Tegen wie heb je het??beethoven wrote:Een maat van mij rijd ook al eens met een vaste vork. En ja je verliest geen snelheid bij een vaste vork. Met een verende vork welke je niet vast kan zetten is dat wel zo.
Je hebt verlies, ik ben ook die menig toe gedaan.
Mijne andere maat welke wel met een lock-out rijd zie ik deze veel gebruiken zelfs, vooral als die bergop gaat.
Ik moet je hier in bij treden.
Ik had juist nog 1 vraag, heb jij mtb schoenen????????
Rudy VdE
Vork: wie geveerd en wie vast?
Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
-
Magura
- Mountainbiker
- Location: 4x alu, 1x krakbon, 1x tita + dolf, 1x tita 29",1x Cust Tec SingleSpeed, 1x staal, 1x tita zand
- trailstar
- Mountainbiker
Wat ik nooit gesnapt heb is dat men altijd zegt dat in de vlaanders men geen vering nodig heeft en als men in de bergen gaat rijden of zelfs maar in de ardennen een vering zijn nut wel bewijst.
Maar volgens mijn weten is een vering bedoelt om het terrein vlak te strijken en heb je in de vlaanders ook last van oneffen terrein net zoals in de bergen.
Maar volgens mijn weten is een vering bedoelt om het terrein vlak te strijken en heb je in de vlaanders ook last van oneffen terrein net zoals in de bergen.
In Vlaanderen heeft het zeker ook zijn nut, maar ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat het terrein hier (uitzonderingen zoals Vlaamse Ardennen nagelaten) minder ruig is dan in de Ardennen, de Alpen, ...
Maar een geveerde vork betekent in de meeste gevallen ook rendementsverlies, en dus is het kwestie om de gulden middenweg te zoeken.
Voor mij is die gulden middenweg een vaste vork voor de meeste plaatsen in Vlaanderen en een geveerde vork voor de meeste plaatsen in Wallonie en het buitenland.
Maar een geveerde vork betekent in de meeste gevallen ook rendementsverlies, en dus is het kwestie om de gulden middenweg te zoeken.
Voor mij is die gulden middenweg een vaste vork voor de meeste plaatsen in Vlaanderen en een geveerde vork voor de meeste plaatsen in Wallonie en het buitenland.
- floris
- Mountainbiker
- Location: Stevens Cyclocross & Planet X Compo -- Hopelijk snel de Planet X inruilen voor een ander wapen
Ik volg de meesten hierin: 's winters toertochttijd met de cyclocross fiets, 's zomers enduro-tijd met de mtb en dan komt mijn "Black" vorkje wel van pas.
cyclocrosser is een stuk moeilijker op oneffen terrein en hou ik ook maar 2u vol.
Voor een geveerde vork geef je best voldoende uit. Ik heb een Rock Shox Indy SL (elastomeren) gehad, Manitou Mars (lucht), Manitou Black elite air (lucht) en Manitou Black elite 100/120 (veren/olie). En hoewel de laatsten wat nieuwer zijn, rijden ze echt stukken beter. Een duurdere vork maakt een serieus verschil tov de instappers, zeker in het ruigere terrein.
cyclocrosser is een stuk moeilijker op oneffen terrein en hou ik ook maar 2u vol.
Voor een geveerde vork geef je best voldoende uit. Ik heb een Rock Shox Indy SL (elastomeren) gehad, Manitou Mars (lucht), Manitou Black elite air (lucht) en Manitou Black elite 100/120 (veren/olie). En hoewel de laatsten wat nieuwer zijn, rijden ze echt stukken beter. Een duurdere vork maakt een serieus verschil tov de instappers, zeker in het ruigere terrein.
- oppersquadra
- Mountainbiker
Post by oppersquadra »
...
Last edited by oppersquadra on Sun 18 Nov 2007 15:35, edited 1 time in total.
-
Guest
Post by Guest »
bij mij het omgekeerde
ik zal nooit terug overstappen op een vaste vork
zeker als je regelmatig ardennen of frankrijk aandoet
als je daar een lange afdaling hebt heb je anders om het zo te zeggen geen armen meer
vaste vork is voor "asfaltjanetten" die nooit langer dan 2h op bike zitten of serieus technische parkoers rijden
ik zal nooit terug overstappen op een vaste vork
zeker als je regelmatig ardennen of frankrijk aandoet
als je daar een lange afdaling hebt heb je anders om het zo te zeggen geen armen meer
vaste vork is voor "asfaltjanetten" die nooit langer dan 2h op bike zitten of serieus technische parkoers rijden
- oppersquadra
- Mountainbiker
Post by oppersquadra »
...
Last edited by oppersquadra on Sun 18 Nov 2007 15:17, edited 1 time in total.
-
Guest
Post by Guest »
leert eens iets sarcastisch op te nemen en er de min of meer grap van inzien
en ja ik wil gerust toertje gaan doen van 5h
ben wel geen snelheidsmaniak maar kan langere afstanden gerust aan
zeker omlaag
mijn arden doen soms meer pijn dan mijn benen
vooral als ik bv in metabief langs de afdalingspiste omlaag ben gekomen
en ja ik wil gerust toertje gaan doen van 5h
ben wel geen snelheidsmaniak maar kan langere afstanden gerust aan
zeker omlaag