Ik ben toch blij dat ik zelf nog mag beslissen wat ik mountainbiken vind. CX is met een krom stuur door een weiland fietsen. Iedereen ervaart het mountainbiken anders, de ene vind XC leuk, de andere Enduro/AM etc. Ik snap best dat er bikers zijn die er niks aan vinden om in de modder te fietsen, maar voor mij is dat 1 van de aspecten van mountainbiken. Ik geniet dus iedere Zondag van de modderige tochten waarbij wat techniek komt kijken om te kunnen blijven fietsen. Met een grote smile op mijn gezicht fiets ik de baanrenners voorbij die de techniek missen om vooruit te komen.
Als ik over een harde ondergrond had willen fietsen dan had ik wel een racefiets gekocht.
de winter doorkomen: MTB vs Cross vs Race
Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
-
Schussboelie
- Mountainbiker
Re: de winter doorkomen: MTB vs Cross vs Race
Post by Schussboelie »
Ik volg Reflex.
Het verschil tussen MTB en CX situeert zich volgens mij eerder op de layout van het parcours en minder op de staat van de ondergrond. Nog veel minder op de periode of het seizoen, dat is maar wat de wielerfederaties er van maken. Zeker als je weet dat CX eigenlijk maar in een paar landen serieus genomen wordt, in de rest van de wereld is die optie er zelfs niet.
Elitaire en/of puristische meningen veranderen daar weinig toe bij.
Het verschil tussen MTB en CX situeert zich volgens mij eerder op de layout van het parcours en minder op de staat van de ondergrond. Nog veel minder op de periode of het seizoen, dat is maar wat de wielerfederaties er van maken. Zeker als je weet dat CX eigenlijk maar in een paar landen serieus genomen wordt, in de rest van de wereld is die optie er zelfs niet.
Elitaire en/of puristische meningen veranderen daar weinig toe bij.
Precies, ik word een beetje moe van steeds maar mensen in een hokje te duwen. Baanrenners rijden enkel in de weg in de winter, mannen op een cx fiets zijn ...., mountainbikers zijn.... en noem maar op. Uiteindelijk zijn het gewoon 3 groepen die plezier maken in de sport.
Ik noem mijzelf een mountainbiker maar heb ook een racefiets voor de doordeweekse trainingen en wil een CX fiets aan gaan schaffen om in de winter wat wedstrijdhardheid op te doen.
Ik noem mijzelf een mountainbiker maar heb ook een racefiets voor de doordeweekse trainingen en wil een CX fiets aan gaan schaffen om in de winter wat wedstrijdhardheid op te doen.
-
Schussboelie
- Mountainbiker
Post by Schussboelie »
Je bedoelt dat je niet per definitie bezig bent met de mountainbike sport, als je dan toch de semantische toer op wil gaan. De woordvolgorde is wel degelijk belangrijk.RigolleM wrote:Eénmaal je op een MTB kruipt ben je aan het mountainbiken, ongeacht de ondergrond, maar per definitie ben je niet bezig met de mountainbike sport!
Hetzelfde geldt echter omgekeerd. Het is niet omdat je op modder of in de winter rijdt dat je per definitie met de CX sport bezig bent. Volgens jouw redenering is ene Bloso parcours in de zomer een MTB rit en in de winter een CX parcours. Dat lijkt e toch ook wat raar.
En die paar Tsjechen, Fransen, Italianen, Nederlanders, de Belgen en die verdwaalde Nieuw-Zeelander niet te na gesproken bestaat CX niet eens. Daar is het gewoon wel mountainbiken hoor.
Wat is volgens jou de definitie van de mountainbikesport dan? In de zomer bij 24 graden met een zonnetje zonder al te veel tegenwind en zonder al te veel stof met af en toe een heuvel en wat singletracks om 13 uur in de middag?RigolleM wrote:Eénmaal je op een MTB kruipt ben je aan het mountainbiken, ongeacht de ondergrond, maar per definitie ben je niet bezig met de mountainbike sport!
Er zijn ook MTB wintercompetities. Wil dat zeggen dat deze niet behoren tot de mountainbikesport? Omdat het een zomersport is wil dat toch niet zeggen dat je het in de winter niet kan bedrijven? Enkel maar omdat bepaalde bonden dat zo beslissen.
- Kristof Huyck
- Mountainbiker
Post by Kristof Huyck »
Je vergeet de AmerikanenSchussboelie wrote:En die paar Tsjechen, Fransen, Italianen, Nederlanders, de Belgen en die verdwaalde Nieuw-Zeelander niet te na gesproken bestaat CX niet eens. Daar is het gewoon wel mountainbiken hoor.
Persoonlijk heb ik het wel wat gehad met die baggertochten, het is enkel goed om het materiaal rapper te verslijten. Ik zal wel op de baan gaan rijden met de koersvelo
-
Schussboelie
- Mountainbiker
Post by Schussboelie »
Dat mag uiteraard.Kristof Huyck wrote: Persoonlijk heb ik het wel wat gehad met die baggertochten, het is enkel goed om het materiaal rapper te verslijten. Ik zal wel op de baan gaan rijden met de koersvelo
Allesinds niet in de modder ploeterenReflex wrote:Wat is volgens jou de definitie van de mountainbikesport dan?RigolleM wrote:Eénmaal je op een MTB kruipt ben je aan het mountainbiken, ongeacht de ondergrond, maar per definitie ben je niet bezig met de mountainbike sport!
BijnaReflex wrote:In de zomer bij 24 graden met een zonnetje zonder al te veel tegenwind en zonder al te veel stof met af en toe een heuvel en wat singletracks om 13 uur in de middag?