Hoe type body bepalen ?
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Hoe type body bepalen ?
Hey iedereen,
Na wat zoekwerk op youtube denk ik zelf mijn body te vervangen vermits deze de geest heeft gegeven.
Na 10tallen filmpjes vraag ik mij toch nog steeds af hoe te bepalen welke body ik nodig heb en op wat de compatibiliteit bepaald wordt.
Mijn cassette achteraan is een Shimano CS-HG20 9-speed.
Mijn achterwiel is een All Terra Alloy Cassette Disc, W/ Quick Release (waar weinig info van te vinden is)
Met wat moet ik rekening houden als ik een nieuwe body wil kopen ?
En waar kijk ik best om dit te kopen ?
ALs ik een andere cassette koop , is die dan zoiezo geleverd met een andere body en past die zoiezo op mijn wiel of ligt dat anders ?
Dank bij voorbaat,
Na wat zoekwerk op youtube denk ik zelf mijn body te vervangen vermits deze de geest heeft gegeven.
Na 10tallen filmpjes vraag ik mij toch nog steeds af hoe te bepalen welke body ik nodig heb en op wat de compatibiliteit bepaald wordt.
Mijn cassette achteraan is een Shimano CS-HG20 9-speed.
Mijn achterwiel is een All Terra Alloy Cassette Disc, W/ Quick Release (waar weinig info van te vinden is)
Met wat moet ik rekening houden als ik een nieuwe body wil kopen ?
En waar kijk ik best om dit te kopen ?
ALs ik een andere cassette koop , is die dan zoiezo geleverd met een andere body en past die zoiezo op mijn wiel of ligt dat anders ?
Dank bij voorbaat,
- Stalen Worm
- Mountainbiker
Re: Hoe type body bepalen ?
Post by Stalen Worm »
9 of 10 speed is bij mijn weten dezelfde bodyDe Wreter wrote:Eerst zien welke naaf je hebt, daar komt namelijk je body op. Dan kijken of je 9 of 10speed hebt.
Het type "hub" of naaf bepaald dus welke body je moet hebben, dank u.
Blijkt dit redelijk moeilijk te vinden als particulier allessinds......
All Terra Alloy Hubs zijn precies niet echt iets commercieels maar eigen aan GT fietsen
In dat geval ben ik dan beter van een nieuw wiel te steken want ik ga niet beginnen met zelf mijn
spaken te spannen........ ?
Met een nieuw wiel heb ik dan een meer gangbare naaf en bijgevolg meer opties om nadien stukken te vervangen ? Is mijn vermoeden dan juist dat een shimano naaf meerdere body's zal kunnen verdragen onderverdeeld van minder naar super kwaliteit ?
Blijkt dit redelijk moeilijk te vinden als particulier allessinds......
All Terra Alloy Hubs zijn precies niet echt iets commercieels maar eigen aan GT fietsen
In dat geval ben ik dan beter van een nieuw wiel te steken want ik ga niet beginnen met zelf mijn
spaken te spannen........ ?
Met een nieuw wiel heb ik dan een meer gangbare naaf en bijgevolg meer opties om nadien stukken te vervangen ? Is mijn vermoeden dan juist dat een shimano naaf meerdere body's zal kunnen verdragen onderverdeeld van minder naar super kwaliteit ?
Je kan ook de body eraf halen en dan vergelijken met foto's natuurlijk.
Maar een goed basiswiel (bvb Shimano) met een duidelijke naafaanduiding is natuurlijk beter om van te vertrekken.
Maar een goed basiswiel (bvb Shimano) met een duidelijke naafaanduiding is natuurlijk beter om van te vertrekken.
- prideandglory1891
- Mountainbiker
Post by prideandglory1891 »
Ik denk dat bij de fietsenmaker langsgaan, de beste optie is...
prideandglory1891 wrote:Ik denk dat bij de fietsenmaker langsgaan, de beste optie is...
En waarom ?
-Omdat mijn manier van vragen stellen aangeeft dat ik er echt niets van weet ?
Vandaar deze post hé.
-Omdat je meent te weten hoe handig ik ben ?
Dat kan je niet weten
-Omdat je er zelf niet handig genoeg voor bent of niet durft prutsen aan wielen ?
Nooit veralgemenen hé
- Omdat je gewoon effe wou delen wat jij zou doen zonder echt een antwoord te willen formuleren waarom ?
Thx voor de input doch weinig constructief hé maat. Tijd te veel ?
Helemaal niet lichtgeraakt,
Maar met zo een antwoord ben ik niets als hij er niet bij verteld waarom.....
Wat weet ik intussen: of denk ik te weten
Een wiel is gemaakt door een velg aan een naaf vast te maken met spaken en op die naaf hoort een bepaald type body.
De body komt met het wiel maar je kan die ook apart kopen.
Wat ik nog niet weet:
Passen alle of de meeste cassettes op alle body's of zit daar ook nog verschil op?
Passen alle shimano body's op alle shimano wielen/naven of zit daar ook verschil op?
Zijn er merken van body's die body's maken voor verschillende wielen / naven?
Waarom prideandglory mij niets wil bijleren ?
Als ik binnenkort zelf aan mijn bike kan sleutelen ga ik deze hobby misschien volhouden, als ik er niet kan aan sleutelen ga ik failliet gaan
PS: Mijn fiets is nu bij de fietsmaker hoor, tussen de 150 en 180eur om cassette en body en ketting te vervangen,
Verleden maand 80eur voor een wiel en 50eur voor een trapas.
Ik wil bijleren en er zelf aan sleutelen in de toekomst opdat het mij toch wat goedkoper zou uitkomen en omdat ik graag sleutel ook.
Maar met zo een antwoord ben ik niets als hij er niet bij verteld waarom.....
Wat weet ik intussen: of denk ik te weten
Een wiel is gemaakt door een velg aan een naaf vast te maken met spaken en op die naaf hoort een bepaald type body.
De body komt met het wiel maar je kan die ook apart kopen.
Wat ik nog niet weet:
Passen alle of de meeste cassettes op alle body's of zit daar ook nog verschil op?
Passen alle shimano body's op alle shimano wielen/naven of zit daar ook verschil op?
Zijn er merken van body's die body's maken voor verschillende wielen / naven?
Waarom prideandglory mij niets wil bijleren ?
Als ik binnenkort zelf aan mijn bike kan sleutelen ga ik deze hobby misschien volhouden, als ik er niet kan aan sleutelen ga ik failliet gaan
PS: Mijn fiets is nu bij de fietsmaker hoor, tussen de 150 en 180eur om cassette en body en ketting te vervangen,
Verleden maand 80eur voor een wiel en 50eur voor een trapas.
Ik wil bijleren en er zelf aan sleutelen in de toekomst opdat het mij toch wat goedkoper zou uitkomen en omdat ik graag sleutel ook.