Iemand ervaring met een e-mtb ?

Voor de liefhebbers van weinig versnellingen en rijden per twee. Ook voor de in opmars zijnde E-MTB en de Fatbikes kun je hier terecht. Deel hier opmerkingen, tips en ervaringen.
_alain_
Mountainbiker

Re: Iemand ervaring met een e-mtb ?

Post by _alain_ »

Julie,
het is net de bedoeling van enduro dat je "alles" rijdt.
Maar op een enduro wedstrijd haal je zo de XC'ers eruit, die proberen hard naar boven te rijden.
De anderen die lummelen bergop, en stappen af als het teveel wordt.
Wil je niet (teveel) bergop rijden, ga dan naar bikeparks of trek in de vakanties rond in liftgebieden.
_alain_
Mountainbiker

Post by _alain_ »

Reflex,
no offence, maar volgens mij heb jij wel een paar oogkleppen op.
18kg bergaf is niet zo erg, maar 18kg bergop wel.
Een enduro fiets zou zo licht mogelijk moeten zijn omdat je dan minder moeite hebt om bergop te rijden,
en dus krachten spaart die je kan gebruiken in je afdaling.

Tracy Moseley heeft (ik dacht) in Punta Ala zelfs een 29er gereden omdat ze daar krachten mee spaarde in de tussenetappes.
julie
Mountainbiker

Post by julie »

_alain_ wrote:Julie,
het is net de bedoeling van enduro dat je "alles" rijdt.
Maar op een enduro wedstrijd haal je zo de XC'ers eruit, die proberen hard naar boven te rijden.
De anderen die lummelen bergop, en stappen af als het teveel wordt.
Wil je niet (teveel) bergop rijden, ga dan naar bikeparks of trek in de vakanties rond in liftgebieden.
ja dat begrijp ik uiteraard, het is ook helemaal niet de bedoeling om hier enduro wedstrijden mee te rijden, het gaat er gewoon om wat meer plezier uit het mountainbiken te halen, dus wat minder afzien in de beklimmingen (je moet nog steeds trappen trouwens) en wat frisser de afdalingen in te gaan. Het is iets voor er naast, als een andere manier van biken, moet kunnen lijkt mij.
Uiteraard zijn bikeparks een alternatief, maar ik heb het hier over het dagelijkse/wekelijkse gebruik in de ardennen, ik kan helaas maar 1-2x per jaar naar het buitenland om te gaan biken.
Wat het gewicht van de fiets betreft, dat is inderdaad anders, maar echte DH fietsen zijn vaak rond de 18 kilo, dus dat moet geen probleem zijn lijkt mij.
_alain_
Mountainbiker

Post by _alain_ »

Ik kan enkel in het weekend fietsen, dus mijn conditie is navenant.. Niet goed om lange(re) tochtjes te rijden in de ardennen.
En ik rij ook het liefst bergaf.
Maar ik zit in een fantastisch fietsgroepje, als ik meega dan passen zij hun tempo en afstand aan zodat ik toch kan volgen.
En net zoals jij kan ik ook maar een paar keer per jaar echt naar het buitenland, maar een lang weekend word wel eens een mini uitstapje gedaan.
Afgelopen jaar heb ik een paar endurowedstrijden gereden in duitsland en oostenrijk.
Dat kost je verlof en dedicatie.
Dat moet je er dan ook wel voor over hebben, donderdag naar oostenrijk vertrekken, vrijdag verkennen, zaterdag de wedstrijd doorrijden zodat je vroeg gedaan hebt en rechtstreeks terug naar huis kan.
En zondag ga je weer met je vriendjes thuis rijden :lol:
Dat is vermoeiend, en kost veel geld. Maar het was het waard.
K2-er
Test team
Location: Orbea Rallon/Commencal Meta/ Nicolai Helius/Kona Jake the snake

Post by K2-er »

julie wrote:ik begin er serieus over te denken, vooral voor all-mountain en enduro gebruik,want het plezier ligt daar in de afdalingen, niet in de beklimmingen. Bovendien moet je nog altijd trappen met een e-mtb en kun je je het zo moeilijk/makkelijk maken als je wil (om even van het taboe af te komen dat je dan niet meer aan sport zou doen :-? ). Ik denk dat zo'n e-bike het plezier echt kan verhogen. Je wordt niet meer "geremd" doordat je steeds maar weer opnieuw die helling op moet, want nu is het soms zo dat ik er soms maar van afzie om opnieuw die afdaling te doen, want ja, je moet wel weer opnieuw 150-200m omhoog, en op een gegeven moment zit je er een beetje doorheen.

Het enige wat me nu nog tegen houdt, is hoe het zit met het stuurgedrag van dergelijke bikes in de afdalingen. Is hij wendbaar genoeg bijvoorbeeld of is het alsof je een tank bestuurt?
Afgelopen lente in de Jura even rondgereden met een volgeveerde HAI bike. Mooie fiets met een mooie afmontage, maar wel loodzwaar. Bergop is dat schitterend, zonder moeite tegen 25 bergop. Batterij mindert dan wel zienderogen. Helaas niks om echte singletracks mee te doen, ding was erg moeilijk te draaien als je er een beetje tempo op na houdt. Voor mensen die het graag iets rustiger doen lijkt het wel ideaal. En wheelies zijn levengevaarlijk :drunk:
Tubbs
Mountainbiker

Post by Tubbs »

Aan prutpot en julie ,

Ik weet niet van waar jullie juist zijn , maar als je het eerst wil ervaren ben je hier altijd welkom in Mechelen om eens te proberen .
Ik heb hier een KTM e race en een merida e nine twee geweldige fietsen .
Ook door de gezondheid hier met mijn vrouw e bikes aangeschaft en nog geen minuut spijt van gehad .
het gaat er om plezier en vreugde te hebben aan het mtb en dat lukt goed .
Ik denk trouwens dat de ktm goed moet zijn voor een vrouw van 1,60 is wel een 26 de merida is een 29 er , en mijn vrouw die1,67 is rijd liefst met de merida :-D
Reflex
Mountainbiker

Post by Reflex »

_alain_ wrote:Reflex,
Een enduro fiets zou zo licht mogelijk moeten zijn omdat je dan minder moeite hebt om bergop te rijden,

Tracy Moseley heeft (ik dacht) in Punta Ala zelfs een 29er gereden omdat ze daar krachten mee spaarde in de tussenetappes.
Ben ik het niet helemaal mee eens. Op sommige stukken zal het inderdaad niet veel uitmaken om een zware fiets te hebben in de afdaling. Maar op de stukken met veel bochtenwerk is een lichte wendbare fiets toch wel fijner. Persoonlijk heb ik meer plezier op een lichte wendbare fiets dan op zo een zwaar en log ding. Dus ik vraag mij af of je het voordeel van frisser aan de afdaling te beginnen met een E-bike niet al kwijt bent door het tijdsverlies in de technische stroken.
julie
Mountainbiker

Post by julie »

Reflex wrote:

Ben ik het niet helemaal mee eens. Op sommige stukken zal het inderdaad niet veel uitmaken om een zware fiets te hebben in de afdaling. Maar op de stukken met veel bochtenwerk is een lichte wendbare fiets toch wel fijner. Persoonlijk heb ik meer plezier op een lichte wendbare fiets dan op zo een zwaar en log ding. Dus ik vraag mij af of je het voordeel van frisser aan de afdaling te beginnen met een E-bike niet al kwijt bent door het tijdsverlies in de technische stroken.
goed, dan heb je over rondetijden e.d., dus het zal geen voordelen hebben om in competitie verband te gebruiken, maar dat is ook niet mijn uitgangspunt. De wendbaarheid is inderdaad de grote vraag en daar kan alleen maar een antwoord op komen door het zelf uit te proberen. Nu kan ik een haibike xduro rx 29er testen, maar dat is wel een hardtail met 29 wielen en staat dus enigzins af van de AMT met 150mm veerweg en 27,5 wielen, maar goed, het zal me een eerste idee kunnen geven :wink:
geertg
Mountainbiker

Post by geertg »

julie wrote:
Reflex wrote:

goed, dan heb je over rondetijden e.d., dus het zal geen voordelen hebben om in competitie verband te gebruiken, maar dat is ook niet mijn uitgangspunt. De wendbaarheid is inderdaad de grote vraag en daar kan alleen maar een antwoord op komen door het zelf uit te proberen. Nu kan ik een haibike xduro rx 29er testen, maar dat is wel een hardtail met 29 wielen en staat dus enigzins af van de AMT met 150mm veerweg en 27,5 wielen, maar goed, het zal me een eerste idee kunnen geven :wink:
Men kan zich sinds 04 december jl. bij 02bikers inschrijven voor de happy bike days. Daar kan je een testrit maken met o.a. verschillende e-bikes (zie http://www.happybikedays.org" onclick="window.open(this.href);return false;).
Tubbs
Mountainbiker

Post by Tubbs »

Ik snap eigelijk gans de commotie rond de e-mountainbike niet goed .
Kijk er zijn mensen die zich hier goed bij voelen wij althans ook ,we hebben er plezier aan en kunnen op deze manier verantwoord onze hobby uit oefenen.
Het ligt helemaal niet in onze bedoeling om mensen met een gewone mtb de loef af te steken, of gaan te pochen met kijk is wij gaan die helling veel sneller op .
Soms rijden we op de verharde weg en komen ons mensen voorbij op een race fiets of mtb als ik op dat ogenblik 20 per uur rijd ga in die niet voorbij gaan om te pochen .
Hou gewoon mijn snelheid van dat moment aan en denk ieder zijn plezier , maar als ze de techniek maken waarom er geen gebruik van maken .
Ik vind het spijtig dat er hier op het forum niet meer mensen zijn met een e- mountainbike , het is altijd leuk om ervaringen uit te wisselen en de verschillende merken en fietsen te kunnen evalueren.

Grts Rudi
Post Reply