Enkele onderhoud vragen met foto's

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Post Reply
rAndyD
Mountainbiker

Enkele onderhoud vragen met foto's

Post by rAndyD »

Graag had ik jullie mening willen vragen of gewoon hoe jullie dit juist doen.

Het spic en span maken van de cassette ? Leggen jullie deze in white spirit te weken of hoe houden jullie deze zo proper en nieuw ?

Image

Mijn bottom bracket cups zitten ook vol vieze vettige brij. Te weken leggen in white spirit of.... ?

Image

En dan de 2 belangrijkste:

Blijkbaar is mijn BB een shimano sealed bearing type achting ding, zou ik daar met een type oorstokje zonder pluisjes dan proberen het vuil vet uit te peuteren of ga ik dat daar dan enkel in duwen ? Hoe reinig ik deze best ?

Image

De binnenkant van de freehub zit ook vol vuil, zelfde vraag als hierboven.

Image

Dank bij voorbaat,
_alain_
Mountainbiker

Re: Enkele onderhoud vragen met foto's

Post by _alain_ »

Valt dit niet in de categorie "als je langer poetst dan fietst ben je fout bezig"?
:-"
rAndyD
Mountainbiker

Post by rAndyD »

_alain_ wrote:Valt dit niet in de categorie "als je langer poetst dan fietst ben je fout bezig"?
:-"
Nee nee helemaal niet, dit valt onder de, "Als ik om de 500 a 1000 kilometer eens deftig alle zand verwijder van de gevoelige onderdelen gaan deze minder snel slijten categorie".
tek-zotic
Mountainbiker

Post by tek-zotic »

als ik de cassette een "groot" onderhoudje geef, dan poets ik ze met super 95 (ondanks dat de naft duur staat, is het per liter nog altijd de goedkoopste en beste ontvetter :D), beetje staalwol en blinkt daarna als nieuw
eL Tee
Mountainbiker

Post by eL Tee »

Brrr... Staalwol... Don't!!! Maakt (minuscule) krasjes op gepolijste oppervlaktes, waardoor dus het oppervlak ruwer wordt -> vuil blijft er sneller aan kleven, en indien staal: sneller roest...

Beter ook geen benzine gebruiken, maar wel stookolie (mazout). Is goedkoper, werkt even goed, smeert beter, heeft minder chemische toevoegingen (die coatings en dichtingen aan kunnen tasten)...

Nu, ook ik hou me daar eigenlijk zelf niet echt aan :oops: ik heb hier een paar vaten van 20 liter staan met daarin ongeveer 20% diesel en 80% benzine. Komt van een verstrooide vriendin die haar brandstoftank eens had gevuld met benzine, daar waar er eigenlijk diesel in hoort. Komt voor me goed van pas voor dergelijke klusjes: van fietsonderdeeltjes reinigen tot motorblokken en versnellingsbakken ontvetten :lol:
sam2300
Mountainbiker

Post by sam2300 »

Ik gebruik al jaren witte petrol, erg tevreden van...
Woestijnvalk
Mountainbiker

Post by Woestijnvalk »

Item 1 en 2 gaan bij mij zo in de ultrasoonreiniger.
Bij 3 en 4, doekje omheen fijne schroevendraaier, wat wasbenzine, en prutsen.
Reflex
Mountainbiker

Post by Reflex »

Ik gebruik gewoon wasbenzine, goedkoper dan echte benzine.
rAndyD
Mountainbiker

Post by rAndyD »

Thx voor de reply's,

Ik heb ook wasbenzine gebrukt uiteindelijk, worked like a charm.

Voor de body en sealed BB heb ik wel schrik dat als die wasbenzine daar gaat inlopen langs de binnenkant dat er vet gaat opgelost worden waar ik niet aankan om het te vernieuwen....
Post Reply