SRAM XX1 : 1x11 single chainring groep

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
JL157
Mountainbiker

Re: SRAM XX1 : 1x11 single chainring groep

Post by JL157 »

Is een x1 crank een goed alternatief voor de xx1 crank?

Gewoon wat zwaarder en goedkoper?
bettes
Mountainbiker

Post by bettes »

JL157 wrote:Is een x1 crank een goed alternatief voor de xx1 crank?

Gewoon wat zwaarder en goedkoper?
De X1 is eigenlijk de oem-versie van deze groep. Dus inderdaad ongeveer zelfde functie en goedkoper geprijsd.

Ik zou persoonlijk toch op zoek gaan naar een stel carbon cranks van sram want dat is een mooi stuk materiaal en ze zijn allemaal hetzelfde met uitzondering van de spiders dan. En die cranks kom je nog wel eens gebruikt tegen…
Ivo L
Mountainbiker

Post by Ivo L »

Heb ook een xo1 vraagje :

Vorige week xo1 geinstalleerd, zondag met volle tevredenheid TT gedaan, geen problemen.

Vraag me enkel af of de ketting kort genoeg is :

Image

2de vraag : Als ik van de 36 naar de 42 ga komt het bovenste derailleurwieltje even in contact met de 42 en dan schakelt hij. Dit gebeurt met een lichte hapering en pas na een dikke seconde gaat hij naar de 42. Dus volgens mij kan dit beter ?
caveman
Mountainbiker

Post by caveman »

Ik heb nu juist de xx1 groep gestoken.
Bij het afstellen was de eerste gripshifter er al aan voor de moeite :evil: De andere heeft het 1 rit volgehouden :evil: Nu trigger gemonteerd. Op diverse forums toch al gelezen dat ik niet de enige ben, zijn er hier met dezelfde problemen?
Voor de rest rij ik er wel graag mee =D>
Japie carbon
Mountainbiker

Post by Japie carbon »

Geen enkel probleem! Ik vind het geweldige dingen!
Edlisjas
Mountainbiker

Post by Edlisjas »

caveman wrote:Ik heb nu juist de xx1 groep gestoken.
Bij het afstellen was de eerste gripshifter er al aan voor de moeite :evil: De andere heeft het 1 rit volgehouden :evil: Nu trigger gemonteerd. Op diverse forums toch al gelezen dat ik niet de enige ben, zijn er hier met dezelfde problemen?
Ik heb er ook al eentje naar de filistijnen geholpen... vervangen door een trigger en geen problemen meer gehad.
carlos bananas
Mountainbiker
Location: atlas devinci, revolver fs norco, the following evil, stage pyga

Post by carlos bananas »

1ste gripshift ook na de 1ste rit stuk. Maar zonder problemen een nieuwe gekregen.
2de zit er toch al 6maand op en tot nu toe doet die het prima.
Kristof Huyck
Mountainbiker

Post by Kristof Huyck »

caveman wrote:Ik heb nu juist de xx1 groep gestoken.
Bij mij steekt de XX1 gripshift er al 10 maanden zonder problemen op.
bosse
Mountainbiker

Post by bosse »

Net terug van Italië
Heb heel de week gereden met mijn endurofiets (140mm-135mm) en X01 groep met een 32t vooraan.
Nergens ben ik in de problemen gekomen. (30uur gefietst met 15000 hm en regelmatig stukken van +20% die langer duren dan 15min)
Bergaf kan ik vlot bijtrappen tot 60km per uur. Klagen over het bijtrappen moet je dus niet doen. Als je sneller rijdt dan 60km/uur dan is bijtrappen nergens voor nodig. Zelfs niet in een wedstrijd.

Een 30t voorblad is ook nog ideaal voor minder getrainde renners. Als je nog kleiner moet gaan om rond te komen, dan lijkt het mij nutteloos om een XX1 aan te schaffen. Dan ben je veel beter af met een dubbel vooraan.
Edlisjas
Mountainbiker

Post by Edlisjas »

bosse wrote:Net terug van Italië
Heb heel de week gereden met mijn endurofiets (140mm-135mm) en X01 groep met een 32t vooraan.
Nergens ben ik in de problemen gekomen. (30uur gefietst met 15000 hm en regelmatig stukken van +20% die langer duren dan 15min)
Bergaf kan ik vlot bijtrappen tot 60km per uur. Klagen over het bijtrappen moet je dus niet doen. Als je sneller rijdt dan 60km/uur dan is bijtrappen nergens voor nodig. Zelfs niet in een wedstrijd.

Een 30t voorblad is ook nog ideaal voor minder getrainde renners. Als je nog kleiner moet gaan om rond te komen, dan lijkt het mij nutteloos om een XX1 aan te schaffen. Dan ben je veel beter af met een dubbel vooraan.
Ik heb de Roc Marathon en daags nadien de Roc Noir gereden met een XX1 en 28T vanvoor en dat ging prima. Vorige zomer ook in Oostenrijk regelmatig met de 28T rondgereden en ook nergens problemen. Hier rij ik met een 30T.
Post Reply