Ik heb een 2dehands fiets gekocht omdat mijn oude tot op het bot versleten is en ik nu toch 15 km enkel per dag moet doen. Het is een multicyle elegance van het jaar 2002 denk ik. Deze heeft een geveerde voorvork. Nu vraag ik mij af of zo'n geveerde voorvork ook onderhoud nodig heeft? Bij een motorfiets moet de olie (en eventueel dichtingen) af en toe vervangen worden maar hoe zit het met een geveerde fietsvoorvork? Ik kan zo niet direct iets terugvinden buiten de FOX voorvorken dan.
Vriendelijke groeten
Tom Van Heirsele
Onderhoud geveerde voorvork
Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
- eL Tee
- Mountainbiker
Re: Onderhoud geveerde voorvork
Ja, een geveerde voorvork van een MTB heeft onderhoud nodig... En zeker ene van meer dan 10 jaar oud :?
Indien het geen Fox is, welke vork betreft het? Rock Shox, Suntour, ... ? En welk model?
Indien een niet al te exotisch iets, kan je er misschien nog dichtingen voor vinden. Maar indien één of ander obscuur merk van 't 7de knoopsgat, dan kan je beter die 2de handse fiets van je terug van de hand doen, en kijken voor een deftige fiets om 30km/dag mee te bollen.
Indien het geen Fox is, welke vork betreft het? Rock Shox, Suntour, ... ? En welk model?
Indien een niet al te exotisch iets, kan je er misschien nog dichtingen voor vinden. Maar indien één of ander obscuur merk van 't 7de knoopsgat, dan kan je beter die 2de handse fiets van je terug van de hand doen, en kijken voor een deftige fiets om 30km/dag mee te bollen.
Het is geen MTB maar een gewone trekking fiets. Welke voorvork erin zit weet ik niet. Ik zou eens moeten kijken. Tegenwoordig zie je veel fietsen (stadsfietsen) met een voorvork. Dus die zijn allemaal gevuld met olie en moeten dus regelmatig onderhouden worden?
- eL Tee
- Mountainbiker
Sorry, ik kan je niet helpen. Ik vermoed dat er gewoon wat veren en elastomeren in gaan zitten... Best eens naar jouw favoriete fietsenmaker gaan ermee...
- .:bert:.
- Mountainbiker
Ik heb uwe fiets efkes gegoogled en da's een soort headshock met elastomeer die daar in zit.
Zolang dat vlot werkt en er geen speling op zit, moet daar niks aan gedaan worden.
Olie en dichtingen zitten daar niet in.
Zolang dat vlot werkt en er geen speling op zit, moet daar niks aan gedaan worden.
Olie en dichtingen zitten daar niet in.
Die trend was me nog niet opgevallenTom_VH wrote:Het is geen MTB maar een gewone trekking fiets. Welke voorvork erin zit weet ik niet. Ik zou eens moeten kijken. Tegenwoordig zie je veel fietsen (stadsfietsen) met een voorvork. Dus die zijn allemaal gevuld met olie en moeten dus regelmatig onderhouden worden?
Post Reply
6 posts
• Page 1 of 1