Wielen: Crossmax SL aankoop waard?

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
VIERI
Mountainbiker

Wielen: Crossmax SL aankoop waard?

Post by VIERI »

Zijn deze "Ultra"-lichte wielen van Mavic hun prijs waard (rond de 550 euro)?
Of beter iets anders aanschaffen (lees: goedkoper)?
SOM epic ghost
Mountainbiker
Location: ghost scandium team/ridley/specialized epic marathon

Post by SOM epic ghost »

als je echt niet tubeless wilt rijden
hugi240s naven en xr4.1 velgen
of zelf een setje laten samenstellen.

Die SL zien er mooi uit maar stijfheid is niet alles. Volgens mij zijn de XL veel beter koop en op die paar grammetjes zal het wel niet op aan komen zeker
:lol:

Tune King Kong naven zijn ook nie mis !!!

ik veronderstel disk wielen
Last edited by SOM epic ghost on Wed 29 Dec 2004 23:14, edited 2 times in total.
bikerju
Mountainbiker

Post by bikerju »

moest ik 550 euro over hebben zou ik ook z'on setje kopen
als je het buget hebt zou ik niet twijfelen
Firefly
Mountainbiker
Location: Votec Tox, Yeti AS-R 575, Specialized Allez comp,Cube Elite HPC, Kawasaki ZX-6 & -7R

Post by Firefly »

Er is beter en ook lichter materiaal verkrijgbaar voor de prijs van X-max SL. Voor ongeveer die prijs laat je DT 240S of Tune King/Kong naven met XC717 velgen combineren met Sapim laser spaken of DT revolution. Ok, dan heb je geen tubeless.

vb: disc X-max SL ca. 1685g, met samengestelde wielen kom je zelfs hier onder 1500g als je wil
DT 240S naven met revolution spaken en XC717 disc velgen en messing nippels ca. 1586g! 100g lichter dan X-max SL
Met alu nippels kan er alweer 60g!!!! van dat gewicht af (hoewel ik alu nippels niet echt aanraad voor een gewone biker, competitie mss maar het kan dus) En er zijn nog lichter naven op de markt!!!!
(berekend met opgegeven gewichten) X-max SL is dus toch niet zo SL :roll:
Voor V-brake wielen met dezelfde setup zal het niet zo veel schelen in gewicht met X-max SL, maar je hebt wel stevigere/stijvere wielen.

Trouwens, heb zelf met X-max gereden maar vind die ceramische laag niet zo denderend eigenlijk, als ze nieuw zijn wel, maar op den duur wordt die glad en mindert de remkracht. Ook de nippels vind ik maar niks, al wel enkele stukgedaan met bijcenteren. Geef mij maar een normaal wiel, makkelijker te centeren en te herstellen.
X-max wordt voornamelijk gekocht voor de looks, en omdat veel profs ermee rijden willen ook veel bikers dat, maar dat wil niet zeggen dat het het beste is he.
SL's worden trouwens afgeraden voor bikers van meer dan 75kg!!!

Als je goede handbuilt wheels zoekt, mail me maar, weet een bangelijk goed adres!
Captain Haddock
Mountainbiker

Post by Captain Haddock »

Firefly wrote:SL's worden trouwens afgeraden voor bikers van meer dan 75kg!!!
Maar hoe zit het dan met de stevigheid van die custom velgkes van minder dan 1600gr, weet je of die steviger en stijver zijn dan een sl? En in vgl met een xl?
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

De genoemde custom wielen zijn zeker steviger , als ze door een goed wielenbouwer gemaakt zijn.. Mavic Crossmax is soms een compromis, vooral de naven zijn vrij zwak kwa dichting bvb )
Vergeet ook Chris King niet, maar dan zit je met het dubbele budget. Ik denk dat de CK ISO disc achternaaf alleen al 500 euro kost
FORZA GERT
Mountainbiker

Post by FORZA GERT »

Wablief,
Ik heb me enige tijd geleden een fietske aangeschaft (tweedehands) en daar zitten velgen en spaken van SUNN , gecombineerd met naven van Chris King.
Wat zouden die wielen gekost hebben nieuw ??? :bounce:
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

WT6
Mountainbiker

Post by WT6 »

DT 240S met XR 4.1 Ceramic en daar een Notubes velglint in en je hebt een even lichte, maar veel stijvere en meer betrouwbare combinatie.
Rijd zelf met bovenstaande, op de naven na, dat zijn Onyx'en en dus zwaarder.
De bulten en stenen die ik daar al mee heb genomen, en geen slag erin.
Bike-Store in Tielt-Winge, geweldige wielvlechter...en niks te duur...
Dzjowie
Mountainbiker

Post by Dzjowie »

Tinky-Winky wrote:Rijd zelf met bovenstaande, op de naven na, dat zijn Onyx'en en dus zwaarder.
De bulten en stenen die ik daar al mee heb genomen, en geen slag erin.
Bike-Store in Tielt-Winge, geweldige wielvlechter...en niks te duur...
Hmm, dat combinatietje heb ik ook wel op't oog eigenlijk... Mag ik vragen wat je bedoelt met "niks te duur"? :oops:
Post Reply