijk stapt iedereen eerst af met zijn steunbeen (links voor mij) ? De andere kant uitklikken aanleren kan je gemakkelijk leren maar je hoort er ook vertrouwen mee te kweken in moeilijke situaties.

Leg bij mij een afgrond rechts en, alhoewel hoogtevrees, ik rij er vlak langs omdat 'k links kan uitklikken en zo van de afgrond weg "val" of afstap.

Leg de afgrond aan m'n linkerkant en ik blokkeer volledig.

Hetzelfde effect heb 'k bij het wandelen op dezelfde plaatsen....
julie
Mountainbiker

Post by julie »

De Wreter wrote:Tuurlijk kan je dat aanleren, maar vermoedelijk stapt iedereen eerst af met zijn steunbeen (links voor mij) ? De andere kant uitklikken aanleren kan je gemakkelijk leren maar je hoort er ook vertrouwen mee te kweken in moeilijke situaties.

Leg bij mij een afgrond rechts en, alhoewel hoogtevrees, ik rij er vlak langs omdat 'k links kan uitklikken en zo van de afgrond weg "val" of afstap.

Leg de afgrond aan m'n linkerkant en ik blokkeer volledig.

Hetzelfde effect heb 'k bij het wandelen op dezelfde plaatsen....
:lol: bij mij is het dus precies andersom! Ik blokkeer als ik de afgrond rechts heb omdat ik dus altijd rechts voetje aan de grond wil zetten.
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

gewoon even veel in en uitklikken met de mindere kant. je reageert helaas op een gewoonte en daardoor panikeer je, niet zozeer door een foute reflex. op het moment zelf denk je snel uit te klikken, maar net omdat dat nu geen pure reflex is gebruik je de verkeerde kant. of de reflex word net daardoor geblokkeert.
recht traject op parking of veldje opzoeken, veel uitklikken en links draaien... en ook afwisselend links/rechts... je bent er zowieso snel mee weg, en de reflex zelf is er zeer snel.

je moet gewoon een soort paniek overwinnen op links draaien. het idee dat he tdan misloopt moet je verliezen, dat is dus uw voornaamste probleem. maar daar ben je snel vanaf, gewoon voor gaan en na vallen weer herdoen.
gewoon denken... "alee hoe stom.. komaan nog eens - NO PAIN NO GAIN ! en val je toch eens, gewoon eventjes mee lachen als het kan of sportief opnemen, niet panikeren.
we hebben he tallemaal zo geleerd met de eerste keren met klikpedalen :wink:
het is een mentale instelling die bepaalt of je toelaat te panikeren of niet, en om er vanaf te zijn.
julie
Mountainbiker

Post by julie »

Sunn Xtreme wrote:gewoon even veel in en uitklikken met de mindere kant. je reageert helaas op een gewoonte en daardoor panikeer je, niet zozeer door een foute reflex. op het moment zelf denk je snel uit te klikken, maar net omdat dat nu geen pure reflex is gebruik je de verkeerde kant. of de reflex word net daardoor geblokkeert.
recht traject op parking of veldje opzoeken, veel uitklikken en links draaien... en ook afwisselend links/rechts... je bent er zowieso snel mee weg, en de reflex zelf is er zeer snel.

je moet gewoon een soort paniek overwinnen op links draaien. het idee dat he tdan misloopt moet je verliezen, dat is dus uw voornaamste probleem. maar daar ben je snel vanaf, gewoon voor gaan en na vallen weer herdoen.
gewoon denken... "alee hoe stom.. komaan nog eens - NO PAIN NO GAIN ! en val je toch eens, gewoon eventjes mee lachen als het kan of sportief opnemen, niet panikeren.
we hebben he tallemaal zo geleerd met de eerste keren met klikpedalen :wink:
het is een mentale instelling die bepaalt of je toelaat te panikeren of niet, en om er vanaf te zijn.
yep het zit geheel tussen de oren :wink:
Ik ga nu als ik wat tijd heb te doden, even een kwartier tot een half uur 8-en draaien op een parkeer plaats, met dus uitklikken links, en been uit, bij bochten naar links, en dus andersom voor rechts. Ik moet gewoon over het moment heen komen dat ik alleen maar rechts van mijn fiets kan afstappen. Probeer dus ook expres te stoppen met links uitklikken en links neerzetten.
En dan dus nog een beetje de angst om te vallen overwinnen in moeilijke situaties :wink:
dennisVO
Mountainbiker

Post by dennisVO »

vandaag eerste TT gereden met klikpedalen, en het was al direct ne pittige (Malmedy).
ik ben helemaal overtuigd en ga niet meer zonder!
los van het feit dat je meer rendement hebt, waren er massas momenten dat ik normaal af m'n pedalen zou schuiven (afdalingen, wortels, rotsen, ….) maar nu blijf je stevig staan.
Echt top!
Mijn investering heeft zich op 1 TT al terugbetaald vind ik!
Bassie_1985
Mountainbiker
Location: Trek Elite 8.5 (Geüpgraded naar Deore XT brakes, shifters en cassette)

Post by Bassie_1985 »

Mijn eerste ervaring was eentje om snel te vergeten. Het monteren ging vlot, maar ik was vergeten naar het minneke te draaien (makkelijker uit te klikken). Resultaat : op mijn bakkes in de garage terwijl ik tegen de muur stond. Toen ik het een beetje gewoon was naar buiten gegaan en al direct in de buxushaag gevallen, kleddernat dus met dit weer.

Toen dacht ik : je kan dat toch minder zetten, maar ik kreeg de linkerschoen niet van het pedaal af => moeten forceren met het gevolg dat de schoen van mijn plaatje afvloog en dit plaatje dus vastzat op de linkerpedaal... Moeten forceren met een schroevendraaier maar door de kracht van de schoen los te maken, was ik een ook schroefje kwijt. Meer dan een uur moeten zoeken naar het schroefje, lag het 5 meter verder buiten (terwijl ik het in de garage gedemonteerd had)....

Uiteindelijk ging het toch goed met de weerstand op het minste en ik ben desondanks toch blij dat ik het gekocht heb. Het is wel even wennen en de eerste tocht moet nog komen. Normaal ging ik vandaag gaan maar het heeft 3 uur geduurd om het iets of wat gewoon te worden :lol:
Post Reply