Thorgal wrote: Ik herinner me, tijdens m'n rit, een helling waar ik efkes, recht op de trappers ongeveer een 20-tal man ben gepasseerd. En, eens bovengekomen, moest ik toch 2x in- en uitademen om bij te komen en om dan omhoog te schakelen en verder te stormen.
Dus die helling reed je zelfs op zonder te ademen? Nee, zoiets klinkt wel vrij maximaal, ja...
Als ik vergelijk met m'n bike partner is dit, naar mijn gevoelen, vrij hoog. Hij is 2 jaar jonger (ik ben 32j) en hij heeft een max hartslag van ergens in de 170. En toch is hij een véél betere marathon rijder dan ik.
Zoals je zelf merkt, die absolute hartslagen zeggen niet veel. Het is de output per hartslagzone die telt...
Alléén, in kortstondige explosieve krachtinspanningen heb ik dan weer een beentje voor. Waarschijnlijk te verklaren door mijn véél hogere HRM.
Eerder de duurgetraindheid van je buur, denk ik :D
Bepalen maximale hartslag
Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
- Action-Man
- Mountainbiker
Post by Action-Man »
Ben deze middag een tocht gaan doen van 60 kilometer (redelijk diepgeweest) wat me opvalt dat na 4 uur thuis te zijn men hartslag nog vrij hoog is 71 normaal heb in rust 50 a 55 is dit normaal of moet ik mij zorgen maken ben toch al 45 jaar
Het makkelijkst is, me dunkt, op rollen of een hometrainer (op de weg moet je altijd wel voor iets stoppen of vertragen en kun je je minder goed concentreren op de hartslagmeter).
Een praktische methode daarbij is zeer geleidelijk opdrijven (sneller op een hoger weerstandsniveau) tot je aan of dicht bij je theoretisch maximum zit (220 min je leeftijd). Op dat moment (je zit dan normaliter al zwaar in het rood) geef je alles met als doel dat maximum te behalen of er zo dicht mogelijk bij of zo ver mogelijk over te geraken.* Normaal gezien moet je er maximum 10 hartslagen onder of boven zitten.
Wat de hartslag in rust betreft: een doorsnee, ongetraind mens heeft er een van 60 à 80. Vanaf een hartslag van 60 kan men beginnen spreken van een sporthart (maar ook hier heeft de leeftijd een invloed: een volwassene heeft een lagere hartslag dan een kind geloof ik).
* Als je ergens een - verdoken - hartgebrek hebt, kan dat natuurlijk risico's inhouden.
Een praktische methode daarbij is zeer geleidelijk opdrijven (sneller op een hoger weerstandsniveau) tot je aan of dicht bij je theoretisch maximum zit (220 min je leeftijd). Op dat moment (je zit dan normaliter al zwaar in het rood) geef je alles met als doel dat maximum te behalen of er zo dicht mogelijk bij of zo ver mogelijk over te geraken.* Normaal gezien moet je er maximum 10 hartslagen onder of boven zitten.
Wat de hartslag in rust betreft: een doorsnee, ongetraind mens heeft er een van 60 à 80. Vanaf een hartslag van 60 kan men beginnen spreken van een sporthart (maar ook hier heeft de leeftijd een invloed: een volwassene heeft een lagere hartslag dan een kind geloof ik).
* Als je ergens een - verdoken - hartgebrek hebt, kan dat natuurlijk risico's inhouden.
- sorrow
- Mountainbiker
Volgens mij heeft het weinig zin om vanuit je maximale hartslag je trainingszones te bepalen.Thorgal wrote:Heb nu een zestal weken een hartslagmeter, had al eens een paar keer 189/190 gezeten tijdens een rit. En volgens de polar fitnesstest zit ik ook rond de 190 iedere keer.
Na m'n ritje van vandaag komt m'n polarke me vertellen dat ik een max. hartslag van 195 gehad heb.![]()
Ik weet het, het is totaal niet "wetenschappelijk" onderbouwd, maar ik veronderstel dat ik de indeling van m'n hartslagzones nu beter op die 195 afstel, of niet?
(ps: als, toch nog, amateurke heb ik géén zin om zo'n gecontroleerde test te laten uitvoeren, ondermeer omdat ik, na zéééééér veel leeswerk, eigenlijk de indruk kreeg dat zo'n test een momentopname is en dat je, zoals de vorige poster beaamd, je eigenlijk zo'n test dan meermaals per jaar moet laten uitvoeren)
Trainingszones hangen af van je omslagpunt ( LTH of Lactate threshold zone) Dit is het punt waar je lichaam de aangemaakte lactaat niet meer kan verwerken. Dit punt hangt niet af van je maximum hartslag. 2 rijders met een maximum hartslag van 195 kunnen perfect een andere LTH ( de ene vb 177 de ander 169) hebben en moeten dus ook in nadere trainingszones trainen.
- mtb-fltn
- Mountainbiker
Om dood te vallen!!!geronimo wrote:bij lopen deed m'n trainer het zo:
op een piste, aan één stuk doorlopen (niet stoppen onderweg dus)
200 meter lopen in 60 seconden
de volgende 200 meter in 58 seconden
de volgende 200 meter in 56 seconden
en zo verder tot je de limiet niet meer haalt (bij mij was dat de laatste 200 meter in 28 seconden, 26 haalde ik toen niet meer)
daarna kan je op je hartslagmeter de gegevens eruit halen en je hoogste hartslag, overslag-hartslag, etc. bepalen
daaruit werd het trainingsschema voor de volgende maanden gemaakt (bij duurloop bvb onder je overslag-pols blijven, wilde bvb zeggen aan 15,43/u lopen, etc.)
bij fietsen kan je iets gelijkaardigs doen hé, 1km rijden tegen een bepaalde (zeer rustige) tijd, de volgende km een tiental seconden sneller, tot je niet meer aan je vooropgestelde tijd geraakt...
wel opletten: je moet zo precies mogelijk die vooropgestelde tijd halen, dus 60 seconden wil zeggen 60 seconden, en niet sneller of trager...