SRAM X0 BB30 - verschillende trapas lengte

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Post Reply
verhoevengeo
Mountainbiker

SRAM X0 BB30 - verschillende trapas lengte

Post by verhoevengeo »

Ik heb een cannondale F29 AL1 gekocht met standaard SRAM alu crankstel met BB30 trapas (SRAM). Nu heb ik een nieuw X0 2x10 crankstel gekocht en probeer ik niet te monteren. De opvulring die op het standaard crankstel aanwezig was heb ik overgezet. Crank aangedraaid maar alles potvast. Niet ok dus. De ring er dan maar van tussen gehaald en dan zag ik dat er de crank niet aansloot op de lager, ook niet goed. Dan heb ik de cranks naast elkaar gehouden en de X0 as arm is iets korter dan van het standaard alu crankstel, maar niet genoeg om die opvulring weg te laten. Weet er iemand hoe je dat crankstel monteert? Op de sram link voor montage trapas zie ik dat de opvulring niet moet gebruikt worden voor het XX crankstel maar dat is het niet, het is een X0. De ring zetten is geen optie want de arm is korter en het crankstel komt dus volledig vast te zitten.
Wie weet hoe dit moet?
Japie carbon
Mountainbiker

Re: SRAM X0 BB30 - verschillende trapas lengte

Post by Japie carbon »

Heb e wel een BB30 crank gekocht? Het klinkt namelijk alsof je een GXP versie heb gekocht?
corragio
Mountainbiker

Post by corragio »

Ik heb ooit ergens wel eens iets gelezen dat er zelfs in die bb30 xo cranks twee lengtes in bestaan ze, als je dit Googled bij afbeeldingen, ga je die foto wel tegenkomen met de uitleg...
Dus je kan volgens mij de rondel bestellen bij de bikeshop, die iets smaller is eventueel, zodat de totale breedte mooi klopt en te regelen is..
verhoevengeo
Mountainbiker

Post by verhoevengeo »

Zeker BB30 crank. Maar de lengte van de as is bij beide cranks verschillend. Er moet inderdaad een ring tussen maar een smallere dan diegene die er origineel op het alu crankstel zat. Nergens vind ik iets terug van zo'n smallere ring. Ik zou liefst wel de juiste hebben. Als dat niet afdicht kruipt er redelijk wat vuil tussen vrees ik...
verhoevengeo
Mountainbiker

Post by verhoevengeo »

Hier heb ik het antwoord dus gevonden. Blijkbaar spacer van 13mm (die heb ik) en van 9.11mm die moet ik hebben. Hier verkopen ze ze maar niet op voorraad. 8 weken wachten. Iemand een idee waar ik die spacer sneller vast krijg?

https://hollandbikeshop.com/sram/truvat ... nderdelen/" onclick="window.open(this.href);return false;
tek-zotic
Mountainbiker

Post by tek-zotic »

zelf maken?
ik had een soort gelijkaardig probleem met een rotor crank, is toen netjes opgelost door topbike door zelf een spacer te maken
Post Reply