voordeel van klikpedaal

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Post Reply
viper c'est bon
Mountainbiker

voordeel van klikpedaal

Post by viper c'est bon »

zou er iemand mij gewoon eens kunnen opnoemen wat de voordelen zijn van klikpedalen. En misschien ook de nadelen :colors: :bounce:
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

Nadelen heb je enkel de eerste km's :lol:
Eens je het gewend bent en op tijd kunt uitklikken heb je niets dan voordelen.
:wink:
Point7
Mountainbiker

Post by Point7 »

Klikpedalen hebben voor- en nadelen.

voordeel:
- Je zit vast op de fiets wat bij ruwe afdalingen/klimmen beter kan zijn omdat je niet per ongeluk van de pedalen kunt schieten.
- Je kan veel meer kracht zetten op de pedalen. Je kan ook trekken aan de pedalen ipv enkel duwen.
- Je rijdt gemakkelijk enkele km/uur harder door de betere krachtverdeling.

Nadeel:
- Door het vastzitten ben je iets minder snel met het uitsteken van de voeten als je valt waardoor je meer kans hebt op een onzachte landing.
- Iets moeilijker om het evenwicht op de fiets te corrigeren. Je kan minder snel je benen uitsteken om terug in evenwicht te geraken. Vooral bij zeer lage snelheden.
- Is duurder in aanschaf. Speciale pedalen + schoenen.

Al bij al voel ik me "geruster" op mijn bike MET klikpedalen. Ondanks de verschillende keren dat ik gevallen ben omdat ik vergeten was om uit te klikken, maar nu ben ik het al gewoon en wordt het een automatisme.
stilldro
Mountainbiker

Post by stilldro »

voordeel: bunnyhoppen gaat veel makkelijker, kun je makkelijker over boomstammetjes springen..
Casai
Mountainbiker

Post by Casai »

Ik ben persoonlijk eerder een voorstander van goede (!)platformpedalen. Ik bedoel pedalen met pinnetjes die zich "vastbijten" in je zolen. Ik heb Azonic Xtension pedalen. Ben nog nooit van mijn pedalen geschoven, zelfs niet bij wilde downhills.
Een vriend van mij, met al enkele jaren ervaring met klikpedalen, heeft door de klikpedalen een open scheenbeenbreuk opgelopen. Tijdens een sprong scheef beginnen hangen in de lucht, niet kunnen losklikken en zwaar gevallen! In die tijd was ik nog klikpedalen aan het overwegen, na die open beenbreuk te zien niet meer.
Maar je kan idd niet op je pedalen trekken om meer kracht te zetten of om te "bunnyhuppen".
Uiteindelijk komt het erop neer dat je moet bepalen in welke maten dat rendement/efficiëntie belangrijk voor je is tgo veiligheid en gemak.
rallymaster
Mountainbiker

Post by rallymaster »

Is dezelfde discussie als bij de auto gordel. Veel mensen vinden het gevaarlijk toch heb ik er mijn leven aan te danken.

voordeel:

U voet staat steeds op dezelfde plaats wat belangrijk is voor je knieen.
scelter
Mountainbiker

Post by scelter »

Het grootste voordeel van klikpedalen ondervind ik vooral bij die klimmetjes waar ge anders zo net dreigt stil te vallen. Met klikpedalen kunt ge u er dan nog net doortrekken.
stilldro
Mountainbiker

Post by stilldro »

rallymaster wrote:Is dezelfde discussie als bij de auto gordel. Veel mensen vinden het gevaarlijk toch heb ik er mijn leven aan te danken.

voordeel:

U voet staat steeds op dezelfde plaats wat belangrijk is voor je knieen.
Hoe heb je je leven te danken aan klikpedalen??

Iets wat nog niet echt gezegd, klikpedalen kan je naast duwen ook trekken aan de pedalen..
Point7
Mountainbiker

Post by Point7 »

scelter wrote:Het grootste voordeel van klikpedalen ondervind ik vooral bij die klimmetjes waar ge anders zo net dreigt stil te vallen. Met klikpedalen kunt ge u er dan nog net doortrekken.
idd...vooral dat trekken is dikwijls juist genoeg om toch boven te geraken of door de modder te ploeteren.
Point7
Mountainbiker

Post by Point7 »

stilldro wrote: Iets wat nog niet echt gezegd, klikpedalen kan je naast duwen ook trekken aan de pedalen..
Niet gezegd ? Lees effe de berichten terug. :wink:
Post Reply