Ketting invetten,inspuiten of druppelen?

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Post Reply
jerommeken
Mountainbiker

Post by jerommeken »

Vandaag een zware modderrit gereden. Ik druppel mijn ketting (eerst olie, dag nadien met Ice wax) en had na 50 km slijkvreten nog geen droog ketting-geknars.
Gasten die hun ketting inspuiten met teflon hadden wel 'muziek'.

Ikke goe bezig 8)
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

jerommeken wrote:Vandaag een zware modderrit gereden. Ik druppel mijn ketting (eerst olie, dag nadien met Ice wax) en had na 50 km slijkvreten nog geen droog ketting-geknars.
Gasten die hun ketting inspuiten met teflon hadden wel 'muziek'.

Ikke goe bezig 8)
Da's ook mijn geheim recept voor de modder, maar dan eerst kettingvet van motip.
Mon...
Mountainbiker

Post by Mon... »

Als jullie dan ICE WAX gebruiken in combinatie met andere olie (pedros syn, merk van de LBS of kettingspray van motip)?

Wanneer doen jullie die er dan op? Juist voor vertrek, een uur voor het vertrek of de avond ervoor?

Na het aanbrengen van de ICE WAX en het laten inwerken (of niet laten inwerken) afkuisen met een vod of het er zo op laten?
nothing 's impossible
Mountainbiker

ice wax moet zeer lang op voorhand aangebracht worden, moet volledig gestold zijn!

Ik ben, sedert ze de schuimversie afgeschaft hebben, niet meer zo te spreken over ice-wax!
Ervoor marcheerde dat zeer goed als afschermend schild, maar die vloeistof ???

Dus, geen icewax meer over het smeermiddel!
Mon...
Mountainbiker

Post by Mon... »

Wat is dan nu het geheime middel? Geen alternatieven gevonden?

Het is maar omdat ik voor de modderritten graag die kettingspray van motip zou gebruiken.
Maar enkel die spray kleeft toch wel heel erg.
Voorlopig zowat het enige, dat na 50km door de gietende regen, veel plassen en modder, niet van en uit de ketting wordt gespoeld!
nothing 's impossible
Mountainbiker

Ketting nadien nog even afvegen met een vod met teflonolie, dan heb je de ketting toch goed gesmeerd, en plakt het niet teveel.

PS, kettingvet is maar nodig als de ketting echt begint te slijten!
Mon...
Mountainbiker

Post by Mon... »

Wat betreft het gebruik enkel bij oude kettingen: hiermee ben ik totaal niet akkoord. Als je teflon spray gebruikt is die er meestal na 1 plas al afgespoeld. Ik heb dit 1x geprobeert en het resultaat was een hele rit met een knarsende ketting.
Dan verkies ik toch liever gewone olie of pedros syn (nog iets beter voor in de modder omdat het iets meer kleeft en dikker is) in combinatie met ice wax (ik heb wel enkel kunnen experimenteren met de melk en niet met de spuitbus).
pluxy
Mountainbiker

Post by pluxy »

hoi
Ben zo wat aan het experimenteren met sprays.
Ik heb een hele tijd siliconenspray gebruikt voor mijn ketting en veringen en kader.

Wordt hierdoor veel gladder en minder vatbaar voor modder, maar wel duur voor een bus.
Laatst bij van eyck zo'n een spuitbus gekocht van morgan bleu (clean en protect), en voor de onnozeligheid eens op mijn ketting gespoten, viel goed mee , smeert op het eerste gezicht goed.
Heb hier nog veel WD40 staan , zijn er additieven te apart te koop, want de WD40 zelf is te licht en spoel er snel af.
nothing 's impossible
Mountainbiker

Silicone smeert zeer weinig, kan eventueel wel als laagje bovenop dienen!
Headshot
Mountainbiker
Location: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Post by Headshot »

ik druppel schakel per schakel (syn lube pedros), als ik alles gehad heb draai ik met mijn trappers en schakel ik een paar keer de cassette op en af, zo komt de ketting scheef te liggen, gaat ze open staan en komt de olie beter tot in de kern van de ketting

die ice wax? wat is dat juist? kan je niet enkel met dit smeren of moet dit over een andere olie aangebracht worden?
Post Reply