flatpedalen ipv spd

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Jannemanneke
Mountainbiker

Re: flatpedalen ipv spd

Post by Jannemanneke »

Rendement verhogen is niet alleen sneller rijden, dat is ook vaster zitten, wendbaarder zijn, zekerder zijn bij bepaalde manoeuvres,... .
kamiel3
Mountainbiker

Post by kamiel3 »

hallo iedereen,

bedankt voor de reacties,

Het is mij persoonlijk ook niet te doen om het rendement,maar gewoon voor de fun.
Als een helling te zwaar is voor mij dan stap ik gewoon af :-D
Ik probreer mijn spd-pedalen nog even uit en indien mijn lijf zich niet kan aanpassen,dan gooi ik ze er gewoon af :-D

grtz
_alain_
Mountainbiker

Post by _alain_ »

@Jannemanneke
Zonder mekaar te willen afzeiken,
kan jij me dan vertellen waarom je wendbaarder bent met klikpedalen dan met flats?
Ik ben zekerder in bepaalde acties met flats dan met klikpedalen.

Wil dan ook nog beginnen lullen over rijstijl? Het verschil tussen BMX en MX rijstijl?
Zal ik ondertussen een artikel zoeken dat behoorlijk anti klikpedalen is :lol:
(ik rij ook enkel op de DH met flats)
_alain_
Mountainbiker

Post by _alain_ »

Gevonden :-D
http://www.bikejames.com/strength/clipl ... -them-are/" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu is dat ook maar de mening van iemand die het Yeti team coached, dus die weet waarschijnlijk ook niet wat 'm lult :-"
GuineaPig
Mountainbiker

Post by GuineaPig »

Jannemanneke wrote:Rendement verhogen is niet alleen sneller rijden, dat is ook vaster zitten, wendbaarder zijn, zekerder zijn bij bepaalde manoeuvres,... .
Wendbaarder en zekerder zijn -> subjectieve criteria. Vaster, ja, misschien in de absolute zin, maar zoals eerder gezegd, flats + goeie schoenen voelt serieus 'vast'. Kans om van je pedalen te glijden is zo goed als nul.

Wendbaarder en zekerder? Voor mij in ieder geval niet... Integendeel zelfs. Ik merk b.v. dat ik met de voeten vastgeklikt mijn knieën minder ver zijwaarts kan bewegen waardoor ik dus minder kan 'compenseren' als ik uit evenwicht ben. Op de racefiets ervaar ik dat niet als een probleem, op de MTB wel (kom je meer in situaties terecht die je evenwicht op de proef stellen...)

Soit, iedereen is vrij om te gebruiken wat hij of zij het aangenaamst vindt dus erover discussiëren is misschien een beetje onnozel?
Jannemanneke
Mountainbiker

Post by Jannemanneke »

Voor gemiddeld MTB gebruik is een klikpedaal de betere oplossing. Wat is gemiddeld MTB gebruik? Van platte toertochtjes in de kempen tot XC toestanden in de Alpen. Datgene wat de meeste mensen die met zo'n dikke noppenbandenfietsen rijden doen dus. Buiten de DH, BMX en freeride rijders zie ik alle van redelijk niveau zijnde MTB'ers met klikpedalen rijden. Zal ook zo wel zijn redenen hebben zeker? Ik rij al meer dan 30 jaar met de koersfiets en haast 20 jaar met de MTB. Ongeveer 12.000 km jaarlijks. Ik heb met gewone pedalen gereden, pedalen met haken met en zonder riempjes en ik heb de opkomst van de klikpedalen meegemaakt. Klikpedalen bieden een ongelooflijke meerwaarde tijdens het fietsen tegenover alle andere pedalen voor het gemiddelde MTB gebruik. Met flats tegen een strak tempo door een geaccidenteerde bosweg rijden en je verliest frequent letterlijk de pedalen. Iedereen doet wat 'm wilt natuurlijk. Ik geef enkel mijn adviezen mee, gebaseerd op mijn eigen ervaringen.
RigolleM
Mountainbiker

Post by RigolleM »

Jannemanneke wrote:Met flats tegen een strak tempo door een geaccidenteerde bosweg rijden en je verliest frequent letterlijk de pedalen. Iedereen doet wat 'm wilt natuurlijk.
DH'ers en veel enduro rijders rijden met flats, dat is nog wat anders dan een plat bosweggetje met wat hobbels... en hebben ook hun fiets onder controle.
Jannemanneke
Mountainbiker

Post by Jannemanneke »

RigolleM wrote:
Jannemanneke wrote:Met flats tegen een strak tempo door een geaccidenteerde bosweg rijden en je verliest frequent letterlijk de pedalen. Iedereen doet wat 'm wilt natuurlijk.
DH'ers en veel enduro rijders rijden met flats, dat is nog wat anders dan een plat bosweggetje met wat hobbels... en hebben ook hun fiets onder controle.
Ik heb zelden gezien dat 'boswegrijders' bijvoorbeeld bijsturen in de bochten met hun voeten uit de pedalen, iets wat je frequent bij DH rijders ziet. Nu, Jerome Clementz zag ik tijdens de Mégavalanche DH wedstrijd op Alpe d'Huez mooi met SPD'tjes naar beneden donderen. Totaal nutteloos waarschijnlijk, maar hij heeft de boel wel gewonnen, klein detail natuurlijk. Ik veronderstel dat jij ook overal met flats rijdt? Want blijkbaar hebben klikpedalen alleen maar nadelen als ik hier zo de laatste posts lees. ;)
vedet
Mountainbiker

Post by vedet »

RigolleM wrote:
Bij DH en Enduro is trappen ook niet zo belangrijk als bij XC, die mannen staan op hun trappers. Een singletje door het struikgewas van Klein-Ginderbos zonder te trappen...ik denk het niet.
_alain_
Mountainbiker

Post by _alain_ »

Lees de link eens die ik geplaatst heb.
En geef me daar fatsoenlijke tegenargumenten op, dan ga ik de discussie aan.
Post Reply