Happy bike days

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
vindesign
Mountainbiker

Re: Happy bike days

Post by vindesign »

Ik heb blijkbaar veel chance gehad met parking te vinden. Ik was er al om 9u en vond 100m van de standen plaats.

's morgens was het wat vochtig, maar de zwarte route viel nog net binnen mijn kunnen. Eerste keer die steilste afdaling was toch wel even slikken, maar de tweede keer was er al meer grip (het droogde snel op) en je weet dan ongeveer de ideale lijn wel liggen.

Om een mooie vergelijking 26-29 inch te maken dacht ik te starten op een Cannondale Scalpel 29" (heb zelf een 26"); dat was geen prettige kennismaking met 29". Ik vond hem ronduit slecht en onzeker in de afdalingen.

Daarna een Trek Fuel EX 9.8 getest, die ging veel vlotter, maar de achtervering zat wel te dansen. Een lock aan het stuur, die hij niet had, was echt wel nodig in de klim.

Yeti ARC 27,5 vond ik super. De small kader was net iets te klein, maar het kon nog net. Zeer wendbaar, super in de klim. Geweldige FOX vork. Ik vond hem subliem.

Ik wilde dan een Niner Jet 9 carbon testen, maar die was niet voorradig. Omdat ik niet wilde wachten heb ik dan maar een hardtail Air 9 RDO getest. Ik vond hem vergelijkbaar met de Yeti ARC, maar ik vond hem iets minder fijn sturen.

Specialized Camber was ok, maar ik zou hem nooit kopen. De Gt Zaskar die ik erna testte was ik ook niet echt van weg. Geweldig hard frame vond ik dat. De afmontage van de goedkopere Zaskar vond ik ook maar zwak en het zadel was na die 3,8 km al pijnlijk.

Tot slot was ik nog eens langs de Niner stand gepasseerd om te zien of de Jet 9 Carbon nu wel vrij was.
Voor mij was dat de beste fully van de dag. Ik zat er perfect op, klimde super, daalde super. Ik kon er buiten de gripshifts niets op aanmerken.

Ik vond het evenement echt super. Ben nu niet van plan een nieuwe bike te kopen, maar als ik dat van plan ben, kom ik volgend jaar zeker terug.
Ik sluit mij aan bij de commentaren van hierboven. Er mocht wat meer eetgelegenheid zijn en achter toiletten heb ik ook even gezocht, maar het was een zeer leuke dag!
QM
Mountainbiker

Post by QM »

De straat oversteken tot op de roc standen en je hebt er pasta, pizza, friet, braadworst enz..
malmedy
Mountainbiker

Post by malmedy »

Vroeger was er eten voorzien dat was dit jaar niet wel spijtig dat de organisatie zo mee gaat in het roc gebeuren .Geef mij maar de oude happy bike in namen was voor verplaatsing beter en ook van beginnende tot gevorderde was de omloop beter en als ze daar boven op de parking iedereen zouden zetten is er wel plaats genoeg .Of terug naar malmedy dat was ook leuk voor mij is houffalize volledig financieel naar de knoppen geholpen wedstrijden en alles erom heen .
geertg
Mountainbiker

Post by geertg »

QM wrote:De straat oversteken tot op de roc standen en je hebt er pasta, pizza, friet, braadworst enz..
Inderdaad, en toiletten waren er in de sporthal (waar je u diende aan te melden bij de aankomst).
geertg
Mountainbiker

Post by geertg »

Was er zaterdag ook en heb toch met verschillende fietsen kunnen rijden, wou als bezitter van een 26" vooral eens met 27,5" en 29" rijden. Tevreden over o.a. Scott Spark 710, Cube stereo en Cannondale Scalpel. Rose viel het meest tegen maar dit kan persoonlijk zijn. Nieuwe zal toch een 27,5" worden.
Wat betreft het parkingprobleem : ben rond 10.00 uur gearriveerd en aan die school waarnaar een ander forumlid verwijst was nog veel plaats om de wagen te parkeren, je was bovendien onmiddellijk in het centrum.
Keer hier zeker terug.
euh
Mountainbiker

Post by euh »

Ik heb 8 bikes getest en mijn nieuwe On One. Dit was de volgorde van de fully's en van de hartails:

F:
1: Kona Hei Hei Hei (29)
2: Specialized FSR carbon (29)
3: Niner RIP 9 RDO (29)
4: Santa Cruz Tallboy C (29)
5: GT Sensor pro (27.5)

H:
1: On One inbred 29 staal met stalen Surly Karate Monkey vork
2: Yeti Arc Alu (29)
3: Niner Air 9 RDO (29)
4: Specialized Fatboy Expert (vette banden)

Voor mij was de grootste verassing de Kona. Met de meest basic afmontage van alle geteste fietsen kwam die toch als de best schakelende, best rijdende fiets en leukste fully uit de test. Het frame heeft een quasi perfecte geometrie(voor mij dan toch). Het zwaarte punt zit en blijft rond het bracket, waardoor hij super stabiel en super wendbaar reageert als je gewoon naar beneden bolt, ga ja als en gek naar beneden dan blijft de fiets alles even makkelijk vinden. En klimmen was ook het makkelijkst met deze van alle fully's.

Specialized was een dichte 2de met een zeer gelijkaardig rijkarakter als de kona maar dan voor een prijs die 2x zo hoog is en die in mijn ogen niet te verantwoorden is. De kona was op alle gebied een tikkel sneller, plezanter, beter.

De Niner was goed en leuk en eigenlijk niets op aan te merken, maar het is een fiets die me niet bijgebleven is op gebied van rijgedrag. Hij doet gewoon alles wat je wil zonder dat hij er moeite mee heeft. Maar een sneller kloppend hart kreeg ik er niet van. Het moet wel gezegd zijn dat de RS Revelation op de niner qua gevoel en rijgedrag de beste van de dag was!

De Santa Cruz was voor mij eigenlijk een maat te klein, en dit was te merken in de beklimmingen. Eens de afdalingen begonnen was daar niets meer van te merken. Hij voelt het meest als een xc bike aan van al de fully's en is hoogstwaarschijnlijk ook wel het snelst beneden. Een plezant vinnig strak sturende fiets, die mits de juiste maat een hoop rijplezier geeft. Je merkt wel dat je er uw kopke moet bijhouden, want als hij kan smijt hij u graag uit het zadel...

De ontgoocheling van de dag was voor mij de GT. Met zijn 27.5" wielen, voor mij de eerste 27.5 waar ik ooit mee gereden heb. In de afdalingen gaf de achterkant een zeer slappe indruk en voelde niet in balans aan met de voorkant. De beklimmingen voelden zwaar aan en vinnig optrekken zat er niet bij. Ondanks de fox ctd voor en achter. Op de zwarte route zat hij op de limiet waar de niner, speci en vooral de kona bijna al spelend naar beneden reden. Deze bike was echt mijn ding niet.

Bij de hartails ook een paar opmerkelijke feiten. Mijn ongeveerde On One inbred29 die ik nu voor het eerst uitvoerig kon testen, kwam als plezantste, meest speelse fiets uit de hardtails met een comfort en stabiliteit in de afdalingen waar de ongeveerde Niner air 9 rdo nooit zal aan kunnen tippen.

De Yeti was van de testfietsen de leukste. Een klassieke speelse alu hartail met een lekkere voorvork. Opmerkelijk was dat ik het onderste derailleur wieltje van de XO derailleur compeet verpulverd heb. De naaf met lagers zat nog in de derailleur, maar de plastieken tandjes waar de ketting overloopt waren en 3-4 stukken gebroken en volledig losgekomen van de fiets. Ik heb die dan maar opgeraapt van de trails en de fiets terug gewandeld. Dit was tijdens het klimmen zonder te schakelen. Ik heb dit nog nooit meegemaakt en nog nooit gezien ook. Wat bij mij toch wat vragen oproept met de sterkte van de XO derailleurs. Want alle XO's die ik getest heb waren de "slechtste" derailleurs.

De Full carbon Niner is een monster in het klimmen en een tikkel te nerveus en hard in het dalen. Beklimmingen worden een waar plezier. Dit is een snelheidsraket waar iedere beklimming mee overwonnen word. In de afdaling is hij hard en onvergevend. Als je de controle behoud is het een speer, maar dan moet er hard gewerkt worden.

De ongeveerde Speci Fatboy was een leuke fiets waar ik de hype niet helemaal kan in volgen. Hij rijd als bijna iedere andere hardtail. Klimmen gaat wat zwaarder door het gewicht van de banden, dalen en sturen gaat niet sneller dan bij de yeti, niner of mijn on one. Qua fungehalte vond ik ook mijn on one plezanter omdat hij zeker even snel daalt en stuurt en in de beklimmingen is de on one veel sneller (niet zo snel als de niner, maar dicht in de buurt).
Op het gebied van grip van de banden is er niets op aan te merken. Zéér veel grip in alle omstandigheden. en dat is natuurlijk leuk! Al voelt hij overal en altijd zwaarder dan der rest door de banden.

Mijn On One is volledig staal en ongeveerd. In de afdalingen is het een raket dat enkel sneller wilt, klimmen gaat uiteraard zwaarder dan de niner die 2.7kilo lichter is. (12.9kg voor de On One en 10.2 voor de niner) maar ik had nergens het gevoel dat ik met een fiets van bijna 13kg onderweg was. Vooral in de afdalingen was ik uitermate verast! De bike peuzelt fully's op in de afdalingen alsof het niets is. Hij lacht ze uit waar ze er bij staan. Op een enduro stuk in de bossen (tijdens roc noire) waren de valpartijen schering en inslag en de On One ging er voorbij, erover en weg aan een snelheid die bijna 2x zo hoog lag. En dit met zware mavic crossride's en geax aka banden. Dit was de eerste keer dat ik de On One echt kon testen (voordien had hij 400 vlakke km's) en het is/was de leukste bike van het weekend!

Een dikke pluim voor On One dus, en als er ooit een fully komt, dan zou het van deze groep zeker de kona worden! Een schitterende uitgebalanseerde bike die uren rijplezier verzekert!

Verder heb ik genoten van de uitstekende organisatie en sfeer! Mij zien ze daar volgend jaar terug!
geertg
Mountainbiker

Post by geertg »

Heb daar verschillende fietsen getest met het oog op aankoop, gisteren twee dealers bezocht : Scott spark 710 (medium) is al uitverkocht. Je vraagt je dan af waarom deze fietsen dan aanwezig zijn als zij niet meer gekocht kunnen worden.
sand0kan
Mountainbiker

Post by sand0kan »

2015 modellen komen er binnenkort aan ;)
butters
Mountainbiker

Post by butters »

Ze verkochten ook de testmodellen zelf, dacht ik.
geertg
Mountainbiker

Post by geertg »

sand0kan wrote:2015 modellen komen er binnenkort aan ;)
Klopt en ik zal dan ook nog wat wachten alleen begrijp ik het commercieel niet zo goed. Scott loopt dan toch het risico dat de potentiële klant (niet iedereen heeft geduld) een min of meer gelijkaardige fiets bij een ander merk koopt.
Post Reply