Alternatief gezocht voor spd...

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
kamiel3
Mountainbiker

Alternatief gezocht voor spd...

Post by kamiel3 »

Hoi allemaal,

Door een probleem met mijn knieschijven(zitten namelijk te hoog),blijkbaar aangeboren,overgeschakeld van het joggen,naar de fiets en zodoende de moutainbike. Had mij vorig jaar reeds laten positioneren op mijn fiets,toen nog geen weet hebbend van het probleem. Het probleem is dat ik al na een klein uurtje fietsen last begin te krijgen van mijn linkerknie,eigenlijk identiek dezelfde symptomen toen ik nog aan de jog was.Vraag me eigenlijk af of ik in mijn geval die spd pedalen beter kan achterwege laten,en wat eventueel het alternatief kan zijn? Had al gedacht aan bmx pedalen,deze zijn breder en hebben wat meer grip,heeft iemand nog andere ideën en of ervaringen?

alvast bedankt voor het meedenken
saiko
Test team

Re: Alternatief gezocht voor spd...

Post by saiko »

http://www.beboppedals.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Reflex
Mountainbiker

Post by Reflex »

Een goede fietspositie en eventueel een betere schoenplaatafstelling kan ook al veel helpen. Er zijn wel schoenplaatjes waar je meer mee kunt bewegen maar ik weet niet of dat de oplossing is.
Kenno
Mountainbiker
Location: Cube Analog met RockShox SID en XT remmen en een Trek X500

Post by Kenno »

Ik had altijd last met SPD's. Nadat ik ben overgeschakeld naar Time Atac bijna geen last meer. :-D
capino
Mountainbiker

Post by capino »

ook de SPEEDPLAY frog pedalen,zijn heel knie-vriendelijk...
Dickie
Mountainbiker

Post by Dickie »

Mij ook nog eens laten checken enkele maanden geleden.
Probleem: Ook pijn in linker knie na tijdje fietsen.
Het was een dynamische test (fietsen op de tacx met sensoren op de gewrichten) waaruit bleek dat ik mijn linker knie naar buiten liet komen tijdens de rotatie terwijl de rechtse binnen de 'norm' in het vlak bewoog.
Afstelling cleats en fiets was ok, diagnose was een coördinatiefout.
Door bewust met de beencoördinatie bezig te zijn tijdens het fietsen is de pijn weggegaan.

Je kan altijd pedalen met meer float testen natuurlijk.

IIg mss best nog eens een opmeting laten doen
PhilippeBiker
Mountainbiker

Post by PhilippeBiker »

Had vroeger ook al eens last en heb me zo'n mal aachgeschaft om schoenplaatjes mee afstellen, maar ben gewoon na 2 jaar overgestapt op cranckbrothers eggbeater 3,veel minder last en je hebt nog wa bewegingsvrijheid. Maar zoals vermeld eens goed laten opmeten geeft veel.
http://www.youtube.com/watch?v=4y3rnaGUnWQ
Dit is zo'n mal en heb ik nu voor zowel SPD als Crankbrothers.
kamiel3
Mountainbiker

Post by kamiel3 »

hallo,

bedankt voor de reacties en goede ideën,langs de andere kant denk ik dat iets wat mechanisch niet op zijn plaats zit(in dit geval mijn knieschijven) ook niet echt te corrigeren valt?

grtn
SD2E
Mountainbiker
Location: Scott Scale RC29 2016, Scott Scale 970 2016, Scott CR1SL 2005

Post by SD2E »

Eggbeaters geven ook volledige bewegingsvrijheid.
Dickie
Mountainbiker

Post by Dickie »

PhilippeBiker wrote:Had vroeger ook al eens last en heb me zo'n mal aachgeschaft om schoenplaatjes mee afstellen, maar ben gewoon na 2 jaar overgestapt op cranckbrothers eggbeater 3,veel minder last en je hebt nog wa bewegingsvrijheid. Maar zoals vermeld eens goed laten opmeten geeft veel.
http://www.youtube.com/watch?v=4y3rnaGUnWQ
Dit is zo'n mal en heb ik nu voor zowel SPD als Crankbrothers.
Blijft er nog te bepalen waar je die zijdelingse klever op de schoen dient aan te brengen.
Interessant truukje op het net gevonden:
Eerst met de nagel van duim de scheiding tss middenvoetbeen 'Ossa methatarsalia' en eerste teenkoot 'phalange' van de grote teen zoeken, die plaats duidt de 'bal' van de voet.
Streepje zetten met stylo en dan op die plaats een kabeleind hulsje kleven met plakband.
Schoen aantrekken en dan voel je dat hulsje goed zitten, streepje dan overbrengen op de buitenkant van de schoen.
Image
Die mal is dan idd heel makkelijk om de centerlijn van de cleat juist op de bal van de voet of er iets achter te zetten.
Soms wordt de helft van het verschil genomen tussen het punt aan de bal van de voet en het overeenkomend punt aan de kleine teen.
Ik heb de verschillende posities al eens geprobeerd en prefereer toch juist die op de bal van de voet.
Post Reply