Wie wiel spaken rond Halle (1500)?

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Post Reply
JWP
Mountainbiker

Wie wiel spaken rond Halle (1500)?

Post by JWP »

Hy,

Vandaag een boomke meegepakt in een afdaling met als resultaat een gebogen voorwiel. (de velg zelf is op 2 plaatsen gebroken).

De hub is vrijwel zeker te recuperen (15mm steekas, DT Swiss, is niet gebogen of geraakt op eerste zicht). Ik zou dan enkel een velg DT swiss XR 400 online kopen en vervolgens een LBS zoeken die zelf correcte spaken heeft liggen en die ook DEFTIG een wiel kan spaken.

Kan er iemand mij een LBS aanraden in de buurten van Halle??

Bedankt,

JW

PS1. De huidige spaken zijn opvallend buigzaam. Enige kans dat die ook te recuperen zijn? (waarschijnlijk slecht idee, hebben ook ne serieuze slag gehad)

PS2. Op de vraag waarom gewoon geen nieuwe wielset: Het gaat nog steeds om een 26" mtb en ik wil liefst niet meer investeren in onderdelen die mij bij mijn volgende 650b of 29er -bike niet meer van pas gaan komen.
_alain_
Mountainbiker

Re: HUB recuperatie na 'gebogen wiel'

Post by _alain_ »

JWP wrote:en die ook DEFTIG een wiel kan spaken.
Dus je wiel was niet goed gespaakt als ik begrijp?

Als je nieuwe velg dezelfde ERD heeft als de kapotte zou je eventueel je spaken kunnen hergebruiken.
Velen zulle zeggen dat je ook nieuwe spaken moet hebben, maar dat is niet 100% nodig.
Bij alu nippels zou ik wel nieuwe nippels steken.
JWP
Mountainbiker

Re: Wie wiel spaken rond Halle (1500)?

Post by JWP »

Al bedankt voor de snelle reactie!

Het was zeker en vast WEL deftig gespaakt. Wat ik met die 'deftig' bedoel, is dat een wiel vlechten niet zo simpel is. Ik denk niet dat elke LBS dat per definitie goed kan. Ik ben dus eigenlijk een beetje op zoek naar aanbevelingen en/of positieve ervaringen van mensen met bepaalde LBS in de buurt van Halle.

JW
Granville Team
Mountainbiker

Post by Granville Team »

De enige bij ons in de buurt is Bikepoint in Schpdaal.
tpl
Mountainbiker

Post by tpl »

Ben je zelf een beetje handig en werk je graag aan je fiets? Dan kan ik maar één ding zeggen...doe het zelf.

Wielen bouwen is ECHT geen rocket science...al willen veel mensen je dat doen geloven.

Wat heb je nodig? een beetje materiaal en het wheelbuilding book van Roger Musson.
JWP
Mountainbiker

Post by JWP »

@TPL,

Awel ik geef u groot gelijk.

Wielen spaken heb ik nog nooit geprobeerd omdat ik geen plaats heb om zo'n richtbank te plaatsen. Voor de rest heeft de overige fietsmechaniek nog maar weinig geheimen voor mij. Misschien tijd dat ik dat laatste dan ook eens leer.

Bedankt voor de boektip !

JW
Post Reply