Framemaat Grand Canyon CF 29

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Jemp
Mountainbiker

Re: Framemaat Grand Canyon CF 29

Post by Jemp »

_alain_ wrote:
Jemp wrote:Vorige week voor een opmeting bij Filip Adams geweest en die heeft er zelfs nog een iets langere stuurpen op gezet (110mm).
...

Binnenbeenlengte 871mm voor 1m77.
Wablief?
1m77 groot, op een Large met een 110 stuurpen?

En je stuur ook nog moeten afzagen op 44cm zeker??
F#ck man, racefietsfitters zijn duidelijk niet op de hoogte date mtb'en geen statische zittende sport is...
Suggesties voor aanpassingen?
Michielvo
Mountainbiker

Post by Michielvo »

Jemp wrote:
_alain_ wrote:
Jemp wrote:Vorige week voor een opmeting bij Filip Adams geweest en die heeft er zelfs nog een iets langere stuurpen op gezet (110mm).
...

Binnenbeenlengte 871mm voor 1m77.
Wablief?
1m77 groot, op een Large met een 110 stuurpen?

En je stuur ook nog moeten afzagen op 44cm zeker??
F#ck man, racefietsfitters zijn duidelijk niet op de hoogte date mtb'en geen statische zittende sport is...
Suggesties voor aanpassingen?

Ik ben 1m80 en heb een medium...

Aanpassingen: Zadel f:isik THAR en iets meer vooruit zetten.
RigolleM
Mountainbiker

Post by RigolleM »

_alain_ wrote: F#ck man, racefietsfitters zijn duidelijk niet op de hoogte date mtb'en geen statische zittende sport is...
Yup, gaat lekker fietsen zijn op die draak! ](*,)
hannes
Mountainbiker

Post by hannes »

Heb de L besteld op aanraden van M.Delva en zal hem eens naast de M zetten van een collega biker.
Moest die M toch beter aanvoelen stuur ik hem terug.
Iss misschien enkele weken tijdverlies maar beter dat dan jaren op foute fiets.
eL Tee
Mountainbiker

Post by eL Tee »

hannes wrote:Heb de L besteld op aanraden van M.Delva en zal hem eens naast de M zetten van een collega biker.
Waarom kom je de vraag stellen indien je 't dan toch beter weet? Bezigheidstherapie? Ga beter fietsen dan...
Jemp
Mountainbiker

Post by Jemp »

Mannen, ik vind de reacties op mijn fietsmaat een beetje te gratuit. [-X
Reactie ok, maar onderbouwd graag en met alternatieven. Dit is een item die me oprecht boeit en ik sta open voor ieders mening. Zeker van jou Rigolle ben ik meer gewend. Jij doet doorgaans geen straffe, meestal terechte, uitspraken zonder onderbouwing. :wink: Dus ik wacht.

Eventjes wat extra info. Ik heb voor mijn grootte iets langere armen en benen dan de gemiddelde persoon van dezelfde grootte. Dit heeft ook invloed op de manier waarop je op de fiets zit.
Ik vrees dat op een medium mijn zadelpen aan de korte kan ging zijn (zoals op mijn Scott Scale medium het geval is). Zeker met die vrij kleine kaders van Canyon.

Reden voor mijn fietsanalyse is ook dat ik bij langere ritten (+2u) steeds last heb van een pijnlijke nek. Volgens mijn kinesist komt dit omdat ik te gedrongen op de fiets zit.

Met de nieuwe afstelling heb ik nog geen noemenswaardige MTBritten gedaan, dus ga nog geen uitspraken doen over het rijgedrag. Met de stuurpen van 90 was hij perfect te rijden voor mij.
RigolleM
Mountainbiker

Post by RigolleM »

Ik ga niet sjoppen in een merk dat geen gepaste geo heeft, Canyon valt helaas buiten mijn geometrie-eisen. Medium te klein, Large te groot... ideale geometrie voor mij is bv. Niner of Salsa. Beiden hebben een geo die voor mijn lijf is gemaakt. Rij dus met Medium met zaalpen van 400mm en 90mm stuurpen. De Medium van Niner heeft zelfs maar een seattube van 419mm, korter dus dan de Canyon en de zaalpen zit nog niet op zijn max insert. Korte zitbuizen maken een 29'er speelser/wendbaarder. Voor mij is het belangrijkste de bovenbuis, die is rond de 600mm bij mijn beide fietsen en ideaal dus om met korte stuurpen en breed stuur (min. 700mm) te rijden.

Dus alternatief: geen Canyon!
hannes
Mountainbiker

Post by hannes »

Eens polsen nr de mening van iemand anders is toch interessant? Of waarvoor dient een forum?
prideandglory1891
Mountainbiker

Post by prideandglory1891 »

eL Tee wrote:
hannes wrote:Heb de L besteld op aanraden van M.Delva en zal hem eens naast de M zetten van een collega biker.
Waarom kom je de vraag stellen indien je 't dan toch beter weet? Bezigheidstherapie? Ga beter fietsen dan...
Rustig El Tee, last van een zonneslag?
Dat hij hier een vraag komt stellen en wat meningen leest is er toch niks verkeerd mee?
Het is zijn fiets... En ik blijf erbij, een kortere stuurpen fietst véél leuker dan een lange. Daarom misschien de Large?

Hij heeft geluisterd naar Delva zegt hij zelf.
En trouwens, Delva is geen sukkelaar op gebied van fietspositionering.
_alain_
Mountainbiker

Post by _alain_ »

Vroeger in de tijd dat 120mm stuurpennen kort waren had je de regel;
val je tussen 2 maten in, neem de kleinste.
Tegenwoordig zijn de bovenbuizen een stuk langer dan vroeger, en zijn fietsen erop voorzien op (gemiddeld) een 90mm stuurpen en een iets breder stuur.
Nu kan je stellen;
val je tussen 2 maten in, neem de grootste.
Steek er een nog kortere stuurpen op en ga nog iets breder met je stuur (720 - 740)

Korte stuurpen zorgt voor sneller sturen, breed stuur geeft je meer controle, en de langere wielbasis van een large geeft meer stabiliteit.
Post Reply