Ongehoord gedrag

Een bangelijke tocht gereden? Of juist niet! De bevoorrading of bepijling die ondermaats was. Laat het je collega bikers weten!
johan1983be
Mountainbiker

Re: Ongehoord gedrag

Post by johan1983be »

Een vraagje waarvan ik denk dat het hier wel kan...

Ik ga in Hoegaarden volgende week mijn eerste TT rijden. Ik heb dit nog nooit gedaan omdat ik van mezelf vind dat ik eerst nog wat meer moet trainen en ik heb schrik in de weg te rijden.
Daarbuiten bike ik veel alleen of met mijn vrouw. Reden: ik werk in shiften, en weekends. Dat maakt het voor mij dus 1: moeilijk om in een club te gaan, 2: moeilijk om af te spreken met andere mensen (want de meeste die ik ken doen dezelfde job als ik).

Onlangs heb ik wel een wedstrijd (van het werk uit) meegereden en ik kan zeggen dat ik niet laatste was :wink: . Maar daar stopt het rijden in grote getallen voor mij. Tijdens die wedstrijd hoorde ik van ver, en dan korter roepen, LINKS LINKS. of"ik kom links". Nu is het mij duidelijk dat

als de snelle "ik kom links" roept, dat de trage blijft;
als de snelle "blijf rechts" roept, dat de trage rechts blijft;

All de snele " LINKS LINKS" roept, is het mij al minder duidelijk. Ik ben dan rechts blijven rijden omdat ik ervan uit ga dat de snelle hiermee meent te zeggen dat hij links van mij gaat komen. En dat is tijdens die wedstrijd wel goed gelukt.
Tijdens die wedstrijd riep er ook ne snelle: "JA". Nu daar heb ik dus helemaal niets aan. Voor goed te zijn had ik mij dus links gezet omdat de snelle dan beter kon passeren..... Nu dat was dan weer bijna heel slecht afgelopen.

Dus wat ik mij eigenlijk afvraag of er een "waarschuwingscode" is voor TT's ?
C-rider
Mountainbiker

Post by C-rider »

de traagste rijdt gewoon verder zoals ie reed,
de snellere zoekt maar zelf zijn weg... en als het een gemanierd exemplaar is, verwittigt hij/zij aan welke kant hij zal passeren!
Phille81
Mountainbiker
Location: Specialized Epic Comp (2012) + Cube Reaction GTC Team (2011) + Ridley Compact (baanslet)

Post by Phille81 »

johan1983be wrote:Dus wat ik mij eigenlijk afvraag of er een "waarschuwingscode" is voor TT's ?
Een vaste code is er niet maar ik roep of zeg meestal iets in de zin van : "ik passeer links" of "ik passeer rechts".
Op die manier weet de persoon voor mij langs welke kant ik zal voorbij steken.

Mijn stemvolume is hierbij afhankelijk van :
- snelheid
- afstand tot de rijder voor mij

Ik waarschuw enkel als er (te) weinig plaats is voor 2 rijders maar hou daarbij altijd rekening dat de tragere rijder zijn lijn (beste pad) kan behouden.
Het is inderdaad de snellere rijder die maar even zijn weg moet zoeken.
En tijdens het voorbij steken zeg ik altijd "merci" aan de persoon die mij heeft laten passeren!

Als er voldoende plaats is, dan waarschuw ik andere mensen niet (tenzij bij technische stukken).
Normaal ga ik ervan uit dat iedereen (bij voldoende plaats) op zijn "lijn" blijft rijden en eerst eens achterom kijkt alvorens van zijde te wisselen.

Op een singletrack schuif ik netjes aan in de rij... ook al hangt er voor mij een kind van 10 jaar... die hebben evenveel recht om op hun eigen tempo hun tocht te rijden.

Zelf word ik uiteraard ook regelmatig voorbij gestoken en sommige bikers zijn inderdaad soms onduidelijk langs welke kant ze voorbij gaan, dus ik begrijp deze vraag volkomen.
phille
Mountainbiker

Post by phille »

C-rider wrote:de traagste rijdt gewoon verder zoals ie reed,
de snellere zoekt maar zelf zijn weg... en als het een gemanierd exemplaar is, verwittigt hij/zij aan welke kant hij zal passeren!
AGREE !

Het is toch verdekke een TT en GEEN Chrono he !!!

Als je van jezelf beseft dat je een "trage" bent ga dan ook geen zotte dingen doen om vooralsnog uit de weg te gaan, een onverwacht uitwijkmanouvre zal iedereen verrassen ...
Palmo
Mountainbiker

Post by Palmo »

En wat ik ook altijd nuttig vind, als er ene voorbije gestormd komt, dat ze dikwijls melden van: "nog 2" of "nog x" dwz dat er nog zoveel volgen die je gaan voorbij rijden.
Duidelijk toch?
=D>
phille
Mountainbiker

Post by phille »

Palmo wrote:En wat ik ook altijd nuttig vind, als er ene voorbije gestormd komt, dat ze dikwijls melden van: "nog 2" of "nog x" dwz dat er nog zoveel volgen die je gaan voorbij rijden.
Duidelijk toch?
=D>
niet akkoord, je bent daar niet zeker van en kan dus mogelijk verkeerde info geven !

net zoals bij het oversteken van een straat, ik zeg NOOIT OK kom maar, ik zwijg altijd en instructies van een andere biker negeer ik ook op dat moment !
Zolang men de weg niet blokkeert zal ik altijd kijken
Palmo
Mountainbiker

Post by Palmo »

phille wrote:
Palmo wrote:En wat ik ook altijd nuttig vind, als er ene voorbije gestormd komt, dat ze dikwijls melden van: "nog 2" of "nog x" dwz dat er nog zoveel volgen die je gaan voorbij rijden.
Duidelijk toch?
=D>
niet akkoord, je bent daar niet zeker van en kan dus mogelijk verkeerde info geven !

net zoals bij het oversteken van een straat, ik zeg NOOIT OK kom maar, ik zwijg altijd en instructies van een andere biker negeer ik ook op dat moment !
Zolang men de weg niet blokkeert zal ik altijd kijken

voor alle duidelijk: het gaat hier dan wel om mensen van dezelfde club, die samen rijden en die me ook allen tesamen voorbij rijden. Dus niet om een individu die gaat aangeven hoeveel andere individu's je nog gaan voorbijstormen. [-X
Tinus Lochs
Mountainbiker

Post by Tinus Lochs »

Phille81 wrote:
johan1983be wrote:Dus wat ik mij eigenlijk afvraag of er een "waarschuwingscode" is voor TT's ?
Een vaste code is er niet maar ik roep of zeg meestal iets in de zin van : "ik passeer links" of "ik passeer rechts".
Op die manier weet de persoon voor mij langs welke kant ik zal voorbij steken.

Mijn stemvolume is hierbij afhankelijk van :
- snelheid
- afstand tot de rijder voor mij

Ik waarschuw enkel als er (te) weinig plaats is voor 2 rijders maar hou daarbij altijd rekening dat de tragere rijder zijn lijn (beste pad) kan behouden.
Het is inderdaad de snellere rijder die maar even zijn weg moet zoeken.
En tijdens het voorbij steken zeg ik altijd "merci" aan de persoon die mij heeft laten passeren!

Als er voldoende plaats is, dan waarschuw ik andere mensen niet (tenzij bij technische stukken).
Normaal ga ik ervan uit dat iedereen (bij voldoende plaats) op zijn "lijn" blijft rijden en eerst eens achterom kijkt alvorens van zijde te wisselen.

Op een singletrack schuif ik netjes aan in de rij... ook al hangt er voor mij een kind van 10 jaar... die hebben evenveel recht om op hun eigen tempo hun tocht te rijden.

Zelf word ik uiteraard ook regelmatig voorbij gestoken en sommige bikers zijn inderdaad soms onduidelijk langs welke kant ze voorbij gaan, dus ik begrijp deze vraag volkomen.
Inderdaad, zo doe ik het ook en zo hoort het ook!
Als alle snelle(re) rijders deze gedragscode volgen zou de MTB-wereld er al heel wat vriendelijker uitzien.
Het is een kwestie van gezond verstand; de tragere rijder heeft geen ogen op zijn rug, de snellere rijder hoort het geschikte ogenblik af te wachten en te verwittigen.
Bij het skiën is in de pisteregels zelfs opgenomen dat de achteropkomende snellere skiër bij het voorbijsteken ten allen tijde de veiligheid van de voorliggende skiër niet in het gedrang mag brengen.
phille
Mountainbiker

Post by phille »

vaneigens, wie inhaalt onderneemt een manoeuvre en dan ben je meestal in fout als er wat fout gaat !!!
gbv
Mountainbiker

Post by gbv »

Eerst en vooral ff stellen dat je voorbeelden aanhaalt uit een wedstrijd (of heb ik mij mislezen?). In dat geval zou ik niet uit de weg gaan.

Op tt's kan het wat mij betreft vrij simpel. Ik maak nog steeds beide gevallen mee, veel voorbij steken en veel ingehaald worden. Welke ingrediënten zijn er nodig => gezond verstand bij beide partijen en de regel dat de tragere zijn lijn kiest. Iedereen heeft recht op de optimale rijlijn en wil je passeren dat moet je hier misschien eens van afwijken.

Alles wat hier extra bij komt, moet voor meer duidelijkheid zorgen. Zo kan diegene die passeert aangeven dat hij wanneer en waar hij gaat passeren, maar dat hoeft niet als die persoon voldoende zekerheid inbouwt en zich houdt aan bovenstaande.
Post Reply