de winter doorkomen: MTB vs Cross vs Race

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Post Reply
chrisper
Moderator

Re: de winter doorkomen: MTB vs Cross vs Race

Post by chrisper »

RigolleM wrote:
chrisper wrote:En ik weet het zo niet zeker of materiaal zo veel meer slijt ik de modder dat in 'den droge'.
Zand kruipt toch ook overal denk ik zo.
En het fietsje eens een volledige grote onderhoud geven, geeft toch ook voldoening als je dit zelf kan.
2x per jaar word hier de fiets bijna helemaal gedemonteerd, en alles terug ingesmeerd enz. (en zonodig onderdelen vervangen)
Ik denk dat dit grote slijtage kan voorkomen.
Als je goed bent voor je fiets, is de fiets goed voor U :lol:
Daar ga ik je toch tegenspreken.
Modderritten zijn wel slijtageslagen voor uw onderdelen: kettingen, kettingbladen, cassette, derriewheels, remblokken... smelten als sneeuw voor de zon, dan zwijg ik nog over de schade aan frame & vork doordat je je halstarig recht te probeert te houden en met je benen en voeten overal tegen knalt of wrijft of tegen tegen de vlakte gaat bij het wegschuiven.
Nèh... een paar keer per jaar misschien maar niet alle weekends...

Daarin heb je wel gelijk dat die meer zullen slijten in de modder. Maar dit rekende ik bij de 'normale' slijtage-onderdelen die toch minstens 1x per jaar vervangen worden.
Maar mijn kader en vork zijn na nu +/- 5 jaar nog niet echt heel versleten hoor. ok, hier en daar een krasje enz, maar ik vind die er nog heel deftig uitzien voor veel gebruikt te zijn. (+/- 5000km/jaar)
Hier en daar zijn er natuurlijk wel wat onderdelen vervangen, maar fietsje bolt toch nog lekker.
Al word het nu toch ongeveer tijd voor nieuw fietsje.
Kristof Huyck
Mountainbiker

Post by Kristof Huyck »

[quote="chrisper"
En ik weet het zo niet zeker of materiaal zo veel meer slijt ik de modder dat in 'den droge'.
Zand kruipt toch ook overal denk ik zo.[/quote]

Er is een verschil tussen stof en zand. In echt droge omstandigheden is de slijtage echt wel minimaal tov het rijden in modder, nat weer, ...
Dat lijkt me nogal common knowledge want het is de logica zelve.
Vorige winter na 3 erg zware baggertochten heb ik cassette en ketting mogen vervangen, en die hadden daarvoor er maar een maand of 2 opgezeten, dus 1x per jaar vervangen zal niet lukken indien je constant in modder, zand, ... gaat rijden (en niet voor de korte toer van 25 km ofzo :wink:)
chrisper
Moderator

Post by chrisper »

Kristof Huyck wrote:[quote="chrisper"
En ik weet het zo niet zeker of materiaal zo veel meer slijt ik de modder dat in 'den droge'.
Zand kruipt toch ook overal denk ik zo.
Er is een verschil tussen stof en zand. In echt droge omstandigheden is de slijtage echt wel minimaal tov het rijden in modder, nat weer, ...
Dat lijkt me nogal common knowledge want het is de logica zelve.
Vorige winter na 3 erg zware baggertochten heb ik cassette en ketting mogen vervangen, en die hadden daarvoor er maar een maand of 2 opgezeten, dus 1x per jaar vervangen zal niet lukken indien je constant in modder, zand, ... gaat rijden (en niet voor de korte toer van 25 km ofzo :wink:)[/quote]

Ok, het was dus duidelijk mis van mij te denken dat modder maar evenveel slijt dan zand en stof enzo.
Maar dat je cassette en ketting moet vervangen na amper 3 zware moddertochten is nieuw voor mij.
Ik bedoel dit heb ik nog nooit gehad. wel de remmen die meer slijten door de modder.
Hier word de cassette en ketting 3x per jaar vervangen (ongeveer).
En ik rij elk weekend minstens 1 TT, steeds ongeveer 50-60km.
Maar ik geef toe, het is natuurlijk ook niet elke week bagger. En in de sneeuw heb ik ook nog nooit gereden.
En raar maar waar, ik vind dat de ketting minder slijt sinds ik de 'nieuwe' SQUIRT ben gaan gebruiken (toeval of niet laat ik nog in t midden)
Maar dat is een ander onderwerp lijkt me
Reflex
Mountainbiker

Post by Reflex »

Kristof Huyck wrote:Er is een verschil tussen stof en zand.
En het verschil is? Stof = zand maar het zand wat in de modder zit heeft een grotere deeltjesgrootte dan het zand wat opgewaaid word als stof :lol: Maar je hebt wel gelijk dat alles in de modder sneller slijt.
Kristof Huyck
Mountainbiker

Post by Kristof Huyck »

Reflex wrote:
En het verschil is? Stof = zand maar het zand wat in de modder zit heeft een grotere deeltjesgrootte dan het zand wat opgewaaid word als stof :lol: Maar je hebt wel gelijk dat alles in de modder sneller slijt.
Ga eens een beachrace doen, het verschil tussen stof en zand zal u wel duidelijk worden :wink:
RigolleM
Mountainbiker

Post by RigolleM »

Kristof Huyck wrote:
Reflex wrote:
Ga eens een beachrace doen, het verschil tussen stof en zand zal u wel duidelijk worden :wink:
En dan nog te zwijgen over de verschillende bodemsoorten die ons land rijk is + eventueel een mix met gras/onkruid.
SD2E
Mountainbiker
Location: Scott Scale RC29 2016, Scott Scale 970 2016, Scott CR1SL 2005

Post by SD2E »

Voor mij ist gelijk, als ik maar kan fietsen :-D

En, 'k vind het een leuke afwisseling, hier bij ons in de buurt zijn de plaatselijke tracks echt wel saai als het droog is. In de winter worden sommige tracks dan een uitdaging, het is toch leuk om zelf ergens door te geraken terwijl het grootste deel van de baanmannen zich vastrijdt en/of valt :) altijd fun!.
+ je traint op kracht, altijd goed in de winter.

Om de moddertochten af te wisselen doe ik de toertochten aan zee, vind die ook altijd super.
Met wat geluk nog wat ritten in de sneeuw en daarna kunnen we terug beginnen uitkijken naar de "goed weer ritten" met de nodige hoogtemeters.

En om op de topicstarter zijn vraag te antwoorden, ik zou voor een mtb gaan, kun je alle kanten mee uit.
CX fiets moet je technisch al heel goed zijn.
_alain_
Mountainbiker

Post by _alain_ »

SD2E wrote:En om op de topicstarter zijn vraag te antwoorden, ik zou voor een mtb gaan, kun je alle kanten mee uit.
CX fiets moet je technisch al heel goed zijn.
En als je eenmaal een beetje kan rijden met een CX fiets, dan ben je technisch beter dan de pure mtb mannen.
CX = geen grip, geen rem & geen comfort.
Het is dan genieten als je terug op een mtb kan rijden, grip, rem en redelijk comfort.
Judi
Mountainbiker

Post by Judi »

Ik zat met hetzelfde dilemma.
Koersfiets uitrusten voor de winter, een CX of een mtb.
Ik heb dan de afgelopen weekends eens met een CX gereden en dat valt echt niet mee.
Je hebt grip of helemaal niets. Remmen ging redelijk tot de schijven vol met modder zaten. Een hoop geknars en bijna niets meer als ik de remmen in kneep.

Je moet technisch heel sterk staan om een CX deftig door een slijkerig parkoers te loodsen.
Zolang de ondergrond droog en/of hard is is het best fun om mee te fietsen, alleen krijg je enorme klappen in je onderrug, kan ook aan mijn houding op de CX liggen.

Bijkomstig zijn de onderdelen, die net zoals alle andere fietsen, enorm slijten tijdens zo'n ritjes.
Deze crosser had remschijven en na 4 zondagen fietsen waren de blokken totaal op.

Ik ga opteren voor het comfort van een MTB, de CX is pure fun maar serieus hard werken.
Gke
Mountainbiker

Post by Gke »

kawa wrote:MTB is vooral een zomersport.
Vraag me nog steeds af waarom al die wielertoeristen vanaf de herfst overstappen op hun MTB. Het mooiste hebben we dan wel gehad.

Als het is om veldtoertochten te gaan rijden kan je evengoed een CX aanschaffen.

Ik ga stillekes de weg op, dat het maar snel terug lente is...

+1
Post Reply