Kuisen van de fiets na zware ploetertocht

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
mtb-fltn
Mountainbiker

Kuisen van de fiets na zware ploetertocht

Post by mtb-fltn »

Hi, ik ben eigenlijk nog een leek wat mtb betreft :oops: , maar heb onlangs naar mijn standaard een deftige fiets gekocht. Ik zou deze in een zo goed mogelijke staat willen behouden. Kunnen jullie mij zeggen wat ik na een zware moddertocht best doe om mijn fiets te kuisen? Totnutoe spoot ik hem met de waterslang af, liet hem drogen in de zon (als 't zonneke dan al eens schijnt...), en spoot mijn ketting in met vet. Is dit voldoende? Is er geen gevaar voor roest? Als jullie enkele tips kunnen geven aan een beginnende mtb'er zou dit zeer fijn zijn! Alvast bedankt!
Point7
Mountainbiker

Post by Point7 »

Ik pak gewoon een emmer met lauw water met een heel klein beetje zeepsop en een kleine handborstel om het grof vuil overal af te krijgen.

Ik ga er dan nog snel met een sponske over op de moeilijke plaatsen.

Daarna kuis ik zo snel mogelijk het meeste water weg met een zeemlap.

Mijn ketting, cassette en tandwielen kuis ik ook zo snel mogelijk om ze direkt terug te smeren.

Na een paar ritten doe ik ook een druppeltje olie tussen de rubbers van mijn wielnaven.

Ik ben hier ongeveer 30min tot 45min mee bezig.

OJA...Berg de fiets op in een droge en "warme" plaats (kelder, garage). Niet buiten laten staan in de winter.
djambo
Mountainbiker

Post by djambo »

stresskip
Mountainbiker

Post by stresskip »

ik spuit hem direct na de tt af met de tuinslang zeker niet met de hoge druk want het water komt op plaatsen waar het beter niet zit
bijna geen water gebruiken op je body(versnellingen achteraan)
dan spray ik hem in met het produkt voor de ruitenwissers van de auto
ik heb dat altijd in een plantenspuit klaarstaan ik laat dat een kwartiertje weken en spoel dan nog eens af met tuinslang en maak droog met een proper vodje de ketting behandel je best apart zorg dat je elke week je fiets eens gecontroleerd hebt na de kuis dan kun je eventuele mankementen snel oplossen
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

point, als het een modderig tochtje geweest is slaag ik er niet in mijn fietske zelfs maar min of meer proper te krijgen!

Deze week eens geprobeerd, 2 emmers water nodig gehad, de fiets half moeten demonteren, en dan nog regelmatig modder tegenkomen :(

Dan neem ik liever de tuinslang of hogedrukspuit (volledig gespreid, behalve voor de velgen en de ketting) en nadien nog even een vod om de boel wat op te blinken.

Dan hier en daar een drupke olie en de fiets is weer optima forma.

Na een aantal ritjes eens een grondige beurt.
Point7
Mountainbiker

Post by Point7 »

nothing 's impossible wrote:point, als het een modderig tochtje geweest is slaag ik er niet in mijn fietske zelfs maar min of meer proper te krijgen!

Deze week eens geprobeerd, 2 emmers water nodig gehad, de fiets half moeten demonteren, en dan nog regelmatig modder tegenkomen :(
Misschien een andere borstel gebruiken ?
Ik gebruik een kunststof borstel met redelijk lange haren. Zat in een pakketje om de auto te kuisen. Is eigenlijk een opzetstuk voor op de tuinslang. =D>

Ik gebruik ook redelijk wat water hoor. 2 tot 3 emmers bij veel modder. Ook regenwater uit onze opvangvaten om niet teveel van de Pidpa te gebruiken. :wink: en 1 emmer bij gewoon droog weer.

Nadat ik er met de zeemvel en nog een beetje met een droge vod over ben geweest, zie ik toch geen modder meer. Ik demonteer niets.
opeensbe
Mountainbiker

Post by opeensbe »

Point7 wrote:OJA...Berg de fiets op in een droge en "warme" plaats (kelder, garage). Niet buiten laten staan in de winter.
niet volledig akkoord.... Ik laat mijn fiets enkele uren buiten onder een afdak "uitwaaien" zodat hij "traag" droogt. Hoe meer wind, hoe beter en dit liefst in combinatie van zon, anders onder het afdak.
Een auto staat immers ook beter buiten onder een carport (die breed genoeg is tegen slagregen...) dan in een warme garage. (geeft minder corrosie !) Achteraf gaat de fiets wel in de onverwarmde garage.

Als "luiaard" spuit ik de fiets af met een hogedrukspuit en dan uitgebreid met de luchtcompressor. Smeren gebeurt pas de volgende dag. Ook de kader wordt met spray (teflon of silicone) volledig ingespoten zodat de modder er bij de volgende reinigingsbeurt "afvalt". Nadeel: zo'n vette kader met vetstrepen is niet zo'n fraai zicht maar dat maakt mij niets uit...
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

Fiets nat in een onverwarmde garage zetten kan helemaal geen kwaad.
Zeker niet bij alu frames.
Zorg gewoon dat je de ketting tijdig beschermt tegen roest.

Siliconeolie maakt geen strepen op je frame, wassen met bikeshampoo of bike eens waxen geeft een beter resultaat en is milieuvriendelijker.
Rikke
Mountainbiker

Post by Rikke »

Zorg dat ketting dezelfde dag nog gekuist wordt (of je ze daarvoor van de fiets haalt -> zie reeds andere topics, ik haal ze na elke TT van de fiets om te weken, kuisen, drogen en smeren). Het frame kan je eventueel later opkuisen (een paar emmers water, ik voeg daar wat "wash & wax" aan toe). Om de 3 weken een grondige beurt...
mtb-fltn
Mountainbiker

Post by mtb-fltn »

Ik heb al verschillende keren horen praten over 'teflon spray'. Wat is dit eigenlijk en waarvoor dient het? Thanx!!
Post Reply