Aantal MTBers in de Benelux

Een bangelijke tocht gereden? Of juist niet! De bevoorrading of bepijling die ondermaats was. Laat het je collega bikers weten!
Post Reply
Dvite
Mountainbiker

Aantal MTBers in de Benelux

Post by Dvite »

Hey,

ik ben puur uit nieuwsgierigheid eens op zoek gegaan naar het aantal MTBers in de Benelux. Geen betrouwbare cijfers terug te vinden op het web.
Iemand enig idee hoeveel actieve MTBers er zijn in de Benelux alleen al? Of wat zo een gemiddelde opkomst is voor een toertocht?
Ben benieuwd hoe populair mijn sport eigenlijk is :-)
De Wreter
Mountainbiker

Re: Aantal MTBers in de Benelux

Post by De Wreter »

Dvite wrote:Hey,

ik ben puur uit nieuwsgierigheid eens op zoek gegaan naar het aantal MTBers in de Benelux. Geen betrouwbare cijfers terug te vinden op het web.
Iemand enig idee hoeveel actieve MTBers er zijn in de Benelux alleen al? Of wat zo een gemiddelde opkomst is voor een toertocht?
Ben benieuwd hoe populair ONZE sport eigenlijk is :-)
aresius
Mountainbiker

Post by aresius »

Succes met daar een antwoord op te vinden...

Contacteer elke TT organisatie en vraag aantallen op.
Vergeet ook niet de zaterdagse toertochten, maar dan heb je wel mogelijkheid op dubbels...

En er zijn ook mtbkers die geen TT's rijden.....

Is het echt zo belangrijk?
Stevestrong
Mountainbiker

Post by Stevestrong »

Dat het aantal in stijgende lijn zit is een feit. Tegenwoordig heeft precies iedereen een MTB :-)

Op mtb-you.be wordt bij de toertochten soms het aantal deelnemers van het jaar voordien vermeld.
NetWave
Mountainbiker
Location: 2014 Specialized Camber EVO - 2016 Bulls Copperhead 3

Post by NetWave »

En dan heb je nog de groep die enkel in de winter met de MTB rijdt... Moeilijk tellen hoor... :-"
BertG
Mountainbiker

Post by BertG »

Ik denk niet dat het aantal deelnemers aan TT's veel zegt over het totaal aantal MTB'ers, er zijn er genoeg die liever geen TT's rijden, al zeker niet in de winter. Mountainbiken is sowieso een redelijk individuele sport, toch meer dan bijvoorbeeld wielrennen.
Dan kun je beter kijken naar de totale verkoop van MTB's in Belgie (en er dan maar vanuit gaan dat die mensen er ook effectief mee rondrijden).
gvs
Mountainbiker

Post by gvs »

Een hele ruwe schatting.

Onderaan de forum pagina's van mountainbike.be en (die van nl) staat het aantal leden.

Voor .be is dit dus 28784, voor .nl is dit 34849. Volgens mij zijn dit allemaal mensen die zichzelf als mountainbiker beschouwen, of dat in het verleden waren. Uiteraard is er overlap tussen de twee landen.

Bij mtb-you moet je geregistreerd zijn als je foto's wilt downloaden. De .be = 32435 en de .nl 6655. Volgens mij zijn de meesten dus toertocht rijders. De .nl'ers zijn denk ik grotendeels ook Belgen. Ook weer omdat je lid moet worden als je een foto wilt downloaden.

Natuurlijk is niet iedere mountainbiker forum- of site-lid. En ik denk dat het +/- 100% dezelfde geregistreerd zijn op de forums en voor de mtb-you sites.

Dus in België 30.000 geregistreerde bikers, in Nederland 35.000.

Volgens deze studie (http://www.probos.nl/home/pdf/ATB.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;) zijn het er in Nederland echter 180.000. 1 op de 5 bikers is dus niet geregistreerd. Extrapoleren we dat naar Belgie dan worden dat er 150.000.

Een ruwe schatting voor de hele Benelux is 330.000.
Post Reply