kettingherstellen

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
paflov
Mountainbiker

kettingherstellen

Post by paflov »

Hey there,

Ketting doorgetrapt, schakeltje kapot.
Hoe herstel ik dit?

Ben al zover dat ik een kettingpons nodig heb.
Heb een 9 speed shimano casette en tevens shimano ketting.

Moet ik rekening houden met welke soort kettingpons ik mij aanschaf en heb ik verder nog iets nodig?

Merci alvast om mij op weg te helpen!:-)

Grtz
Wacky-S
Mountainbiker

Re: kettingherstellen

Post by Wacky-S »

Voor je ketting te herstellen heb je enkel een kettingpons (multitool of specifiek) nodig.

Makkelijkste oplossing tijdens de rit is een kettingslotje. Eerst slechte schakel(s) eruit met de pons, daarna nieuw slotje erin.
Thuis kan je dan eventueel nieuwe schakels terug bijzetten, maar ik zou persoonlijk voor een nieuwe ketting gaan.
Bij de Shimano's van tegenwoordig zijn de uiteinden van de pennen uitgehold waardoor deze moeilijk terug in de schakel te persen zijn. Je krijg hierdoor ook vlugger zwakke schakels.
Als je ze toch wil repareren gebruik je best deze stiftjes voor shimano kettingen.

Nog een voordeel van de kettingslotjes zijn dat je heel makkelijk je ketting kan verwijderen om te reinigen of te wisselen zonder pons.
Je hebt ze zowel van FSA, KMC en SRAM. Zelf gebruik ik de SRAM power links 9 speed voor zowel mijn SRAM als Shimano kettingen (9 speed).

Een gewone kettingpons van bv BBB volstaat ruim voor normaal gebruik. Deze kan zo goed als alle courante types van kettingen aan. Je hebt ze natuurlijk ook een stuk duurder, maar das meer voor "dagelijks" (professioneel) gebruik.

Als je geen reserve stiftjes hebt, altijd goed opletten dat je het bestaande stiftje niet volledig uit de goede schakel drukt!

Via deze link kan je via duidelijke foto's zien hoe je een ketting repareert.
Of op youtube zijn er genoeg van deze instructie video's te vinden.
paflov
Mountainbiker

Post by paflov »

merci Wacky!
NielsVV
Mountainbiker

Post by NielsVV »

Wacky,

Gebruik jij deze slotjes meermaals? Of van zodra je je ketting opent om te reinigen vervang je dit slotje?
vedet
Mountainbiker

Post by vedet »

Ik gebruik die van KMC en gebruik ze één keer.
NetWave
Mountainbiker
Location: 2014 Specialized Camber EVO - 2016 Bulls Copperhead 3

Post by NetWave »

NielsVV wrote:Gebruik jij deze slotjes meermaals? Of van zodra je je ketting opent om te reinigen vervang je dit slotje?
Ik heb jaren gereden met een SRAM powerlink op een Shimano ketting (9 speed). Nooit problemen mee gehad en steeds hetzelfde slotje hergebruikt. Ik zie niet in waarom dat niet zou mogen...?

Wel heb ik in mijn zadeltas een extra powerlink zitten. Moest het toch breken, dan kan ik het ter plekke vervangen.

Op mijn nieuwe Specialized zit standaard een SRAM ketting mét powerlink. Deze is wel nog niet open geweest.
tek-zotic
Mountainbiker

Post by tek-zotic »

vedet wrote:Ik gebruik die van KMC en gebruik ze één keer.
me wat ben je dan bezig. mijn ketting gaat er na elke (deftige) rit af en ik herbruik altijd het zelfde slotje. Dit seizoen geen enkel probleem gehad.
Stokke
Mountainbiker

Post by Stokke »

tek-zotic wrote:
me wat ben je dan bezig. mijn ketting gaat er na elke (deftige) rit af en ik herbruik altijd het zelfde slotje. Dit seizoen geen enkel probleem gehad.
Mischien halen ze een Powerlink en een Powerlock door elkaar ? Een powerlock is eenmalig te gebruiken en een powerlink is herbruikbaar (SRAM)

KMC Missing Link is herbruikbaar
vedet
Mountainbiker

Post by vedet »

tek-zotic wrote:
Ik zie niet in waarom mijn ketting er elke keer zou afmoeten.
Stokke
Mountainbiker

Post by Stokke »

Je ketting moet er ni elke keer af

Maar naargelang je persoonlijke voorkeur
Vind ik het een stuk makkelijker dat de ketting eraf is voor alles goed te kunnen reinigen en terug insmeren olieèn

Met die Missing Link is dit een werkje van niks
Post Reply