Schijfrem maakt krijsend geluid

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
gt10
Mountainbiker

Re: Schijfrem maakt krijsend geluid

Post by gt10 »

@ Tasmanian Devil:

Geen Dreft op de schijven en blokken...
Oesje, ik kuis de fiets altijd met warm water met een scheutje Dreft erbij.

Is er een ander reinigingsmiddel wat wel gebruikt mag worden? Of mag er geen enkel reinigingsmiddel op schijf en blokken terecht komen?
Reflex
Mountainbiker

Post by Reflex »

Als je na het kuisen je schijven reinigt met een remmen reiniger dan moet dat volgens mij niet echt een probleem zijn. Enkel kan je altijd eens proberen om geen dreft te gebruiken voor een tijdje. Ik gebruik af en toe een scheutje autoshampoo.
Jemp
Mountainbiker

Post by Jemp »

Al ne keer geprobeer om uw remschijven op te ruwen met schuurpapier? Dit zorgt er ook voor dat een eventuele film verwijderd wordt.
Ik doe dit telkens ik blokjes steek of als mijn Avids te veel lawaai maken.
dekoene
Mountainbiker

Post by dekoene »

Ik heb net hetzelfde voor gehad en evenzeer alles geprobeerd om dit te verhelpen.
Het krijsen was verschrikkelijk.
Mijn verhaal aan mijn fietsenmaker gedaan en die had voor mij de volgende tip:
Swisstop Disc Brake Silencer.
Een heel klein busje, gewoon tussen uw remhoef en de remblokken spuiten, paar keer goed inremmen en weg was het krijsende geluid.
Inderdaag wel oppassen met het opnieuw invetten van de ketting met een spuitbusje, als je dit langs achter doet, net boven achterderailleur wat het makkelijkste is, dan vliegt er inderdaad veel nevel die op en tussen de remblokken terecht komt.
Vanaf dan gebruik ik dus ook enkel nog drubbelsgewijze producten en nooit geen gekrijs meer gehad.
TASMANIAN DEVIL
Mountainbiker
Location: Gary Fisher superfly/BLUE cross cxc/BMC slc01/SCOTT addict rc/CERVELO r3 sl/GT ZASKAR carbon 9R TEAM

Post by TASMANIAN DEVIL »

Reflex wrote:Kevlar remblokken zijn gewone organic blokken. Die slijten gewoonlijk harder dan de gesinterde metalen remblokken. Ik vermoed dat je een slepende achterrem hebt gehad omdat je zuigers niet goed onderhouden zijn of dat je ze gewoon niet goed hebt in geremd. Tevens zijn het juist de gesinterde remblokken die meer lawaai zullen maken dan je zachter organische blokken.
Normaal gezien slijten ze inderdaad sneller. Bij mij is het net omgekeerd en het krijsen ook. En dat ligt niet aan het onderhoud, mijn fiets staat altijd tip top in orde (bouw zelf altijd fietsen op en onderhoud ze zelf ook) Dus zeker geen slepende achterrem of niet goed ingeremd, want ze bijten behoorlijk hard!
Wel moet ik zeggen dat ik ook eerst mijn schijven poetste met warm water en wat dreft. Later gewoon met warm water. En het krijsen is zo goed als weg hiermee, enkel bij nat weer zouden ze nog een gilletje durven geven.
RigolleM
Mountainbiker

Post by RigolleM »

Als je normaal onderhoud doet en ze blijven krijsen dan ligt het vooral aan de uitlijning van de calipers, ongelijk uitkomen van de pistons en/of centreren van de pistons. Lapmiddels zoals kopervet, disc cleaner, etc. kunnen misschien de oorzaak verzachten, maar de echte oorzaak ligt aan de 'poor' installatie van remmen.
Dia-biker
Mountainbiker

Post by Dia-biker »

TASMANIAN DEVIL wrote:Waar je mee moet opletten is dat er geen "dreft" aan je schijven of blokken komt! Dit laat een vettig laagje achter en hierdoor kunnen je remmen krijsen en zelfs een mindere werking hebben. Het soort blokken kan idd ook helpen. Ik rij vooraan met kevlar blokken, achteraan met sintered. Vooraan hebben ze meer de neiging van lawaai te maken (enkel bij regen dan)
Ik heb nu ook gemerkt dat mijn sintered blokken na enkele modderige ritten veeeeel sneller slijten dan mijn zachtere kevlar blokken.... (Voorrem gebruik ik nochtans het meeste)
Had hier af en toe ook "last" van krijsende schijfremmen.
Was de fiets ook meestal met water met een scheut dreft in.
Na m'n vorige wasbeurt had ik terug het gekrijs,
heb m'n remschijven even gekuist met brake cleaner (in de veronderstelling dat ik hiermee misschien de film die de dreft achterliet weg zou krijgen)
en vandaag geen gekrijs meer gehoord :-)

Aan de remblokken zelf heb ik niets gedaan, wou eerst al even nagaan of dit al verschil zou geven.

Ik ben dus zeer sterk geneigd van de wijze raad van TASMANIAN DEVIL aan te nemen en hier in het vervolg ook daadwerkelijk rekening mee te houden,
bedankt!
gt10
Mountainbiker

Post by gt10 »

Ik heb vandaag de pistons (of zuigers) even deftig gereinigd en er minerale olie aan gedaan. Niet dat ik iets zag aan foute werking ivm in en uitgaan, maar toch het zekere voor het onzekere nemen. Daarna het remhuis (of hoe noemt zoiets) deftig trachten uit te lijnen en ik heb ook de schijf zelf met brake cleaner gekuist. En ook maar ineens nieuwe olie op de leiding gedaan.
Verder zit er geen speling op de achternaaf.
Tijdens het ritje merkte ik in het prille begin dat er geen geluid waar te nemen was, maar vrij snel kreeg ik toch weer dat olifantengekrijs te horen (en voelen).

Terug thuis heb ik de gesinterde blokjes eruit gehaald en er resin in gestoken en ik merk direct een verschil in remmen zelf. Ook door gewoon op de fiets te leunen en voort duwen terwijl ik lichtjes rem klinkt anders. Met de gesinterde merkte ik daar al iets van geluid, nu niets.

Laar ons hopen dat het volgende week, bij een deftige testrit, het idiote geluid effectief verdwenen is.
steveke
Mountainbiker

Post by steveke »

gt10 wrote:@ Tasmanian Devil:

Geen Dreft op de schijven en blokken...
Oesje, ik kuis de fiets altijd met warm water met een scheutje Dreft erbij.

Is er een ander reinigingsmiddel wat wel gebruikt mag worden? Of mag er geen enkel reinigingsmiddel op schijf en blokken terecht komen?
ik gebruik gewoon allesreiniger voor heel m'n fiets en m'n ketting met een kettinreinigingssetje met een scheutje derft.
gt10
Mountainbiker

Post by gt10 »

Ik heb dus resin blokjes gemonteerd en vandaag niet 1 enkele keer dat irritante krijsende olifantengeluid gehad. Laat ons hopen dat die ook in de winter langer dan 1 ritje meegaan.
Post Reply