Chinees 29er ervaringen

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
_alain_
Mountainbiker

Re: Chinees 29er ervaringen

Post by _alain_ »

De douane leest ook fora, en blijft niet dom.
fucalot
Mountainbiker
Location: 2 chinezen (blacky & roadblacky),salsa horsethief, niner bsb rdo

Post by fucalot »

Ik denk dat het die douaniers niks maakt, denk enkel dat vadertje staat er goed bij vaart. Vroeger werden gewoon steekproeven gedaan. Naar wat ik gehoord heb, hebben ze bij de douane een flinke aanwerving gedaan en die extra mankracht verdient zich op zeer korte tijd dubbel en dik terug. Maar wet is wet en mensen doen gewoon hun werk.
_alain_
Mountainbiker

Post by _alain_ »

fucalot wrote:Maar wet is wet en mensen doen gewoon hun werk.
Dat vind en zeg ik ook,
maar mensen denken niet na en voelen hun gekloot als de ze wettelijke taksen moeten betalen.
Wat niet wil zeggen dat ik ook hoop dat ik niets moet bijleggen.

Mijn laatste bestelling waren ook 2 chinees plastieken velgen, met een lage waarde opgegeven.
Bij aankomst heb ik 10euro dossierkosten moeten bijbetalen.
Ikke blij, tot na een maand of zo nog een rekening van TNT bijkreeg, iets van een 100 euro.
Dat is jammer maar helaas, en niets om over te gaan zeuren.
SlowOne
Mountainbiker

Post by SlowOne »

Betalen ok ja..wet is wet, allemaal akkoord mee.

Maar de situatie was : 2 frames..2 vorken.

1 pakket was 1 vork (200€ bijbetalen)..andere pakket 2 kaders en 1 vork..opnieuw 280€ bijbetalen..

Waar zit de logica?
Bengelen
Mountainbiker

Post by Bengelen »

Allen bedankt voor de reacties.
Als ik het zo een beetje samenvat is het zoals op de lotto spelen, meer kans dat je betaald dan niet.
Dus is het al een pak minder interresant.
Bedankt voor de tip ivm de on-one Inbred frame lijkt me een leuk alternatief te zijn...
FONZIE_007
Mountainbiker

Post by FONZIE_007 »

Hierbij wil ik ook eens mijn ervaring delen met jullie, bij mij betreft het carbonwielen.

In het verleden al 3sets carbonwielen voor de racefiets gekocht waarvan zelfs 1set nog dit jaar en telkens iets tussen de 50-80€ invoerkosten moeten betalen. Dus nu heb ik mij nog een set besteld voor mijn 29er mtb. Deze set werd mij vorige week aan geboden door Bpost, ik natuurlijk blij maar 2en een halve week onderweg, tot de bezorger mij zij wat ik nog aan douanerechten moest betalen.
Wielen kosten mij 405€ en daarop moest ik nog eens 358€ douanerechten betalen dat laatste had ik natuurlijk niet in huis dus werden mijn wielen terug meegenomen en kon ik ze gaan ophalen bij Bpost.
Dus wat doet een mens op zo'n moment uw geld verliezen of toch maar de douanerechten betalen in mijn geval heb ik douanerechten maar betaald. Dezelfde dag heb ik nog een klachtenbrief geschreven hoe het komt dat de taksen zo hoog zijn en hoe ze eraan komen.
Na een week kreeg ik een bericht terug met het volgende:

Details van de inklaring:

• Goederen: fietswielen

• Waarde : 499,00 AUD volgens Pay Pal

• Invoerrechten: 4,70 %

° Anti dumping :: 48,50 % (oorsprong China)

• Verzendingskosten : 60,00 AUD eveneens volgens Pay Pal

•BTW : 21,00 %

•Kosten voor douaneformaliteiten: 30,00 EUR

Berekening invoerrechten + anti dumping :

Douanewaarde = De waarde van de goederen en verzendingskosten volgens het postborderel.

• Douanewaarde: 499,00 AUD + 60,00 AUD = 559,00 AUD (377,42 EUR)

• Invoerrechten: 377,42 x 4,70% = 17,74 EUR

° Anti dumping : 377,42 EUR x 48,50% = 183,05 EUR

Berekening BTW bij invoer:

Maatstaf van heffing inzake BTW (art. 34, §2,2 van btw code) =De douanewaarde + de invoerrechten + de kosten voor douaneformaliteiten (12 EUR voor het vervullen van de douaneformaliteiten voor niet vrijgestelde zendingen waarvan de waarde min­der bedraagt dan 150 EUR/ 30 EUR voor het vervullen van de douaneformaliteiten voor niet vrijgestelde zendingen waarvan de waarde 150 EUR of meer bedraagt)

• Maatstaf van heffing inzake btw = de douanewaarde ( 377,42 EUR) + de invoerrechten ( 17,74 EUR) + Anti dumping (183,05 EUR) + de kosten voor douaneformaliteiten (30,00 EUR ) = 608,21 EUR

• BTW : 608,21 EUR x 21,00% = 127,72 EUR

Totaal te betalen aan B post :

• Invoerrechten ( 17,74 EUR)+ anti dumping (183,05 EUR) + BTW ( 127,72 EUR) + kosten voor douaneformaliteiten ( 30,00 EUR) = 358,51 EUR

De volgende keer zal ik toch 2x nadenken als ik in china iets wil bestellen.
Motorbiker
Mountainbiker

Post by Motorbiker »

eerlijk, als we allemaal onze boterham in België willen blijven verdienen, ons sociaal stelsel betreffende ziekenzorg, pensioenen, korte werkweek, werkloosheid, infrastructuur en stabiliteit in het algemeen willen behouden, kan ik de douane als radertje van een groter geheel, enkel feliciteren.
fucalot
Mountainbiker
Location: 2 chinezen (blacky & roadblacky),salsa horsethief, niner bsb rdo

Post by fucalot »

Motorbiker wrote:eerlijk, als we allemaal onze boterham in België willen blijven verdienen, ons sociaal stelsel betreffende ziekenzorg, pensioenen, korte werkweek, werkloosheid, infrastructuur en stabiliteit in het algemeen willen behouden, kan ik de douane als radertje van een groter geheel, enkel feliciteren.
Heb jij onlangs je loonbrief nog eens bekeken? :drunk:
kovan
Mountainbiker

Post by kovan »

+1

Dumpingtax is er niet voor niks...

Wat ik wel vind, is dat ze de regeltjes steeds op dezelfde wijze moeten toepassen, zo weet je op voorhand wat de kosten zullen zijn. Want momenteel is dat blijkbaar een duistere zone en afhankelijk van de "wakkere" of "slapende" douanier.
Tussen die Chinese rommel zijn er wel wat interessante zaken te vinden, maar dan wil ik wel op voorhand de correcte prijs weten (alles in), en dat is momenteel niet mogelijk.

Motorbiker wrote:eerlijk, als we allemaal onze boterham in België willen blijven verdienen, ons sociaal stelsel betreffende ziekenzorg, pensioenen, korte werkweek, werkloosheid, infrastructuur en stabiliteit in het algemeen willen behouden, kan ik de douane als radertje van een groter geheel, enkel feliciteren.
Flashy
Mountainbiker
Location: Specialized Epic Elite 2015|Rose Mr ride 29er|Carbon Chinees 29er

Post by Flashy »

Was van plan om chinees van BMW (forumlid) te kopen maar wilde enkel fietskader en uiteindelijk toch niet doorgegaan.(wilde enkel de voll fiets verkopen)
Dus op zoek naar andere chinees.
Daar ik vanalles gelezen had ivm taksen enz uiteindelijk besloten om chinees kader te kopen via Nederland (webshop).
3 dagen later het kader binnengekregen en dan zelfde vork (Carbon K12 Glossy), stuurpen ,stuur,zadelpen +zadel allemaal carbon besteld via alliexpress. 14 dagen later alles via post ontvangen en geen enkel extra kost .(+/- 150 euro betaald voor al het Chinees materiaal)
Ben nu fiets aan het opbouwen (voorlopig nergens problemen ivm interne kabels enz).
Indien ik problemen zou hebben met kader krijg ik 2 jaar garantie via nederland.(is beter zo dan uw kader te moeten opsturen naar China,+ verzendingskosten enz)
Is het kader degelijk ...? visueel ziet het er goed uit (volgens papier bij kader komt het van de Fabriek Giant industrie (maakt ook Carbonkaders voor Scott,Giant,Colnago en carbon wielen voor Bontrager) is dat een garantie op goed kader ??? mss gemaakt met overschot??
Ik zal het maar weten eenmaal in gebruik.
Een vriend van mij kocht een GT zascar (testfiets) en de eerste rit brak hij zijn achterbrug door een steen ? (Volgens GT geen garantie , we waren in Italie voor Riva del Garda marathon en daar stond GT met megastand op Garda Festival)
Zoals ik het nu zie zal de fiets voll af zijn voor een kostprijs van 700 € (wielen had ik al).
Post Reply