slippen op het droge

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
canyon2
Mountainbiker

slippen op het droge

Post by canyon2 »

Hallo,
vandaag op de Schorre in Oostende gaan rijden en alhoewel dat alles kurkdroog lag,toch 2 maal hard in aanraking gekomen met de grond.Tweemaal dat het voorwiel zomaar wegslipt,1° keer was bij het aansnijden van een bocht voor een afdaling,dus nog begrijpbaar.Maar de tweede (harde) val was op een recht stuk,ineens was mijn voorwiel weg :roll:
Nu reed ik met hutchinson cobra's op ongeveer 1.5b vooraan en 2b achteraan.Deze banden moeten toch "baanvast" zijn bij deze omstandigheden of vergis ik mij?
In nattere condities heb ik er nog geen problemen mee gehad.Moest er iemand bedenkingen hebben of bandenadvies mag hij het gerust laten weten.
alvast bedankt
De Wreter
Mountainbiker

Re: slippen op het droge

Post by De Wreter »

Cobra's zouden perfect moeten zijn.....rijstijl ?
tobe
Mountainbiker

Post by tobe »

Profiel zegt nu ook niet alles.
Een goedkope draadband reageert anders dan een duurdere (vouwband) versie met verschillende rubbersamenstellingen.

En inderdaad, misschien heb je met jouw rijstijl/techniek vooraan een band nodig met wat meer grip.
Real Epic '89
Mountainbiker

Post by Real Epic '89 »

Hoeveel weeg je en wat is de ondergrond. Zand, klei of wat anders. Was er spoorvorming op het pad waarin je de tweede keer onderuit ging?
schuppe
Mountainbiker

Post by schuppe »

1.5b vooraan? is da ni wa weinig? Je zou door een mindere druk wel iets meer grip moeten hebben, dus aan die 1.5b za het zeker niet liggen!!
Stinobi
Mountainbiker

Post by Stinobi »

schuppe wrote:1.5b vooraan? is da ni wa weinig? Je zou door een mindere druk wel iets meer grip moeten hebben, dus aan die 1.5b za het zeker niet liggen!!
Ik steek nooit meer dan 1,3 vooraan :D
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

een voorvork die op 1 kant dempingverlies heeft door een slechte pakking, kan dat ook veroorzaken.
de hutchinson cobra mag je zeker op 1.5 a 1.7 zetten. deze band is normaal gripvast.
is de ondergrond rotsig en wat vochtig, kan je met eender welke band op je gezicht gaan... het is gewoon opletten op dat moment.
butters
Mountainbiker

Post by butters »

Stinobi wrote:
schuppe wrote:1.5b vooraan? is da ni wa weinig? Je zou door een mindere druk wel iets meer grip moeten hebben, dus aan die 1.5b za het zeker niet liggen!!
Die vliegen er toch gewoon vanaf als ge daar wat hard mee in een afdaling gaat. :-k
Wellicht ligt het gewoon aan een plaatselijk gladde/vochtige ondergrond.
Stinobi
Mountainbiker

Post by Stinobi »

butters wrote:
Stinobi wrote:
Die vliegen er toch gewoon vanaf als ge daar wat hard mee in een afdaling gaat. :-k
Wellicht ligt het gewoon aan een plaatselijk gladde/vochtige ondergrond.
Nog nooit geen probleem mee gehad. Zondag had ik ne nagel in mijn achterband. Biba gestoken en met handpomp wa lucht in gedaan. Thuis gemeten en bleek dak 70km rondgereden heb met 1bar er in :D (Da was wel te weinig, ging geen hol vooruit op de vlakke stukken)
(ter info: ik weeg ook wel maar 66kg)
canyon2
Mountainbiker

Post by canyon2 »

Real Epic '89 wrote:Hoeveel weeg je en wat is de ondergrond. Zand, klei of wat anders. Was er spoorvorming op het pad waarin je de tweede keer onderuit ging?
Harde uitgedroogde kleigrond en weeg 68kg.Moet zeggen dat de singletrack overgroeid was met gras en denk dat mijn wiel uit het spoor gevlogen is.
Post Reply