Trainingsvragen (hartslag & fitness)

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
KevinDW
Mountainbiker

Trainingsvragen (hartslag & fitness)

Post by KevinDW »

Hey,

Ik ben sinds kort begonnen met mountainbike samen met een vriend.
We rijden nu ongeveer 2 maanden, meestal 2 ritten per week (in de week baantraining, in het weekend mtb) We deden ook beiden geen sport voordien, ik ben 28 en hij 24.

Ik heb gemerkt dat mijn hartslag gemiddeld veel hoger ligt dan de zijne (na een rit waar ik 140 heb, heeft hij 120) Ook heb ik gemerkt dat mijn hartslag heel snel de hoogte in schiet, bij bijvoorbeeld klimmetjes, waar dit bij hem minder het geval is.

Ik vroeg me af of dit aantoont dat zijn conditie veel beter is dan de mijne, of mag ik hartslag niet zo interpreteren?

Als tweede vraag:
Ik was aan het denken om als 3de wekelijkse training naar de fitness te gaan om eerst wat extra conditie op te bouwen, gevolgd door wat krachttraining voor de benen.
Is dit een goed idee, of las ik beter gewoon een extra training op de fiets in?

Alvast bedankt!
schuppe
Mountainbiker

Re: Trainingsvragen (hartslag & fitness)

Post by schuppe »

Ben helemaal geen kenner, maar het lijkt dat je veel te veel op te korte tijd wil bereiken.
En ja, hartslag verschilt van mens tot mens. Dat de hogere hartslagen van jou rechtstreeks verband houden met je conditie lijkt me nogal kort door de bocht.
kazzz
Mountainbiker

Post by kazzz »

Conditie wil toch zeggen dat je hartslag weer heel snel naar zijn rust terug keert?
Jullie leveren beide dezelfde inspanning, gemeten vanaf de rusthartslag (bij jou bv 100, je collega 90).
Jou hartslag is na 10 minuten inspanning aan 150, je collega zijn aan 120.
Na 2 minuten pauze zit die van jou aan 105 en je collega aan 100. Jou conditie is kort door de bocht beter, omdat je sneller recupereert.
Er zullen andere wel een betere uitleg verzinnen, maar hier komt het grotendeels op neer :)
vk1238
Mountainbiker

Post by vk1238 »

Hartslagen vergelijken is niet zo eenvoudig. Persoonlijk heb ik een lage rustpols, nl 45 à 50 bij opstaan. Van zodra ik op de fiets stap springt ie naar 120 en max stijg ik naar 209. Bij klimmetjes piek ik naar 180 maar in de afdaling valt ie terug naar 130. En na 100km heb ik kog niet echt zuur in de benen. Is mijn conditie ok of verkies ik de conditie van mijn collega die met een hartslag van 140 rijdt en piekt tot 160 en amper recupereert en in het zweet baadt na 20 min fietsen?
Geef mij maar de hogere hartslagen met goede recup.

Vraag 2: de fitness. Ik zou gewoon meer op de fiets zitten en op max 70% van maximum hartslag rijden. Zo bouw je conditie op en die beenspieren volgen wel!

Grtz
KevinDW
Mountainbiker

Post by KevinDW »

Bedankt allemaal voor de antwoorden!
Ik leid hier dus uit af dat het er waarschijnlijk niet zo slecht aan toe is met mijn conditie. :)

Denken jullie dat een lactaattest een goed idee is voor een beginnend sporter, of is dit enkel nuttig wanneer je al wat verder staat?
Metalcis
Mountainbiker

Post by Metalcis »

KevinDW wrote:Bedankt allemaal voor de antwoorden!
Ik leid hier dus uit af dat het er waarschijnlijk niet zo slecht aan toe is met mijn conditie. :)

Denken jullie dat een lactaattest een goed idee is voor een beginnend sporter, of is dit enkel nuttig wanneer je al wat verder staat?
Voor iedereen even belangrijke, waarden gaan verschillen naarmate je beter getraind raakt.

Bovendien zorgt dit toch wat voor plezier aan je hobby : je traint correct => conditie gaat vooruit => je zal meer plezier beleven aan je tochten, of je zal je grotere "doelen" kunnen stellen.

Dus 1 advies : doen.

gebruik de zoekfunctie maar eens en je komt gegarandeerd een pak topics tegen met adressen en info allerlei
mtbtom1
Mountainbiker

Post by mtbtom1 »

KevinDW wrote:Bedankt allemaal voor de antwoorden!

aangezien je beginnend fietser bent is een lactaattest niet echt nodig.
Omdat je konditie in begin heel snel verbeterd en dus de lactaten snel veranderen.
De eerste maanden ben je het beste een goede bazis op te bouwen dit is de fundering van een goede conditie.
Dit kan je enkel opbouwen door rustige duurtrainingen te doen.
als je rond hartslag van 150 blijft kan je niets verkeerd doen.
En rond deze hartslag zo lang mogelijk blijven fietsen.
mss beginnend met 2h aan hartslag 150
volgende training doe je er een kwartiertje bij
en zo verder naar eigen gevoel.
tot je makkelijk 5h kan fietsen.
zonder rekening te houden met de snelheid enkel de hartslag.
de snelheid komt wel vanzelf
Metalcis
Mountainbiker

Post by Metalcis »

mtbtom1 wrote:
aangezien je beginnend fietser bent is een lactaattest niet echt nodig.
Omdat je konditie in begin heel snel verbeterd en dus de lactaten snel veranderen.
De eerste maanden ben je het beste een goede bazis op te bouwen dit is de fundering van een goede conditie.
Dit kan je enkel opbouwen door rustige duurtrainingen te doen.
volgende training doe je er een kwartiertje bij
en zo verder naar eigen gevoel.
tot je makkelijk 5h kan fietsen.
zonder rekening te houden met de snelheid enkel de hartslag.
de snelheid komt wel vanzelf

hmm, hartslag is iets persoonlijk. Hier zo maar met hartslagen gaan goochelen is niet bepaald de juiste info meegeven [-X

Ikzelf vorig jaar lactaattest laten doen na 5 jaar inactiviteit : lsd zone 117 - 128, extensieve duur 128 - 135. Aanbevolen training voor opbouw van de basis : tss 117 - 135. Bij 150 zit ik al bloktraining te doen.

Geef de TS 50 boeken over conditietraining-hartslag en hij vind 50 verschillende "trucjes" om zijn zones te bepalen, allemaal met een andere uitkomst.
Wil de TS het goed aanpakken = lactaattest doen.
Reflex
Mountainbiker

Post by Reflex »

70% van de mountainbikers hebben helemaal niks aan een lactaattest. Waarom zou je als beginnende fietser die gewoon wat meer conditie wil en wat toertochten wil rijden een lactaattest moeten doen? Luister naar je lichaam en ga lekker fietsen. In het begin moet je gewoon rustig fietsen op een tempo waarbij je nog kan praten. Af en toe eens een paar stukjes harder is geen probleem, maar over het algemeen moet het rustig aan gaan. Je mag na de rit niet echt moe zijn. Doe dit regelmatig en je zal merken dat je steeds harder zal gaan zonder moe te worden. Als je vervolgens wat basisconditie heb en nog een stapje verder wilt (voor een bepaalde marathon of een ander doel) dan kan je eens kijken om een lactaattest te laten doen. Maar dat wil dan wel zeggen dat je tijd moet investeren om op basis van de uitslag van die test gericht te gaan trainen. Anders heeft het nog weinig nut.

Ik ken genoeg mensen die wekelijks een toertocht rijden aan een lekker tempo en veel plezier hebben in de sport zonder ook ooit maar gedacht te hebben aan hun hartslagzones. Laat staan dat ze denken aan een lactaattest.
Metalcis
Mountainbiker

Post by Metalcis »

Reflex wrote:70% van de mountainbikers hebben helemaal niks aan een lactaattest. Waarom zou je als beginnende fietser die gewoon wat meer conditie wil en wat toertochten wil rijden een lactaattest moeten doen? Luister naar je lichaam en ga lekker fietsen. In het begin moet je gewoon rustig fietsen op een tempo waarbij je nog kan praten. Af en toe eens een paar stukjes harder is geen probleem, maar over het algemeen moet het rustig aan gaan. Je mag na de rit niet echt moe zijn. Doe dit regelmatig en je zal merken dat je steeds harder zal gaan zonder moe te worden. Als je vervolgens wat basisconditie heb en nog een stapje verder wilt (voor een bepaalde marathon of een ander doel) dan kan je eens kijken om een lactaattest te laten doen. Maar dat wil dan wel zeggen dat je tijd moet investeren om op basis van de uitslag van die test gericht te gaan trainen. Anders heeft het nog weinig nut.

Ik ken genoeg mensen die wekelijks een toertocht rijden aan een lekker tempo en veel plezier hebben in de sport zonder ook ooit maar gedacht te hebben aan hun hartslagzones. Laat staan dat ze denken aan een lactaattest.
Ik ga je hier zeker niet in tegenspreken maar :

1/ TS schrijft
Ik heb gemerkt dat mijn hartslag gemiddeld veel hoger ligt dan de zijne (na een rit waar ik 140 heb, heeft hij 120) Ook heb ik gemerkt dat mijn hartslag heel snel de hoogte in schiet, bij bijvoorbeeld klimmetjes, waar dit bij hem minder het geval is.

Ik vroeg me af of dit aantoont dat zijn conditie veel beter is dan de mijne, of mag ik hartslag niet zo interpreteren?
Hier maak ik uit op dat hij met een HS meter rijdt en dat hij ook vergelijkingen maakt. Hij toont dus interesse. Dus waarom hem dan niet de info doorgeven ?

2/
Als je info / raad wil geven, geef dan de juiste maar begin niet met cijfers te goochelen op een materie die persoonsgebonden is.

Das net hetzelfde als pakweg de topics ivm " welk zadel" : enkele geven het goede antwoord door te zeggen : "testen, vergelijken, iedere kont is anders". Maar dan komen er nog een 5 tal pagina's bij genre " mijn zadel is beste zadel" met als resultaat dat de TS door het bos de bomen niet meer ziet.
Post Reply