de winter doorkomen: MTB vs Cross vs Race

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Post Reply
i-Mac
Kerstman

Re: de winter doorkomen: MTB vs Cross vs Race

Post by i-Mac »

Kristof Huyck wrote:
RigolleM wrote:Bijna :lol: ,... net terug van de Roc... daarmee dat ik zo slecht gezind ben, omdat ik geen zin heb in die baggertochten en op de baan ga rijden.
+1

Iemand die winterse baggertochten op relatief vlak terrein tot het summum van mountainbiken verheft zal ik wellicht nooit begrijpen, maar dat hoeft misschien ook niet. Helaas leeft dit beeld wel bij vele niet-fietsers tot mijn grote ergernis. Als ik tegen iemand vermeld dat ik mountainbike als hobby dan komt dikwijls meteen de opmerking: "Ah, dan rij je graag door de modder met de fiets?". Hun verwondering is groot als ik dan antwoord: "Neen, totaal niet" en dan nog een korte uitleg geef over wat ik als 'echt' mountainbiken versta :-D
Ik krijg ook diwkijls te maken met verwonderde gezichten als ik hen vertel dat ik fiets van september tot begin juni. Dan start op papier de mooiste periode om te fietsen. Maar dan start voor mij het festival seizoen, en dat gaat nog steeds boven alles. Niet dat ik dan geen ritjes meer maak, wel integendeel ...

En waar veel anderen hun neus optrekken om met de koersfiets te rijden in slecht weer, vertrek ik met veel plezier. Op mijn winterfiets staan spatborden, ik heb geïnvesteerd in goede kledij, en dat helpt veel.

Wat de MTB aangaat, ik kan velen hun standpunt wel begrijpen wat de modder betreft. Ik heb jaren dezelfde toertochten gereden, waar velen van modderstrook naar modderstrook reden. Na een tijdje was het leuke eraf. Ik maar elke 14 dagen een TT rijden (wegens weekends werken), en ga met de collega's eens meer richting Vlaamse Ardennen gaan. Kwestie eens wat meer afwisseling te hebben.
Schussboelie
Mountainbiker

Post by Schussboelie »

Er is meer te doen op de MTB in de inter dan alleen de TT's he.
En dan nog.

Ik rij ook liever droog op de MTB hoor, maar als het dan toch nat is, zit ik liever op de MTB dan op de koersvelo.
Is dat omdat je op de MTB sowieso makkelijker vuil wordt, zelfs al is het relatief droog?
Is het omdat ik schrik heb om te vallen op glad (hard wegdek) en minder in het bos?
Ik weet het niet meteen maar het is wel zo.
Ik kies niet zozeer voor de modder, eerder tegen nat asfalt.
Als iemand anders de andere keuze maakt kan ik daar alleen maar begrip en respect voor opbrengen, alleen moet die persoon me dan niet komen vertellen dat wat ik doe geen MTB is, gewoon omdat ik dat in de winter of in het nat doe.
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

Schussboelie wrote: alleen moet die persoon me dan niet komen vertellen dat wat ik doe geen MTB is, gewoon omdat ik dat in de winter of in het nat doe.

Denk dat je op een verkeerde golflengte zit.. er is niemand die komt vertellen dat jij niet aan MTB doet als je in de winterperiode op je MTB kruipt.

Voor mij is MTB ook belangrijker dan op de weg te gaan rijden en ik rij ook heel het jaar door. Maar de mooiste ritten vind je tijdens de zomerperiode.

Als iemand hier komt verkondigen dat de winterperiode en de modder het mountainbiken net aangenamer maakt... dan stel ik me toch vragen bij zijn definitie van mountainbiken. En dan kan ik alleen maar besluiten dat die persoon nog niet echt heeft mogen proeven van het echte mountainbikewerk in de zomerperiodes.

Het kan toch niet zijn dat je winterse modderritjes plezanter vind dan een vette marathon vol droge singletracks? :-k
eL Tee
Mountainbiker

Post by eL Tee »

Iedereen vindt toch leuk wat 'm zelf leuk vindt?

Wanneer ik het leuk vind om met een peuterdriewieler enkel mee te doen aan toertochten in de polderklei, en ikzelf noem dat 'modderbreien' of 'boetseerfietsen', wat kan jij daar dan tegen hebben?

Stop eens met alles in hokjes te steken. Niemand houdt er van om in een hokje te zitten, want eenieder is uniek. Steek dan ook anderen niet in hokjes. Da's oordelen en soms zelfs veroordelen.

...............ZZZZZZzzzzennnnnnnnnnnnn..............

Er was hier initieel nen braven mens met een dilemma... Dat eenieder die daar zin in heeft en een opinie over heeft, zijn gefundeerde opinie geeft. Daarmee kan de vraagsteller dan zelf zijn opinie mee vormen. Al de rest is storende ruis.

Simple comme bonjour...
Schussboelie
Mountainbiker

Post by Schussboelie »

kawa wrote:Denk dat je op een verkeerde golflengte zit.. er is niemand die komt vertellen dat jij niet aan MTB doet als je in de winterperiode op je MTB kruipt.
Helaas:
RigolleM wrote:
Reflex wrote:Lekker ploeteren in de modder, glijden glibberen. Dat is toch mountainbiken :lol:
Mis, da's CX... heeft niks meer met MTB te maken.
Dat was het begin van al het gedoe.
RigolleM
Mountainbiker

Post by RigolleM »

Schussboelie wrote:Dat was het begin van al het gedoe.
Wat een leuke discussie heeft opgeleverd :wink:
Reflex
Mountainbiker

Post by Reflex »

Het is absoluut een goede discussie en nog aardig ontopic ook :lol:

Enkel worden mijn woorden wel verdraait. Ik heb nergens gezegd dat ik de wintertochten in de modder verkies boven mooie trails met 25 graden en een zonnetje. Ik zeg enkel dat ik best geniet van de wintertochten omdat ze de saaie tochten hier in het Waasland tenminste nog wat leuk maken. Kortom als ik mag kiezen tussen de zomertochten in deze regio of de wintertochten dan kies ik voor de winter. Zoals eerder gezegd heb ik nu eenmaal niet de kans om iedere week mijn trainingen op de mooiste singletracks af te werken. Was het maar zo.

Ben ik dan geen echte mountainbiker? Heb ik dan nog niet mogen ruiken aan het echte werk? Ik mountainbike toch al bijna 15 jaar en ben toch op een redelijk aantal mtb bestemmingen geweest. Ik snap dat er mensen zijn die langer biken, maar ik denk toch al het nodige meegemaakt te hebben hoor. Overigens is dat best een rare opmerking. Wat is het echte werk dan? Enduro, AM, Downhill, XCO, XCE etc etc? Of moet je een bepaalde rit in een bepaald gebied hebben gereden om jezelf mountainbiker te noemen?
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

Reflex wrote: Enkel worden mijn woorden wel verdraait. Ik heb nergens gezegd dat ik de wintertochten in de modder verkies boven mooie trails met 25 graden en een zonnetje.
Ge maakt het ons anders wel gemakkelijk om uw woorden op verschillende manieren te interpreteren.. :wink:
Reflex wrote:ik geniet toch enorm van de wintertochten hoor. Lekker ploeteren in de modder, glijden glibberen. Dat is toch mountainbiken :lol:
Reflex wrote: Maar het parcours is veel leuker in de winter.

Reflex wrote:Ben ik dan geen echte mountainbiker? Heb ik dan nog niet mogen ruiken aan het echte werk? Ik mountainbike toch al bijna 15 jaar en ben toch op een redelijk aantal mtb bestemmingen geweest. Ik snap dat er mensen zijn die langer biken, maar ik denk toch al het nodige meegemaakt te hebben hoor. Overigens is dat best een rare opmerking. Wat is het echte werk dan? Enduro, AM, Downhill, XCO, XCE etc etc? Of moet je een bepaalde rit in een bepaald gebied hebben gereden om jezelf mountainbiker te noemen?

Dat hokjesduwen zal niet van mij komen. En zeggen dat jij geen mountainbiker bent ook niet.
Ik vroeg me gewoon af of jij al bent gaan rijden in echt, ferme mountainbikegebieden...
Het lijkt mij gewoon onlogisch dat je dan, als mountainbiker, nog steeds die moddertochtjes verkiest boven de rest. Meer moet je daar niet achter zoeken.
chrisper
Moderator

Post by chrisper »

Ik sluit me ook eerder aan bij de reacties van Reflex.
Ik geniet zowel van de zomer als de winter op de mtb. Ieder seizoen heeft zo verrassende leuke kantjes.
Zoals gezegd, ik denk dat ne mens ook goed (of beter) leert omgaan met de bike in verschillende omstandigheden (droog/modder)
En ik weet het zo niet zeker of materiaal zo veel meer slijt ik de modder dat in 'den droge'.
Zand kruipt toch ook overal denk ik zo.
En het fietsje eens een volledige grote onderhoud geven, geeft toch ook voldoening als je dit zelf kan.
2x per jaar word hier de fiets bijna helemaal gedemonteerd, en alles terug ingesmeerd enz. (en zonodig onderdelen vervangen)
Ik denk dat dit grote slijtage kan voorkomen.
Als je goed bent voor je fiets, is de fiets goed voor U :lol:
RigolleM
Mountainbiker

Post by RigolleM »

chrisper wrote:En ik weet het zo niet zeker of materiaal zo veel meer slijt ik de modder dat in 'den droge'.
Zand kruipt toch ook overal denk ik zo.
En het fietsje eens een volledige grote onderhoud geven, geeft toch ook voldoening als je dit zelf kan.
2x per jaar word hier de fiets bijna helemaal gedemonteerd, en alles terug ingesmeerd enz. (en zonodig onderdelen vervangen)
Ik denk dat dit grote slijtage kan voorkomen.
Als je goed bent voor je fiets, is de fiets goed voor U :lol:
Daar ga ik je toch tegenspreken.
Modderritten zijn wel slijtageslagen voor uw onderdelen: kettingen, kettingbladen, cassette, derriewheels, remblokken... smelten als sneeuw voor de zon, dan zwijg ik nog over de schade aan frame & vork doordat je je halstarig recht te probeert te houden en met je benen en voeten overal tegen knalt of wrijft of tegen tegen de vlakte gaat bij het wegschuiven.
Nèh... een paar keer per jaar misschien maar niet alle weekends...
Post Reply