Wielen: Crossmax SL aankoop waard?

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
WT6
Mountainbiker

Post by WT6 »

Dzjowie, niks te duur is niks te duur.
Je betaalt ietsje meer dan in Duitsland, maar hij hanteert wel goede prijzen.
Ik had de wielset al ongeveer in die vorm, maar heb de XR4.1d laten vervangen door XR4.1ceramic velgen, revolution spaken en het werk van het vlechten voor een dikek 250 euro. De velgen kosten per stuk ongeveer 100 euro, spaken zijn ook niet gratis en om een wiel te vlechten vraagt hij iets van een 20 euro.
Maar het is dan wel super goed gedaan. Oorspronkelijk had ik gevraagd zwarte nippels te gebruiken, maar gezien het materiaal dat daarvoor gebruikt wordt te slap was om de hoge spaakspanning aan te kunnen en de spaken erdoor geschoten waren, belde hij toch nog even om te vragen of andere nippels ook mochten. Het zijn dus toch blinkende geworden...
Maar heel tevreden van hoor, en toch nog dat beetje sterker wegens niet superlicht. Nu met Notubes, zeker een goede concurrent voor een Xmax..
Firefly
Mountainbiker
Location: Votec Tox, Yeti AS-R 575, Specialized Allez comp,Cube Elite HPC, Kawasaki ZX-6 & -7R

Post by Firefly »

Tinky-Winky wrote:Dzjowie, niks te duur is niks te duur.
Oorspronkelijk had ik gevraagd zwarte nippels te gebruiken, maar gezien het materiaal dat daarvoor gebruikt wordt te slap was om de hoge spaakspanning aan te kunnen en de spaken erdoor geschoten waren
Dan had hij toch slechte nippels hoor (of alu nippels en dan gewoon TEVEEL spanning erop) Gewone zwarte nippels van Sapim ofzo zijn in messing, zelfde materie als std. zilveren.
Teveel spanning op een wiel is ook ni goed en in dat geval trek je alu nippels er idd door.

@captain haddock:
Bij custom wielen zijn het niet enkel de velgen die het doen he, het is de combinatie van alles, lichte naven, lichte spaken, evt alu nippels, en een normale (lichte) XC velg als een XC717 of XR4.1. Dit is een lichte combinatie maar het geheel is toch steviger dan X-max. XL's zijn wel steviger dan SL, maar in X-maxen zitten gewoon ook te weinig spaken naar mijn mening, en bij de v-brake versie voel je dat bij het remmen. Is moeilijk uit te leggen zo, maar de spaken trekken aan weerskanten aan de velg waardoor de velg eigenlijk gegolfd loopt en niet recht (is met blote oog niet zichtbaar he, maar hoe meer spaken hoe rechter dat de velg dus eigenlijk wordt) Je voelt door trillingen/schokken bij het remmen, in feite wordt afwisselend de L-remblok, dan weer de R harder tegen de velg gedrukt.
De SL's hebben die uitgefreesde velgen gekregen en fijnere naven wat het gewicht doet zakken maar wat dus ook voornamelijk de stijfheid doet afnemen. Normaal had de V-brake versie nog lichter geweest door een nog fijnere voornaaf, maar die hebben ze moeten terugroepen en vervangen door een ander iets groter exemplaar omwille van de stijfheid, dat laatste is toch wat ik meen mij te herinneren gelezen te hebben (is al ff geleden, zijn intussen al 2j op de markt) .

Zelf ken ik ook mensen die er wel tevreden over zijn hoor, maar zelf moet ik ze toch niet meer hebben.
Dennis
Mountainbiker

Post by Dennis »

heb zelf met X-max gereden maar vind die ceramische laag niet zo denderend eigenlijk, als ze nieuw zijn wel, maar op den duur wordt die glad en mindert de remkracht.
Voor dit probleempje bestaat een speciale gom van Mavic en dan is de velg als nieuw.

Heb zelf de vorige Crossmaxen, de zwarte met platte spaken dus, en zou niets anders meer willen. Ik ga op mijn volgende projectje ook voor de SL's, zonder twijfelen.
Guest

Post by Guest »

voor mijn geen xmaxxen kosten te veel voor wat ze waard zijn
heb al te veel probs gezien bij zowel lbs als bij kameraden
gaande van ceramische laag die veel te snel versleten is tot slechte lagers en body's
een zelf samegesteld wielsetje in elkaar gezet door goede wielbouwer is veel meer waar dan de bedenkelijke kwaliteit van die xmaxxen
kostpijs zal ongeveer overeen komen
gewicht is zelfs lager dan de xmaxxen als je beetje kijkt kun je een stuk onder het gewicht vaan van de sl's en stijvere wielen hebben
Firefly
Mountainbiker
Location: Votec Tox, Yeti AS-R 575, Specialized Allez comp,Cube Elite HPC, Kawasaki ZX-6 & -7R

Post by Firefly »

Dennis wrote:
heb zelf met X-max gereden maar vind die ceramische laag niet zo denderend eigenlijk, als ze nieuw zijn wel, maar op den duur wordt die glad en mindert de remkracht.
Voor dit probleempje bestaat een speciale gom van Mavic en dan is de velg als nieuw.

Heb zelf de vorige Crossmaxen, de zwarte met platte spaken dus, en zou niets anders meer willen. Ik ga op mijn volgende projectje ook voor de SL's, zonder twijfelen.
Die gom werkt idd maar is maar van heel korte duur (kennis van me moet het voor elke rit opnieuw doen), als ik ceramic blokken gebruikte remde het al helemaal voor geen meter meer, heb altijd gewone zachte blokken gebruikt. Zoals ik al zei ken ik ook wel mensen die er wel tevreden over zijn, maar ikzelf geef dat geld toch veel liever aan een custom wielsetje.
PF
Mountainbiker

Post by PF »

Heeft die gast van bike store ne website of bestaan er eventueel fotos van die wielkes dat die gast vlecht?
Sidi
Mountainbiker

Post by Sidi »

Ik vind ze de aankoop waard, ze maken de fiets een stuk mooier en ze zijn licht van gewicht.
Maar VIERI ge moet wel meer gaan rondbollen dan da ge nu bezig zijt he anders zijn ze de aankoop belange ni waard! :lol:
oppersquadra
Mountainbiker

Post by oppersquadra »

...
Last edited by oppersquadra on Sun 18 Nov 2007 07:09, edited 1 time in total.
VIERI
Mountainbiker

Post by VIERI »

Sidi wrote:Ik vind ze de aankoop waard, ze maken de fiets een stuk mooier en ze zijn licht van gewicht.
Maar VIERI ge moet wel meer gaan rondbollen dan da ge nu bezig zijt he anders zijn ze de aankoop belange ni waard! :lol:
Ik ben volop bezig Sidi, volop bezig --> No Panic!! 8)
Robin v Berkel
Mountainbiker

Post by Robin v Berkel »

wat is het toch met ieder een die wielen wilt goed wielen wilt gaan koopen en waar gaan ze dan voor Crossmaxen SL ze willen goede wielen en dan pakken ze Crossmaxen SL of ander kant en klaar wielen :-? als je iets goed wil dan is het dit

velg remmen
Chris King
Sapim - CX-Ray
Mavic - XC 717 Ceramic -32

velg remmen UST
Chris King
Sapim - CX-Ray
XM 819 UST -32

schijf remmen UST
Chris king
Sapim - Race
XM 819 Disc -32

schijf remmen
Chris king
Sapim - Race
CX 717 disc -32

dat zijn wielen set en dezen gaan langer mee dan die kant en klaar wielen ik fiets al 2 jaar met de zelf de naven 1200 km per maand op de weg in de zomer en in winter 500 km per maand en ze zijn nog gewoon nieuw je hoeft er nooit iets aan te doen dan naa het fiets wat water er over heen spuiten om de modder er af te haalen en meer niet

Quote van MTB forum NL
Fiets ik op een mooie zondagochtend de toertocht van Oss. Ga na een 25km door een flauw bochtje heen : KNAL !!!

Meteen gevolgd door een val, ik sta op en zie het volgende :

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php? ... 7551;image

Niks scherps of een steen oid op het pad te vinden. Niks in het stuur gevoeld. Ik weeg 72kg dus niks te zwaar voor Crossmax SL's. Voorvering staat medium tot stug. Hutchinson Python Lights op 2,2 bar. En fiets uiteraard wel goed door :) De wielen (en fiets) hebben nu een 300km afgelegd.

Al met al niks waar je de vinger op kunt leggen. Dat is eigenlijk nog wel het ergste van dit, want waarom gebeurt dit nu. Ik ben geen extreme biker :) De fiets is NL niet uit geweest
dezen week zag ik bij ons in de stad nog iemand loopen met de zelf die wielen ja loopen om dat ze 5 spaaken kapot waaren en de wielen waaren 6 maand oud
Last edited by Robin v Berkel on Wed 26 Jan 2005 23:53, edited 1 time in total.
Post Reply