Welke gps is het best voor mij (enduro)??

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Hydraulic_Man
Mountainbiker

Welke gps is het best voor mij (enduro)??

Post by Hydraulic_Man »

Je hebt zoveel verschillende modellen, dus mss kan iemand me hier helpen door zijn ervaring.

Ik rij ook met de koersfiets waar ik hem zou gebruiken om: snelheid,afstand, gem snelheid en de rest van de basisfunties af te lezen, maar ik zou hem eerder willen gebruiken om mijn enduro fiets.

-Volledige trainingsprogramma's moet je er niet mee kunnen doen
-Hartslag+cadans is niet nodig
-deftige topo is zeker nodig (is dit niet alleen bij garmin??)
-goed/groot scherm om af te lezen
-lange levensduur batterij
-mogelijkheid om gpx'en in te laden (uit mijn opzoekingswerk heb ik gevonden dat mio hier prob mee durft geven)
NielsVV
Mountainbiker

Re: Welke gps is het best voor mij (enduro)??

Post by NielsVV »

Dan zou ik gaan voor de Garmin Oregon 600 serie. Heb deze zelf ook en heel tevreden over. De batterij (oplaadbare aa) gaan makkelijk een hele dag mee met het scherm constant aan.
Hydraulic_Man
Mountainbiker

Post by Hydraulic_Man »

NielsVV wrote:Dan zou ik gaan voor de Garmin Oregon 600 serie. Heb deze zelf ook en heel tevreden over. De batterij (oplaadbare aa) gaan makkelijk een hele dag mee met het scherm constant aan.
Is dit niet meer gewoon een outdoor GPS? ik had reeds ook eens gelezen van iemand die een outdoor gps aanraadde dan een fietsgps
RigolleM
Mountainbiker

Post by RigolleM »

Hydraulic_Man wrote:
NielsVV wrote:Dan zou ik gaan voor de Garmin Oregon 600 serie. Heb deze zelf ook en heel tevreden over. De batterij (oplaadbare aa) gaan makkelijk een hele dag mee met het scherm constant aan.
Is dit niet meer gewoon een outdoor GPS? ik had reeds ook eens gelezen van iemand die een outdoor gps aanraadde dan een fietsgps
Outdoor GPS'en werken met losse batterijen, dus als je reserve batterijen mee neemt val je nooit zonder stroom, maar een Edge houdt het ook 10u vol.
Enkel ogen de outdoor toestellen wat aan de lompe kant op een koersfiets, daarom dat men eerder kiest voor een Edge 800/810, waarvan de basis navigatiemogelijkheden identiek zijn als een outdoor GPS zoals Dakota, Etrex, Oregon, GPSMap,...
Topo kaarten koop je er gewoon bij of niet, heeft niks met het toestel te maken.
Momenteel heeft de Oregon 600 het grootste en best afleesbaar scherm, zonder de verlichting te moeten gebruiken (bepaalt levensduur batterij).
Alle Garmin toestellen kunnen probleemloos een GPX inladen.
Hydraulic_Man
Mountainbiker

Post by Hydraulic_Man »

Ik hen gelezen dat je voor de oregon series ook een NIHM batt pack kan kopen, dat klinkt ideaal.

Maar hier moet je ook nog de topo kaarten erbij kopen?

Zijn de standaard fietsfuncties dan zichtbaar op een outdoor gps zoals bij een edge 800?
vedet
Mountainbiker

Post by vedet »

De Edgereeks wordt opgeladen via USB.
Je kan er dus gewoon een powerbank aanhangen en kan je altijd verder. Ik heb er altijd wel eentje bij die ik met velcro aan m'n stuur kan vastmaken.
NielsVV
Mountainbiker

Post by NielsVV »

Hydraulic_Man wrote:Ik hen gelezen dat je voor de oregon series ook een NIHM batt pack kan kopen, dat klinkt ideaal.

Zijn de standaard fietsfuncties dan zichtbaar op een outdoor gps zoals bij een edge 800?
Het battery pack van garmin is niet veel waard. Heb ik zelf ook gehad, heeft maar een capaciteit van 1500mah. Ik gebruik eneloops xx van 2550mah. De batterijen laden in het toestel (dus zonder de batterijen eruit te halen) kan, maar gaat hééél langzaam.

De standaard fietsfuncties staan ook op de oregon. Tijdens het fietsen heb ik mijn gps zo ingesteld dat ik een overzicht heb op mijn gps van actuele snelheid, gemiddelde snelheid, hoogtemeters, hartslag, actieve tijdsduur en gereden afstand. Is volledig naar wens aanpasbaar.
Hydraulic_Man
Mountainbiker

Post by Hydraulic_Man »

NielsVV wrote:
Hydraulic_Man wrote:Ik hen gelezen dat je voor de oregon series ook een NIHM batt pack kan kopen, dat klinkt ideaal.

Het battery pack van garmin is niet veel waard. Heb ik zelf ook gehad, heeft maar een capaciteit van 1500mah. Ik gebruik eneloops xx van 2550mah. De batterijen laden in het toestel (dus zonder de batterijen eruit te halen) kan, maar gaat hééél langzaam.

De standaard fietsfuncties staan ook op de oregon. Tijdens het fietsen heb ik mijn gps zo ingesteld dat ik een overzicht heb op mijn gps van actuele snelheid, gemiddelde snelheid, hoogtemeters, hartslag, actieve tijdsduur en gereden afstand. Is volledig naar wens aanpasbaar.
Dus het best is een 4 tal oplaadbare NIMH batterijen kopen van hoge capaciteit + lader voor in het stopcontact.
Hoelang kan je met je 2550mah als ik vragen mag?
NielsVV
Mountainbiker

Post by NielsVV »

Langste tocht die ik al gereden heb aan 1 stuk was 10uur. Toen had ik nog 1 streepje met het scherm constant aan en tijdens het navigeren op kaart.
mrgps.nl
Mountainbiker

Post by mrgps.nl »

Als ik kijk naar de behoefte dan lijkt een oregon600 inderdaad een prima keuze.

Juist als het meer gaat om de routes; en minder om training is een outdoor-toestel veelal een betere keuze. Nadeeltje van de or600 is wellicht wel dat bediening met handschoenen + in de regen wat minder geslaagd is. Verder is het scherm gewoon erg goed.

Qua batterijen adviseer ik te werken met 'pre-charged' batterijen. Die houden veel langer hun lading vast. De 'zwarte' eneloops zijn erg goed. Maar een tip is ook de 'Ladda' van Ikea. Weliswaar 'slechts' 2000 mah, maar ze kosten ook slechts 1 euro per stuk; da's een kwart van de eneloop!
Post Reply