Ongehoord gedrag

Een bangelijke tocht gereden? Of juist niet! De bevoorrading of bepijling die ondermaats was. Laat het je collega bikers weten!
phille
Mountainbiker

Re: Ongehoord gedrag

Post by phille »

kawa wrote:maar je moet niet geloven dat een helm een wondermiddel is.
ik denk dat iedereen wel weet dat er enkel wondermiddelen te koop zijn bij TelSell ...
NetWave
Mountainbiker
Location: 2014 Specialized Camber EVO - 2016 Bulls Copperhead 3

Post by NetWave »

kawa wrote:Dat is al zo dikwijls aangehaald... :-({|=
Ja? Sorry hoor...
kawa wrote:En wat dan met rokers, mensen die medische problemen krijgen door overgewicht, etc... hun uitkering van de ziekteverzekering ook maar afnemen dan?
Afnemen? Nee, natuurlijk niet. Maar een bijdrage mag daar wel op afgestemd zijn, toch? Legio voorbeelden: een schuldsaldoverzekering is hoger voor rokers, een hospitalisatieverzekering stijgt met de leeftijd, etc... Vind je dat dan ook oneerlijk?
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

NetWave wrote:
kawa wrote:En wat dan met rokers, mensen die medische problemen krijgen door overgewicht, etc... hun uitkering van de ziekteverzekering ook maar afnemen dan?
Afnemen? Nee, natuurlijk niet. Maar een bijdrage mag daar wel op afgestemd zijn, toch? Legio voorbeelden: een schuldsaldoverzekering is hoger voor rokers, een hospitalisatieverzekering stijgt met de leeftijd, etc... Vind je dat dan ook oneerlijk?

Daar heb je een punt.
Maar een schuldsaldoverzekering en een hospitalisatieverzekering zijn extra, niet verplichte verzekeringen waar je zelf over beslist of je ze al dan niet gaat afsluiten.
phille
Mountainbiker

Post by phille »

in de koers (waar professionele fietsers rijden) is een helm verplicht, ik vond dat een zeer zwaar argument dat je voor elke stelling kan gebruiken
uw houding tov het helm dragen (zoals je het hier al enkele paginas uitlegt) vind ik eigenlijk niet gepast, uw houding gaat helemaal niet aanzetten tot het dragen van een helm, het laat je onverschillig, als je zelf 100% vind dat een helm moet gedragen worden dan vind ik ook dat je je daarnaar moet gedragen en de domoren moet overtuigen (in de mate van het mogelijke).
Iemand overhalen tot het dragen van een helm is een beetje ver maar wat jij doet is ook niet gepast, allez dat vind ik toch

Het zal je vriend/kind/collega/lief maar zijn die met zijn kop tegen de grond kwakt en daardoor vanaf nu zijn eten met een rietje moet eten, de kans dat hij dat niet moet doen had hij een helm gedragen is veeeeel kleiner, is dat niet voldoende voor u om ULTRA pro te zijn omdat er gewoonweg TEVEEL zijn die hem niet dragen ?

Mss is deze discussie wel gepast bij "Ongehoord gedrag" :-)
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

phille wrote: uw houding tov het helm dragen (zoals je het hier al enkele paginas uitlegt) vind ik eigenlijk niet gepast, uw houding gaat helemaal niet aanzetten tot het dragen van een helm, het laat je onverschillig, als je zelf 100% vind dat een helm moet gedragen worden dan vind ik ook dat je je daarnaar moet gedragen en de domoren moet overtuigen (in de mate van het mogelijke).
Iemand overhalen tot het dragen van een helm is een beetje ver maar wat jij doet is ook niet gepast, allez dat vind ik toch

Gij moogt dat vinden, iedereen is vrij om een eigen mening te hebben. Ik ook. :wink:

En je hebt gelijk wat betreft mij houding. Ik ben nu eenmaal geen moraalridder en het boeit mij gene fuck wat anderen doen. Zo lang ik, en personen die me nauw aan het hart liggen maar een helm dragen...

Is dat dan zo erg? Iedereen weet dat een helm belangrijk is... als iemand dan kiest om 'm niet te dragen zal ik niet degene zijn die met het vingerke gaat wijzen.
morti
Mountainbiker

Post by morti »

het ergst van al is dat er een paar prof rijders die een toertocht rijden zonder helm dat vind ik pas niet kunnen . En niet alleen op toertochten op de weg kom ik ze ook geregeld tegen . En als je dan aan spreekt den krijg je een heel arrogant antwoord
BertG
Mountainbiker

Post by BertG »

Voor alle duidelijkheid: ik rij ALTIJD met een helm en als ik een biker zonder helm zie, zie ik geen mountainbiker maar een idioot op een fiets. Maar geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om een vreemde daarover aan te spreken. Ik ben zelf namelijk ook nogal allergisch aan moraalridders, heilige boontjes en regelneverij in het algemeen. Ik denk dat iedereen ondertussen wel weet dat een helm veiliger is, en als je dan toch dom wilt zijn, tja...
Iedereen zou het recht moeten hebben om de idioot uit hangen zolang dat andere mensen daar geen last van hebben, of in gevaar brengt.

Om een paar mensen helemaal op stang te jagen :wink: : er bestaan studies die beweren dat een helm dragen in sommige gevallen net meer kans tot ongevallen geeft, heeft iets te maken met een vals gevoel van veiligheid, maar als je dan een ongeval hebt is de kans op een hoofdletsel natuurlijk wel aanzienlijk kleiner. Ik wil maar zeggen, niet alles is zo zwart-wit als het lijkt...

http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... rummessage" onclick="window.open(this.href);return false;
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

Als de organisatoren van een TT de moeite zouden nemen om hun eigen reglement af te dwingen dan zou die hele helmdiscussie hier niet gevoerd worden!

En, als je zo iemand zonder helm passeert, bedenk dan: Als er niks inzit is er ook niks om te beschermen :wink:
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

Als de organisatoren van een TT de moeite zouden nemen om hun eigen reglement af te dwingen dan zou die hele helmdiscussie hier niet gevoerd worden!

En, als je zo iemand zonder helm passeert, bedenk dan: Als er niks inzit is er ook niks om te beschermen :wink:
racoonfreak
Mountainbiker

Post by racoonfreak »

BertG wrote: Om een paar mensen helemaal op stang te jagen :wink: : er bestaan studies die beweren dat een helm dragen in sommige gevallen net meer kans tot ongevallen geeft, iets met een vals gevoel van veiligheid, maar als je dan een ongeval hebt is de kans op een hoofdletsel natuurlijk wel aanzienlijk kleiner. Ik wil maar zeggen, niet alles is zo zwart-wit als het lijkt...

http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... rummessage" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik ken dit wetenschappelijk onderbouwd artikel maar heb het nog eens grondig nagelezen.
Maar gezien het hier over toertochten gaat met niet zelden meer dan duizend fietsers zouden volgende citaten net pleiten in het voordeel tot helmdracht denk ik:

Ongeveer driekwart van alle hoofd-/hersenletsel bij fietsers is het gevolg van een ongeval zonder gemotoriseerd verkeer; bij jonge kinderen (0-5 jaar) is zelfs negen op de tien hoofd-/hersenletsels het gevolg van een fietsongeval zonder botsing met een motorvoertuig. Veelal zijn dit enkelvoudige ongevallen, dat wil zeggen ongevallen zonder tegenpartij of botsingen met een obstakel.

Driekwart van het hoofd- en hersenletsel en zelfs 90% bij fietsers van 0-5 jaar is het gevolg van ongevallen waarbij geen motorvoertuig betrokken is. Dat zijn vooral deze enkelvoudige ongevallen en fiets-fietsongevallen
Fietshelmen reduceren de kans op een hoofdletsel met zo'n 42% en op hersenletsel met 53%.
Post Reply