RigolleM wrote:Daar ga ik je toch tegenspreken.chrisper wrote:En ik weet het zo niet zeker of materiaal zo veel meer slijt ik de modder dat in 'den droge'.
Zand kruipt toch ook overal denk ik zo.
En het fietsje eens een volledige grote onderhoud geven, geeft toch ook voldoening als je dit zelf kan.
2x per jaar word hier de fiets bijna helemaal gedemonteerd, en alles terug ingesmeerd enz. (en zonodig onderdelen vervangen)
Ik denk dat dit grote slijtage kan voorkomen.
Als je goed bent voor je fiets, is de fiets goed voor U
Modderritten zijn wel slijtageslagen voor uw onderdelen: kettingen, kettingbladen, cassette, derriewheels, remblokken... smelten als sneeuw voor de zon, dan zwijg ik nog over de schade aan frame & vork doordat je je halstarig recht te probeert te houden en met je benen en voeten overal tegen knalt of wrijft of tegen tegen de vlakte gaat bij het wegschuiven.
Nèh... een paar keer per jaar misschien maar niet alle weekends...
Daarin heb je wel gelijk dat die meer zullen slijten in de modder. Maar dit rekende ik bij de 'normale' slijtage-onderdelen die toch minstens 1x per jaar vervangen worden.
Maar mijn kader en vork zijn na nu +/- 5 jaar nog niet echt heel versleten hoor. ok, hier en daar een krasje enz, maar ik vind die er nog heel deftig uitzien voor veel gebruikt te zijn. (+/- 5000km/jaar)
Hier en daar zijn er natuurlijk wel wat onderdelen vervangen, maar fietsje bolt toch nog lekker.
Al word het nu toch ongeveer tijd voor nieuw fietsje.