Over die "ja" Dat roep ik ook wel eens, gewoon om kenbaar te maken dat ik kom passeren en ga er dan van uit dat de tragere gewoon mag blijven zoals die bezig is, ik wil passeren dus ik moet maar moeite doen. alleen als ik zie dat er kans is dat er van spoor gewisseld gaat worden of zo roep ik langs waar ik kom.
En uiteraard, altijd met een bedankje als er plaats gemaakt wordt, lijkt me evident.
Ongehoord gedrag
Een bangelijke tocht gereden? Of juist niet! De bevoorrading of bepijling die ondermaats was. Laat het je collega bikers weten!
Re: Ongehoord gedrag
+1Tinus Lochs wrote:Inderdaad, zo doe ik het ook en zo hoort het ook!Phille81 wrote:Een vaste code is er niet maar ik roep of zeg meestal iets in de zin van : "ik passeer links" of "ik passeer rechts".johan1983be wrote:Dus wat ik mij eigenlijk afvraag of er een "waarschuwingscode" is voor TT's ?
Op die manier weet de persoon voor mij langs welke kant ik zal voorbij steken.
Mijn stemvolume is hierbij afhankelijk van :
- snelheid
- afstand tot de rijder voor mij
Ik waarschuw enkel als er (te) weinig plaats is voor 2 rijders maar hou daarbij altijd rekening dat de tragere rijder zijn lijn (beste pad) kan behouden.
Het is inderdaad de snellere rijder die maar even zijn weg moet zoeken.
En tijdens het voorbij steken zeg ik altijd "merci" aan de persoon die mij heeft laten passeren!
Als er voldoende plaats is, dan waarschuw ik andere mensen niet (tenzij bij technische stukken).
Normaal ga ik ervan uit dat iedereen (bij voldoende plaats) op zijn "lijn" blijft rijden en eerst eens achterom kijkt alvorens van zijde te wisselen.
Op een singletrack schuif ik netjes aan in de rij... ook al hangt er voor mij een kind van 10 jaar... die hebben evenveel recht om op hun eigen tempo hun tocht te rijden.
Zelf word ik uiteraard ook regelmatig voorbij gestoken en sommige bikers zijn inderdaad soms onduidelijk langs welke kant ze voorbij gaan, dus ik begrijp deze vraag volkomen.
Als alle snelle(re) rijders deze gedragscode volgen zou de MTB-wereld er al heel wat vriendelijker uitzien.
Het is een kwestie van gezond verstand; de tragere rijder heeft geen ogen op zijn rug, de snellere rijder hoort het geschikte ogenblik af te wachten en te verwittigen.
Bij het skiën is in de pisteregels zelfs opgenomen dat de achteropkomende snellere skiër bij het voorbijsteken ten allen tijde de veiligheid van de voorliggende skiër niet in het gedrang mag brengen.
Als je een tragere rijder bent moet je geen toeren gaan doen om iedereen door te laten. Jij hebt ook recht op je TT, en als ik langs jou door wil moet ik maar wachten, en het mindere makkelijke traject nemen. Mij gebeurt het ook dat ik eens een inschattingsfout maak in het voorbij steken, maar zeg dan ook altijd duidelijk 'Sorry'.
Uiteraard zullen er altijd wel snelleren zijn die tragere van de baan rijden, en tragere die snellere bij het minste verwijten. Een beetje verdraagzaamheid van iedereen zou al veel oplossen. We zijn trouwens allemaal met onze hobby bezig :)
- liebherr 914
- Mountainbiker
- Location: bulls 29er single speed , bulls wild flow 2 29er, merida big nine
Post by liebherr 914 »
iets anders, het word terug winter dus hier en daar bagger werk, ik
vindt dat je de organisatie‘s daar niet voor moet afbreken, of
in een slecht daglicht stellen,
als men niet graag in het slijk rijd moet
je maar thuis blijven of een toerke doen op de baan . tt‘s aflasten
voor een plas water kan echt niet,de mensen van de organisatie hebben er al
hun tijd en geld ingestoken om ons een mooie voormiddag te doen beleven,
anders kan men de kemmel ,poperinge ,enz.... ook aflasten omdat men de berg..
niet opgeraakt en met wat zijn we dan bezig.dat is mijn mening ,
en vergeet vooral niet tis winter,slijk,regen,wind,kou en sneeuw,....
dus nog veel mtb plezier..

vindt dat je de organisatie‘s daar niet voor moet afbreken, of
in een slecht daglicht stellen,
je maar thuis blijven of een toerke doen op de baan . tt‘s aflasten
anders kan men de kemmel ,poperinge ,enz.... ook aflasten omdat men de berg..
niet opgeraakt en met wat zijn we dan bezig.dat is mijn mening ,
en vergeet vooral niet tis winter,slijk,regen,wind,kou en sneeuw,....
dus nog veel mtb plezier..
[/quote]raiden24 wrote:
+1
Als je een tragere rijder bent moet je geen toeren gaan doen om iedereen door te laten. Jij hebt ook recht op je TT, en als ik langs jou door wil moet ik maar wachten, en het mindere makkelijke traject nemen. Mij gebeurt het ook dat ik eens een inschattingsfout maak in het voorbij steken, maar zeg dan ook altijd duidelijk 'Sorry'.
Uiteraard zullen er altijd wel snelleren zijn die tragere van de baan rijden, en tragere die snellere bij het minste verwijten. Een beetje verdraagzaamheid van iedereen zou al veel oplossen. We zijn trouwens allemaal met onze hobby bezig :)
Ik haal die toeren wel eens uit :p.
Zelf ben ik ben nog maar een 4-tal maanden bezig. Ik probeer mezelf zover mogelijk opzij te zetten zodat de snellere kan passeren en daardoor rij ik soms wel eens over het minder makkelijke traject. Als ze heel hard hijgen in mijn nek op de single tracks zet ik me gwn even aan de kant tot ze voorbij zijn en rij ik weer verder.
liebherr 914 wrote: tt‘s aflasten
Als er al een TT wordt afgelast, dan doet de organisatie dat toch zelf...
- liebherr 914
- Mountainbiker
- Location: bulls 29er single speed , bulls wild flow 2 29er, merida big nine
Post by liebherr 914 »
juist ja, maar ik wil enkel zeggen dat sommigen vinden dat de tt beter afgelast wordtkawa wrote:liebherr 914 wrote: tt‘s aflasten
dan door een plas water te moeten rijden,
Zoals met zoveel dingen is het gewoon een kwestie van gezond verstand. Dat er modder ligt bij regenweer daar kan niemand iets aan veranderen. Een hele horde bikers over een baggerstuk sturen is iets anders. M.a.w. als je als organisatie de berijdbaarheid van je parcours kan inschatten en ervoor kan zorgen dat de meesten kunnen blijven rijden... dan zal je erna weinig commentaar horen. Uiteindelijk wil iedereen biken en niet naast zijn bike lopen.liebherr 914 wrote:juist ja, maar ik wil enkel zeggen dat sommigen vinden dat de tt beter afgelast wordtkawa wrote:liebherr 914 wrote: tt‘s aflasten
dan door een plas water te moeten rijden,![]()
Zijn er geen alternatieve parcoursen en is het baggeren afgewisseld met de nodige loopstroken, wees dan ook eerlijk als organisatie en communiceer dat naar de mensen. Vele mensen zullen het appreciëren! Aan dergelijke zaken herken je een goede organisatie (last minute wijzigingen en communicatie!). Uiteindelijk mogen we als biker ook niet vergeten dat we zelf de beslissing nemen om al dan niet te starten.
Inderdaad "not done"
, maar best neem je die dingen altijd van je fietsdrager (of de hele drager) van je wagen af. We leven nu eenmaal in een wereld waar er mensen zijn die hun vingers niet van andermans zaken kunnen afhouden...
Ook niet helemaal akkoord.Palmo wrote:voor alle duidelijk: het gaat hier dan wel om mensen van dezelfde club, die samen rijden en die me ook allen tesamen voorbij rijden. Dus niet om een individu die gaat aangeven hoeveel andere individu's je nog gaan voorbijstormen.phille wrote:niet akkoord, je bent daar niet zeker van en kan dus mogelijk verkeerde info geven !Palmo wrote:En wat ik ook altijd nuttig vind, als er ene voorbije gestormd komt, dat ze dikwijls melden van: "nog 2" of "nog x" dwz dat er nog zoveel volgen die je gaan voorbij rijden.
Duidelijk toch?
Paar weken geleden bij de Koppenberg VTT sloot ik bij een groepje snelle "boeren" aan. Op een vlot rijdend stuk offroad (toen was de ondergrond nog niet verzopen) rijden ze links en rechts van de baan ... de 2 MTB'ers voor mij ontwijken op het aller-allerlaatste een reeks van diepe putten met steenpuin. Ik knal daar natuurlijk recht over.
Paar 100m verder kom ik terug bij de groep en niet veel later op een singletrack laat een dame en heer de mannen voor... maar de vrouw voegt vlak voor me terug in omdat 1 van die mannen had gezegd dat hij de laatste van de groep was...
Ik ben een positief ingesteld persoon, dus neem ik aan dat de (voor)laatste van dat groepje niet wist dat er een pitbull aan zijn been hing. Toch opletten dus als je roept dat er nog x aantal mensen komen / je de laatste bent.