Rohloff

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
HardTail Charlie
Mountainbiker

Re: Rohloff

Post by HardTail Charlie »

Dag Forummers,

Ik heb zowat de 149 blz van dit Topic gelezen, heb er veel uit geleerd, en heb (had) eigenlijk voor mezelf de keuze gemaakt, een Rohloff zou het zijn.

Maar...

Nu blijkt dat ik op mijn - nog maar een goed jaar oude - frame verplicht ben een kettingspanner te monteren (vaste verticale dropouts, EBB geen optie) en daar "knap ik een beetje op af".
Mijn huidige derailleur vervangen door een mini-versie was niet echt wat ik voor ogen had.

Graag jullie idee over zo'n kettingspanner, eventuele ervaringen...?
Lijkt me toch ook vuil- en moddergevoelig (belangrijk) en "verpest" de cleane looks (weliswaar veel minder belangrijk), extra weerstand bovendien.... Gaat daarmee dan niet een heel deel van de redenen/voordelen van de Rohloff verloren, en is het dan wel de investering/keuze waard?

Ik heb op deze topic veel gefundeerde uitleg en interessante meningen gelezen (naast ook heel wat minder relevant leesvoer, maar soit... ;-)
Daarom, graag wat reacties om me te helpen mijn definitieve keuze (al dan niet) te maken.

Bedankt alvast!
phille
Mountainbiker

Post by phille »

Een derailleur is niet enkel een schakel instrument maar ook een kettingspanner, maw je kan je derailleur ervoor gebruiken.
joske77
Mountainbiker

Post by joske77 »

hardtail charlie, is een excentriker van trickstuff ook niet mogelijk?

http://www.trickstuff.de/en/products/exzentriker_KL.php" onclick="window.open(this.href);return false;
HardTail Charlie
Mountainbiker

Phille & Joske,

Bedankt voor jullie reacties.

Een derailleur (of het nu de oude hergebruikt, of een nieuwe kettingspanner zou zijn) wil ik liefst vermijden. Denk dat daarmee trouwens de kans op problemen en chainsuck weer toeneemt, en da's toch net één van de zaken die men met Rohloff wil voorkomen.

De hint naar Exzentriker is zeker waardevol geweest.
Ziet er een fijn alternatief uit, 'k lees er ook wel wat goeds over.
Vandaag dan maar beslist die optie te nemen.

Benieuwd, en nu natuurlijk ongeduldig, als toekomstige Rohloffer...
CBo
Mountainbiker

Post by CBo »

HardTail Charlie wrote:Phille & Joske,

Bedankt voor jullie reacties.

Een derailleur (of het nu de oude hergebruikt, of een nieuwe kettingspanner zou zijn) wil ik liefst vermijden. Denk dat daarmee trouwens de kans op problemen en chainsuck weer toeneemt, en da's toch net één van de zaken die men met Rohloff wil voorkomen.

De hint naar Exzentriker is zeker waardevol geweest.
Ziet er een fijn alternatief uit, 'k lees er ook wel wat goeds over.
Vandaag dan maar beslist die optie te nemen.

Benieuwd, en nu natuurlijk ongeduldig, als toekomstige Rohloffer...
Eens die erop staat, foto's plaatsen! :) Ik ben ook benieuwd :)
HardTail Charlie
Mountainbiker

Zal ik zeker doen.
(Wat mij betreft, hoe eerder hoe liever :-)
joske77
Mountainbiker

Post by joske77 »

allee, blij dat je iets aan de hint had :-)
mtb1986
Mountainbiker

Post by mtb1986 »

HardTail Charlie wrote:Dag Forummers,

Ik heb zowat de 149 blz van dit Topic gelezen, heb er veel uit geleerd, en heb (had) eigenlijk voor mezelf de keuze gemaakt, een Rohloff zou het zijn.

Maar...

Nu blijkt dat ik op mijn - nog maar een goed jaar oude - frame verplicht ben een kettingspanner te monteren (vaste verticale dropouts, EBB geen optie) en daar "knap ik een beetje op af".
Mijn huidige derailleur vervangen door een mini-versie was niet echt wat ik voor ogen had.

Graag jullie idee over zo'n kettingspanner, eventuele ervaringen...?
Lijkt me toch ook vuil- en moddergevoelig (belangrijk) en "verpest" de cleane looks (weliswaar veel minder belangrijk), extra weerstand bovendien.... Gaat daarmee dan niet een heel deel van de redenen/voordelen van de Rohloff verloren, en is het dan wel de investering/keuze waard?

Ik heb op deze topic veel gefundeerde uitleg en interessante meningen gelezen (naast ook heel wat minder relevant leesvoer, maar soit... ;-)
Daarom, graag wat reacties om me te helpen mijn definitieve keuze (al dan niet) te maken.

Bedankt alvast!

Na jaren van twijfel en duizenden keren "Rohloff" in Google te hebben opgezocht, heb ik mij vorig weekend eindelijk een Rohloff aangeschaft. De prijs was een struikelblok (ik had geen zin om meer dan 4000 euro te betalen voor een degelijke aangepaste Rohloff-fiets). Daarom heb ik beslist om mijn oude MTB (26inch) om te bouwen naar een Rohloff-fiets (met kettingspanner) voor mijn woon-werk verkeer. De twee eerste woon-werk ritten zijn achter de rug en dit zijn mijn bevindingen:

- nadelen van kettingspanner: cleane look en bij een gebroken derailleurpad zit je ook in de problemen.

- voordelen van kettingspanner: ketting wordt automatisch op spanning gebracht waardoor je niet steeds je wiel naar achteren moet verplaatsen of je BB bijdraaien. Je kan met andere woorden gewoon doorfietsen zonder u zorgen te maken over een slappe ketting.

Kettingspanner is idd vuilgevoelig en iets moeilijker te kuisen maar je moet voor ogen houden dat de kettingspanner niet de functie moet vervullen van de deraileur (schakelen). Maw, de aanspanner (proper of vuil) zal geen enkele invloed hebben op het schakelen.

De aanspanner zorgt wel voor een bijkomende weerstand maar voelen wij dit? Ik vraag het mij af.

Dat dingske van trickstuff lijkt mij idd een degelijk alternatief maar ik heb er persoonlijk geen ervaring mee.

Algemene beoordeling: schakelt vlot, maakt veel lawaai in versnellingen 1 tem 7 (wist ik al wel door het lezen van verschillende fora), de achterkant van de fiets is opmerkelijk zwaarder. Het achterwiel bolt iets minder goed. Er zit ook een beetje lege ruimte tussen het duwen op de pedaal en het effect van het freewheel in de naaf (ik weet niet goed hoe ik dit moet uitleggen maar het stelt bijna niets voor hoor).

Conclusie: voor een woon-werk fiets TOP. Als je bijvoorbeeld onverwacht moet stoppen kan je in stilstand gewoon terug schakelen zodat je niet met een te grote versnelling moet herstarten. Voor een MTB vind ik het toch nogal zwaar aanvoelen maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening. Verder hoop ik er nog veel plezier aan te beleven.
phille
Mountainbiker

Post by phille »

tis net die woon-werk rohloff fiets die ik denk te verkopen

ik heb een simpele kader met uitval patten en velgremmen, maar 4000eur ga ik er niet voor moeten vragen :-)
eerder iets a la 1500eur ofzo, maar dat fietsje kan je perfect gebruiken voor te mtb'en en het heeft een vaste vork dus het gewicht is aardig laag :-)
mtb1986
Mountainbiker

Post by mtb1986 »

phille wrote:tis net die woon-werk rohloff fiets die ik denk te verkopen

ik heb een simpele kader met uitval patten en velgremmen, maar 4000eur ga ik er niet voor moeten vragen :-)
eerder iets a la 1500eur ofzo, maar dat fietsje kan je perfect gebruiken voor te mtb'en en het heeft een vaste vork dus het gewicht is aardig laag :-)
Voor een nieuwe Idworx Rohler zit je gemakkelijk boven de 4000 :-)
Ik zou ook gemakkelijk mijn gewicht kunnen beperken maar plat rijden doe ik niet graag en daarom zit ik met zware Schwalbe marathon plussen op mijne ww-fiets, altijd voor- en nadelen afwegen hé :-).

Waarom ge je je ww Rohloff fiets verkopen?
Post Reply