Canyon Grand Canyon AL SLX 29 8.9

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Post Reply
donpanzani
Mountainbiker

Canyon Grand Canyon AL SLX 29 8.9

Post by donpanzani »

Hallo,

Door gebrek aan fun op de racefiets heb ik besloten een MTB in huis te halen...
Vorig weekend bij de lbs een Carve gehuurd, en eens een namiddag door de bossen gaan ploeteren, al lang zoveel lol niet meer gehad op de fiets :-)

Nu ben ik al een aantal weken op jacht naar de ideale fiets, al verschillende fietsen gaan bekijken, maar ik heb zo het gevoel dat ik met de Canyon AL SLX 8.9 véél fiets voor mijn centen ga krijgen.
De Radon ook bekeken, super specs, maar de kleur van de ZR Race 29 8.0 kan écht niet door de beugel [-X

Cube heeft ook schoon gerief staan, maar kan me niet helemaal bekoren, Specialized idem, weet dat de frames super zijn (koersfiets is Specialized), maar de MTB's zijn daar niet helemaal naar mijn zin.
Allez, ik zou der mijn goesting wel vinden, maar mijn spaarvarken tekent protest aan :wink:

Over budget gesproken, was gestart met €1200 - €1300, maar heb gezien dat we dat toch een beetje moeten opkrikken om een beetje degelijk materiaal in huis te halen.
We zitten uiteraard in de alu klasse, omwille van prijs, en omdat ik met mijn 1.91m en 95kg een beetje schik heb van een goedkoper carbon kader.

Nu, de Canyon staat me heel erg aan, en daar wil ik dan ook iets meer voor bovenhalen.
Over het 2014 model vind ik echter nog weinig feedback, de modellen van 2012 en 2013 worden in test's alom geprezen voor stijfheid en goed stuurgedrag.
Comfort blijkt wat minder, en zithouding is soms ook een teerder punt zo blijkt.
Dat is natuurlijk allemaal subjectief...

Ik heb hier op het forum niet direct een beoordeling van een 2014 model gevonden, heb wel gezien dat Astratommy er een heeft...

Graag jullie feedback/gedacht over deze bike...

XT afmontage
Fox 32 Float 29 CDT FIT Factory
Avid Elixir 5 (XT's schijnen beter te zijn?)
DT Swiss Spline M1900
steekassen voor en achter
10.9 kg ??
Pasta
Mountainbiker

Re: Canyon Grand Canyon AL SLX 29 8.9

Post by Pasta »

De 2014en zullen er wel niet op achteruit gaan :-)
Gewoon doen.
Astratommy
Mountainbiker

Post by Astratommy »

Ik heb inderdaad een Canyon gekocht. Prijs/kwaliteit een zeer goede keuze. Minpuntje zijn inderdaad de remmen en zullen volgend jaar vervangen worden door Xt-brakes.

Gewoon doen, je zult het je niet beklagen. :-D
donpanzani
Mountainbiker

Post by donpanzani »

t'Zal inderdaad deze bike worden...
Misschien nog ff afwachten om te zien of ze nog iets doen voor velofollies.

Thx!
...bikerboy...
Mountainbiker

Post by ...bikerboy... »

Heb nu ongeveer een vijftal toertochten erop zitten met de Grand Canyon AL SLX 29 8.9 (model 2014). Heb deze in september besteld. Werd geleverd begin oktober. Ook al is het nog ff zoeken naar de juiste zithouding, ben er toch van overtuigd dat het een goede deal is. Kan ook niet klagen over de avid elixir 5. Mis wel het wendbare van de 26". Maar met jou lengte zal de 29-er je zeker niet misstaan.
Tip1: deze fiets werd aanvankelijk aangeboden voor 1499 euro (hetgeen ik ook betaald heb > factuur). Pas na levering stelde ik vast dat deze prijs werd verhoogd naar 1599 euro. Eens navragen bij de servicelijn BE (Leuven) kan je misschien iets opleveren.
Tip2: Als je gelijk de pedalen en andere opties meebesteld worden die in hetzelfde leveringspakket gestoken tegen interessante prijzen. Vond zelf de handvatten Ergon GP3 een must.

Veel plezier! O:)
donpanzani
Mountainbiker

Post by donpanzani »

Thx, ik had ook al willen zien dat de prijs aanvankelijk 1499 was...
Zal dat dus zeker navragen.
Die gp3's lijken mij ook wel wat, maar verdraaien die niet makkelijk over het stuur?
Heb eens testgereden met een specialized, die had gp1 stijl handvatten, en die moest ik steeds terugdraaien.
Joeri90
Mountainbiker

Post by Joeri90 »

Kan je enkele foto's uploaden? Heb ook grote interesse om deze te bestellen, alleen twijfel ik nog tussen de CF SL 6.9 of de AL 8.9 ...
Peter193
Mountainbiker

Post by Peter193 »

Ik rij ook sinds een tweetal maanden met de AL SLX 8.9. Over de service van bestellen en leveren niets dan lof. Zeer correct wat betreft de afgesproken levertijd. Als je vooraf vragen hebt, gewoon even bellen naar het Belgisch nr, vriendelijke mensen die je graag te woord staan. Ik heb me wel correct laten positioneren op de fiets en ben er zeer tevreden over. Het is even wennen zo'n 29'er maar heb het gevoel dat ik er nu een stuk sneller mee ben. ( zeker na de bikefitting ) Aan de
remmen heb ik nog geen problemen ondervonden. Voor de rest fijne afmontage en super vork. Ik heb ondertussen ESI grips en een ander zadel geplaatst. En de binnenbrandjes zijn er ook uitgezwierd. Dikke aanrader !
...bikerboy...
Mountainbiker

Post by ...bikerboy... »

Hey,
Fijn te vernemen dat mijn berichtje nuttig kan zijn.
Foto's uploaden ga ik niet doen, 1> zou niet weten hoe 2> alle foto's zijn te vinden op Canyon.com Is daar echter iets niet duidelijk op te zien, wil ik zeker mijn best doen om je er toch een foto van te verzenden.
@ Joeri90 : let op, de CF SL 8.9 heeft een dubbel blad tandwielen vooraan. de AL SLX 8.9 een triple. kweet niet waar jou voorkeur naar uit gaat.
@ donpanzani : De gp3's leken mij de ideale combinatie om mijn slapende handen wakker te houden en terug te kiezen voor de bar-ends die bij zware beklimmingen toch een meerwaarde betekenen. Ze blijven goed op hun plaats, ook al zit ik aan de bar-ends te snokken. Ik hoop dat het ook zo blijft.
@ het weerbericht : Voor mij mag het stoppen met regenen please. De bossen en weilanden liggen er nu toch echt vettig genoeg bij. =P~

Have fun!
Post Reply