Kuisen van de fiets na zware ploetertocht

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
mtb-fltn
Mountainbiker

Post by mtb-fltn »

Rikke Geplaatst: Do Jan 06, 2005 8:01 pm Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Zorg dat ketting dezelfde dag nog gekuist wordt (of je ze daarvoor van de fiets haalt -> zie reeds andere topics, ik haal ze na elke TT van de fiets om te weken, kuisen, drogen en smeren). Het frame kan je eventueel later opkuisen (een paar emmers water, ik voeg daar wat "wash & wax" aan toe). [quote]Om de 3 weken een grondige beurt.

Bedoel je dan dat je je fiets uit elkaar haalt om elk onderdeel te wassen?
bikermvb
Mountainbiker

Post by bikermvb »

Ik heb al verschillende keren horen praten over 'teflon spray'. Wat is dit eigenlijk en waarvoor dient het? Thanx!!

Dat is een spray met teflondeeltjes in ,smeert droger en is niet vet,er plakt geen stof in,dus niets anders dan voordelen
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

Tef spray is olie met teflon (Pfte) erin. Dit smeert een stuk beter dan gewone smeerolie.

Groot onderhoud is voor mij de ketting wisselen, kabels eens smeren/vervangen, eens kijken of alles nog vaststaat en er niks gebroken is, lagers eens checken en zonodig opensmijten/vervangen,...
Calvin
Mountainbiker

Post by Calvin »

En als toetje, nog even kader inspuiten met siliconenspray (bv, Würth, het wondermiddel tegen kleine krasjes en 't beschermt nog ook) en ge hebt telkens weer ne nieve vlo. :D

Greetz
Calvin
nothing 's impossible
Mountainbiker

Voor siliconenspray moet je in de aldi zijn, hebben 1 of 2 keer per jaar siliconespray, dan sla ik een buske of 10 in!
opeensbe
Mountainbiker

Post by opeensbe »

nothing 's impossible wrote: Siliconeolie maakt geen strepen op je frame, wassen met bikeshampoo of bike eens waxen geeft een beter resultaat en is milieuvriendelijker.
Heb laatst mijn frame ingespoten met meubelwax. Het bleek wel witte was te zijn zodat mijn frame "grafitti-gespoten" leek en het merk onleesbaar was...
Heb dit wel gedaan in extreme omstandigheiden als je na 1 km door de modder geen framekleur meer herkent...

Mijn ketting verwijder ik met een powerlink en schud ik grondig in een oude "bidon" met diesel van de pomp (ontvet goed maar droogt de ketting niet uit en maakt ze niet "schraal")
Biker Zjé
Mountainbiker

Post by Biker Zjé »

Mijn bike kuisen kost me 15 minuten, veel modder of niet.
Afspuiten met tuinslang voor de grove brokken.
Dan wassen op standaard met spons vanuit emmer met warm water+dreft.
En ondertussen ketting + tandwielen ingespoten met bikeclean, een detergent dat perfect de olie en vet van pion, tandwielen en ketting verwijderd.
Alles nog eens properspuiten met tuinslang, ketting drogen met een vod en inspuiten met teflonspray.
15 minuutjes werk en je bike kan er tegen tot het volgende moddebad :lol:

@mtb-fltn...die bikeclean haal ik in Pijpelheide bij fietswinkel schuin over de kerk...is voor jou niet zo ver uit de buurt :wink:
nothing 's impossible
Mountainbiker

Pfledge werkt zeer goed voor matte frames!
Voor de gewone blinkende frames gewoon car polish.

Over ontvetter zijn hier al epistels geschreven, diesel stinkt ongeloofelijk aan de handen, ontvet voor mij niet voldoende en blijft aanwezig op en in de ketting.

Een ketting moet eigenlijk schraal zijn als ze ontvet is, de ontvetter moet ook snel verdampen en mag geen residu achterlaten.

Vooral als je moderne smeermiddelen gebruikt is het goed ontvetten een pluspunt.

Der zijn specifieke ontvetters voor kettingen, biologisch of niet, remmenreiniger is ook goed, water met dreft kan ook als je goed naspoelt en de ketting laat drogen.
Maar, iedereen heeft zijn eigen methode. Soms gaat de ketting bij mij in de white spirit, gewoon omdat er niks anders voorhanden is.
Maar dan spoel ik de ketting na met motip ontvetter of met tef-olie.
nothing 's impossible
Mountainbiker

Opletten met die spuitbussen hé!

Beter niet teveel op je cassette en kettingbladen spuiten, veel van die ontvetters/detergenten tasten de dichtingen van de lagers aan!
Een deel komt in de body terecht en lost daar ook vet op.

Het vuil dat je oplost komt op de velgen/schijven terecht en daar doe je je remblokken geen plezier mee.

Effe cassette losvijzen als het echt vettige troep is.
(en opletten met wat en hoe je smeert).
i-Mac
Kerstman

Post by i-Mac »

En wat doen jullie met kabels? Want die zien ook serieus af, zowel tijdens als na de TT (wassen). Hoe behandelen jullie dus de kabels (de reden dat ik dit vraag, is dat ik vandaag de kabels van de rem heb moeten laten vervangen.)

Of bestaat er ergens een visuele gids hoe je alles best op punt houd? Eventueel met een visueel gedeelte hoe bv. je versnellingsapparaat een beetje af te stellen.

Dankt U
Post Reply