Maakt gewicht echt een groot verschil?

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
Woestijnvalk
Mountainbiker

Re: Maakt gewicht echt een groot verschil?

Post by Woestijnvalk »

Ik heb mijn fiets van een kleine 15kg naar iets minder dan 11kg verbouwd. (waarvan meer dan 1.5 kg op de wielen/banden).
Mijn gemiddelde snelheid is niet veranderd. Wel kan ik nu makkelijker mijn voorwiel van de grond trekken en over/naast obstakels manoevreren. Ook het springen over objecten gaat makkelijker.
Ik vermoed dat het in bepaalde omstandigheden wel een winst oplevert (bijvoorbeeld bij het omhoog fietsen), maar dat die winst zo beperkt is dat ze overschaduwd wordt door een heleboel andere parameters waarvan het verschil veel groter is en dat in beide richtingen kan spelen.

Ik kan nu mijn fiets wel veel makkelijker weghangen na het fietsen, dus het was zeker nuttig om de veranderingen door te voeren.
-- Olympus --
Mountainbiker

Post by -- Olympus -- »

http://www.grinta.be/nl/nieuws/2946/gil ... r-postbode" onclick="window.open(this.href);return false;

Gilbert op postfiets tegen postbode op racefiets :wink:
marinoj
Mountainbiker

Post by marinoj »

Phille81 wrote:Het is al meermaals aangehaald en bediscussieerd hier op het forum : lichtere wielen geven sowieso een voordeel. Of je dit effectief tijdens het fietsen "voelt" hangt van jezelf af maar ik denk dat de meesten het wel zouden voelen als ze ineens met een zwaardere wielset zouden moeten rijden.

Als je aan een constante snelheid op vlakke weg rijdt, zal je dit voordeel minder (of nauwelijks) voelen... maar bij het versnellen na een bocht, ben je sneller.
Niet dat je dit op je kilometriek zal zien, maar fysisch gezien is het wel zo.
Dit heeft te maken met de roterende massa (traagheidsmoment van wiel) enz... De uitgebreide technische uitleg ga ik hier niet uit de doeken doen, maar zal hier op het forum wel al eens gepost zijn.

Een zwaarder wiel heeft gewoon meer energie nodig om op een bepaalde rotatiesnelheid te komen dan een lichter wiel.

En als ge het niet gelooft, draai uw voorwiel met as maar eens uit uw bike en doe de test zelf :
Kijk of voel hoeveel moeite je moet doen om uw wiel te laten ronddraaien (op gang te brengen).
Dan verhoogt ge de massa door iets gelijkmatig aan de buitenkant van uw wiel toe te voegen (ik kan me voorstellen dat ge een paar lege binnenbanden bij op/over uw buitenband kunt trekken).
Probeer dan datzelfde wiel ook eens even snel te laten ronddraaien : ge zult merken dat ge daarvoor iets meer moeite moet doen... wat logisch is.

Dus als je vindt dat op een tocht / wedstrijd elke seconde telt en de gemiddelde snelheid heel belangrijk is voor u, heb je er bijgevolg alle baat bij om uw wielen zo licht mogelijk te maken.

Als er veel klimwerk moet gebeuren, hebt ge er natuurlijk alle baat bij dat uw bike in totaal zo licht mogelijk is (dus ook uw frame en jezelf).

Iedereen doet natuurlijk wat hijzelf wil met zijn bike maar ik persoonlijk vind het een beetje hypocriet om een paar honderden euro's te investeren in je bike om bijvoorbeeld een lichter frame te kopen terwijl de biker zelf ook een aantal kilo's overgewicht heeft, maar dit laatste geheel ter zijde :-)
oud antwoord maar ik moest maar 44 euri betalen voor 500 gram van mijn kader af te halen.
el gordo
Mountainbiker

Post by el gordo »

marinoj wrote:
Phille81 wrote:(...)
oud antwoord maar ik moest maar 44 euri betalen voor 500 gram van mijn kader af te halen.
En wil je ook zeggen hoe je dat hebt gedaan?
Real Epic '89
Mountainbiker

Post by Real Epic '89 »

Bidon leeg gegooid? #-o
_alain_
Mountainbiker

Post by _alain_ »

Zijsteun laten afhalen bij de LBS?
marinoj
Mountainbiker

Post by marinoj »

Door mijn voorderailleur af te smijten en een nieuw tandwiel te kopen. Gewicht was eigenlijk niet de reden daarvoor, maar het us mooi meegenomen
need for speed
Mountainbiker

Post by need for speed »

_alain_ wrote:Zijsteun laten afhalen bij de LBS?
zou die juist er op laten , ge moet maar rekenen hoeveel tijdwinst ge er mee uithaalt
op ne marathon ,
en aan de start , den velo aan de start plaatsen zonder dat ge er moet ophangen
aan bevoorading uwe velo staat recht naast u dus ge moet nie liggen te puzzelen
plus platte band velo nie ergens op de grond leggen , :lol:
looneycooney
Mountainbiker

Post by looneycooney »

goh om bij de TS zijn vraag te blijven...
Gewicht is idd een verschil op vele vlakken.
Mijn ervaring ermee..ik heb allang spijt dat ik mijne vorige bike heb weggedaan..nu nog steeds na al die tijd. Heeft ook meer te maken met het feit dat mijn huidige bike op schijfremmen staat ipv velgremmen en het naar beneden halen vh gewicht natuurlijk duurder uitkomt en persoonlijk als 'terug' student zijnde, niet haalbaar...
Het verschil in gewicht tussen beide bikes : +- 2kg en enorm voelbaar van dag 1 .
De vorige had zowat alles lichter met den tijd, begonnen van een 'standaard' scott scale 60 en buiten het stuur, vork en het deore-voorgedeelte had ik alles veranderd, sommige delen 2dehands etc.
Het grootste verschil kwam zoals de meeste wel zullen beamen van de keuze wielset/banden en de losse shifters ipv duals. alle andere details waren van kleine invloed, maar in zijn geheel een super goed fietske (enkel de toen nog 80mm vork viel me tegen)

De huidige bike, een toch wel duurdere en origineel lichtere scale40, valt best wel mee, op 1 ding na..het hogere gewicht en het daarbij horend minder wispelturige en bochtenwerkgericht balansgevoel.
Wel is hij veel stabieler naar mijn gevoel in ruwe downhills, maar de vork is ook wel een 100mm en veel betere kwaliteit (kan niet moeilijk tov een roxshox tora 80mm )

Waarom spijtig..vooral voor de vlakkere en snelle ritten was het super geweest om dat fietsje nog te hebben feitelijk...daar is deze wat zwaardere en originele bike nogal loom en traag naar mijn gevoel, en ik ben dat zelf ook wat meer geworden met de leeftijd natuurlijk :lol:
Kristof Huyck
Mountainbiker

Post by Kristof Huyck »

looneycooney wrote: Waarom spijtig..vooral voor de vlakkere en snelle ritten was het super geweest om dat fietsje nog te hebben feitelijk...daar is deze wat zwaardere en originele bike nogal loom en traag naar mijn gevoel, en ik ben dat zelf ook wat meer geworden met de leeftijd natuurlijk :lol:
Dat is nogal vreemd, want gewicht speelt net op vlak terrein niet zo'n grote rol.
Post Reply