RETRO HOEKJE ( Mtb's voor millenium tijdperk )
Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
- Rex007
- Mountainbiker
Re: RETRO HOEKJE ( Mtb's voor millenium tijdperk )
Nice...wildnr1 wrote:ik heb nog xtr versie van zo'n remmen liggen.
zijn niet zo krachtig als schijfremmen maar zijn wel heel licht en vooral zo retro
- eL Tee
- Mountainbiker
Gezien zijn 'authenticiteit', zou ik er uiterlijk zo weinig mogelijk aan opknappen. De patine houden en er een rat-MTB als het ware van maken...
Gewoon technisch pico-bello zetten, en het roesten/oxideren stil leggen (sealen van de buitenlucht door bvb. een doorzichtige matte vernis - best 2 componenten - erover te leggen). Alleen jammer dat de banden 'beyond any repair' zijn, doch er zijn nog wel witte banden te versieren...
En dan daar de wielerterroristen mee voorbij steken
Gewoon technisch pico-bello zetten, en het roesten/oxideren stil leggen (sealen van de buitenlucht door bvb. een doorzichtige matte vernis - best 2 componenten - erover te leggen). Alleen jammer dat de banden 'beyond any repair' zijn, doch er zijn nog wel witte banden te versieren...
En dan daar de wielerterroristen mee voorbij steken
- Rex007
- Mountainbiker
@ eL Tee : Voor uiterlijk weet ik eigenlijk nog niet hoe ik het ga doen. Hij heeft gebruiksporen en is meer matte dan glanzend . Het idee om die terug herspuiten en stickers terug te laten reproduceren spookt stilletjes in mijn hoofd.
Zal er is over nadenken, weet nog niet goed waar ik naartoe wil.
De plannen voor 2de leven van de Scott waren vandaag bijna afgelopen.
Ik had vandaag de cranks al verwijderd om het bottom bracket beter te kunnen inspecteren.
Waar ik al voor vreesde was dus waar, het moest vervangen worden. Uit ervaring weet ik dat dit met een retrobike een zeer delicate en lastige klus is, vooral als je weet dat dit bottom bracket er al 18 jaar inzit . Dus even geprobeerd en kreeg er geen beweging in, ik besloot deze keer niet te twijfelen en dit soort werk over te laten aan ervaren LBS . Bij de eerste aangekomen schudde die al onmiddelijk neen en gaf aan dat hij op dit soort zaken zijn gereedschap niet wou kapotrazen en raade me aan de fiets op de schroothoop te gooien...
, maw...sorry ik kan je niet helpen met een fiets van 18 jaar oud .
Bij de 2de Lbs aangekomen gaf aan dat hij dit niet ging loskrijgen en pas volgende week misschien tijd had om het eens te proberen......maw...sorry ik kan je niet helpen met een fiets van 18 jaar oud .
Bij de 3de had ik meer geluk , hij probeerde het en had ook de juiste tools ...alleen bij de 1ste poging brak de cup van het bracket in 2 ....de andere (non drive side dan en daar kreeg ie geen mm beweging in. ) Hij gaf het op want hij had bang om zijn dure gereedschap erop stuk te breken,hij vond het spijtig ik had het gevoel dat hij me wel wilde verder helpen.
Heel ontmoedigd kwam ik thuis aan en begon op te zoeken op youtube naar mischien een wonder om het los te krijgen en kwam ik op volgend filmpje uit..... " onclick="window.open(this.href);return false;
Dit moest en zou lukken en ik had de tools liggen dus aan het werk maar geloof me....ik had een zeer lange hefboom op de sleutel staan en kreeg er geen mm beweging in.....ik denk dat ze me hoorde brullen tot in Tokio om dat rotding los te krijgen...zo vast zat dit.
Dan restte er nog maar 1 ding ....de zware middelen. De sleutel goed vastgemaakt zodat hij er niet kon afschieten en dan de zware hamer en .....tja ik zeg het niet graag maar meppen zo hard je maar kon....en na 3 meppen hoorde ik "Krak".
Was dit nu de 2 cup die in 2 brak ...ik weet het niet maar wat had ik te verliezen.....meppen maar. Vervolgens tussen het meppen door goed en rijkelijk WD40 gespoten en ja hoor..er zat beweging in en er kwam schroefdraad tevoorschijn. Na een 10tal minuten kwam eindelijk dat kreng los.....maar langs de drive side zat er nog een halve cup in die in 2 was gebroken. Dus een zaagje gepakt en voorzichtig gezaagd tot bijna op de draad , stilletje met schroevendraaier eronder gelicht en die krakte mooi in 2 delen zonder schroefdraad te beschadigen . Missie volbracht en ben er best wel fier op
....het was zeker niet heilig maar hij is eruit. Nu andere bestellen en deze keer goed invetten vooralleer te monteren.
Hieronder foto's van men sloopwerk
.

Zal er is over nadenken, weet nog niet goed waar ik naartoe wil.
De plannen voor 2de leven van de Scott waren vandaag bijna afgelopen.
Ik had vandaag de cranks al verwijderd om het bottom bracket beter te kunnen inspecteren.
Waar ik al voor vreesde was dus waar, het moest vervangen worden. Uit ervaring weet ik dat dit met een retrobike een zeer delicate en lastige klus is, vooral als je weet dat dit bottom bracket er al 18 jaar inzit . Dus even geprobeerd en kreeg er geen beweging in, ik besloot deze keer niet te twijfelen en dit soort werk over te laten aan ervaren LBS . Bij de eerste aangekomen schudde die al onmiddelijk neen en gaf aan dat hij op dit soort zaken zijn gereedschap niet wou kapotrazen en raade me aan de fiets op de schroothoop te gooien...
Bij de 2de Lbs aangekomen gaf aan dat hij dit niet ging loskrijgen en pas volgende week misschien tijd had om het eens te proberen......maw...sorry ik kan je niet helpen met een fiets van 18 jaar oud .
Bij de 3de had ik meer geluk , hij probeerde het en had ook de juiste tools ...alleen bij de 1ste poging brak de cup van het bracket in 2 ....de andere (non drive side dan en daar kreeg ie geen mm beweging in. ) Hij gaf het op want hij had bang om zijn dure gereedschap erop stuk te breken,hij vond het spijtig ik had het gevoel dat hij me wel wilde verder helpen.
Heel ontmoedigd kwam ik thuis aan en begon op te zoeken op youtube naar mischien een wonder om het los te krijgen en kwam ik op volgend filmpje uit..... " onclick="window.open(this.href);return false;
Dit moest en zou lukken en ik had de tools liggen dus aan het werk maar geloof me....ik had een zeer lange hefboom op de sleutel staan en kreeg er geen mm beweging in.....ik denk dat ze me hoorde brullen tot in Tokio om dat rotding los te krijgen...zo vast zat dit.
Dan restte er nog maar 1 ding ....de zware middelen. De sleutel goed vastgemaakt zodat hij er niet kon afschieten en dan de zware hamer en .....tja ik zeg het niet graag maar meppen zo hard je maar kon....en na 3 meppen hoorde ik "Krak".
Was dit nu de 2 cup die in 2 brak ...ik weet het niet maar wat had ik te verliezen.....meppen maar. Vervolgens tussen het meppen door goed en rijkelijk WD40 gespoten en ja hoor..er zat beweging in en er kwam schroefdraad tevoorschijn. Na een 10tal minuten kwam eindelijk dat kreng los.....maar langs de drive side zat er nog een halve cup in die in 2 was gebroken. Dus een zaagje gepakt en voorzichtig gezaagd tot bijna op de draad , stilletje met schroevendraaier eronder gelicht en die krakte mooi in 2 delen zonder schroefdraad te beschadigen . Missie volbracht en ben er best wel fier op
Hieronder foto's van men sloopwerk

- Rex007
- Mountainbiker
Geloof me, dit was bij de Lbs al geprobeerd geweest en die kreeg er zelfs geen 10de van een mm beweging in.wildnr1 wrote:hmm, beetje kruipolie, wat verwarmen, en gewoon losschroeven.
Mooie GT LTS by the way.....
ik heb zo ook eens een heel oude bracket cup ergens uit proberen te krijgen. Aangezien ik er met brute mankracht geen mm beweging in kreeg , en het frame anders toch voor de schroothoop was, heb ik het geprobeerd met een pneumatische hamerRex007 wrote:Geloof me, dit was bij de Lbs al geprobeerd geweest en die kreeg er zelfs geen 10de van een mm beweging in.wildnr1 wrote:hmm, beetje kruipolie, wat verwarmen, en gewoon losschroeven.
Mooie GT LTS by the way....., welk jaartal is ie.... 1997?
- Rex007
- Mountainbiker
My god.....die Perlav Titanio is een vet machien
....ik kende de bike niet maar daar twijfel ik ni aan , da kan ni anders dan goed rijden.
Die tandem is ook wel nice.....en dan nog wel Retro... heel sjiek
Jammer van je RTS .
Zo een pneumatische hamer staat op verlanglijstje van tools , kan je wel iets mee verzetten maar bij de Lbs wou die niet gebruiken uit vrees zijn dop te slopen. Hij zei dat die veel meer waard was dan 5 keer mijn Scott
, tja kon em geen ongelijk geven en begreep dat wel.
Dit is ook nog een retro (GT STS 1997) die op verlanglijstje staat, maar ja dan moet er weer 1tje weg

Die tandem is ook wel nice.....en dan nog wel Retro... heel sjiek
Jammer van je RTS .
Zo een pneumatische hamer staat op verlanglijstje van tools , kan je wel iets mee verzetten maar bij de Lbs wou die niet gebruiken uit vrees zijn dop te slopen. Hij zei dat die veel meer waard was dan 5 keer mijn Scott
Dit is ook nog een retro (GT STS 1997) die op verlanglijstje staat, maar ja dan moet er weer 1tje weg

- Rex007
- Mountainbiker
nee hoor het is toch een GT STS , werden gemaakt in 1997 en kwamen toen blijkbaar op een prijskaartje in die tijd van zo een 4340 dollar
volgens bikepedia http://www.bikepedia.com/quickbike/Bike ... lhbvlCzKuI" onclick="window.open(this.href);return false; .
Koester ze zou ik zeggen als je ze in je bezit hebt, zijn heel zeldzaam geworden, ben heel benieuwd naar de opbouw ervan
.
Ik rijd inderdaad met een Zaskar maar die van mij is van 2001 dus geen retro .
Oorspronkelijk was ik op zoek naar een Zaskar LE (1992 of 93,94,95,96) maar die zijn heel zeldzaam geworden en kom je bijna niet tegen , maar kwa geometrie is die ongeveer dezelfde. Een Zaskar is zo zalig om mee te rijden , kan je echt mee knallen . Dit is 1 van de redenen dat men 29er meer aan de kant blijft staan.
Koester ze zou ik zeggen als je ze in je bezit hebt, zijn heel zeldzaam geworden, ben heel benieuwd naar de opbouw ervan
Oorspronkelijk was ik op zoek naar een Zaskar LE (1992 of 93,94,95,96) maar die zijn heel zeldzaam geworden en kom je bijna niet tegen , maar kwa geometrie is die ongeveer dezelfde. Een Zaskar is zo zalig om mee te rijden , kan je echt mee knallen . Dit is 1 van de redenen dat men 29er meer aan de kant blijft staan.
- Rex007
- Mountainbiker
Dat is wel heel interessant, daar ben ik wel eens benieuwd naar dat prijsjewildnr1 wrote:Die Zaskar van 2001 is meer dan goed (genoeg), voor mij simpelweg de beste cross country fiets.Rex007 wrote:nee hoor het is toch een GT STS , werden gemaakt in 1997 en kwamen toen blijkbaar op een prijskaartje in die tijd van zo een 4340 dollarvolgens bikepedia http://www.bikepedia.com/quickbike/Bike ... lhbvlCzKuI" onclick="window.open(this.href);return false; .
Koester ze zou ik zeggen als je ze in je bezit hebt, zijn heel zeldzaam geworden, ben heel benieuwd naar de opbouw ervan.
En misschien gaan er nog wel eens 650b 27.5" velgrem wielen opduiken, dat wil ik namelijk ook nog wel. Dan kan ik de schijfremmen nog lang laten voor wat ze zijn.
Als je graag zo'n Thermoplastic LTS frame hebt zal ik eens luisteren naar een prijsje hiervoor, ik kan je zo wel een 19" frame nieuw! bezorgen denk ik.
Maar het is het STS frame dat je bedoeld zeker of toch een LTS ik dacht dat LTS aluminium frame's waren
Mijn vriend zegt dat dit totaal niet waar is, hij vermoed dat men als de stickers van een sts versleten of stuk waren er voor de makkelijkheid er stickers op plakte van een ltswildnr1 wrote:nee, nee, wel degelijk de enige echte fantastische Thermoplastic LTS:
die STS is het zwakkere broertje, beetje zoals een ouwe sterke auto en een nieuwe chineese
of omdat de eerste reeks van een sts nogal een slechte reputatie hadden wegens het scheuren ervan.
de thermoplastic modelen van GT hadden altijd de benaming STS
de benaming van de alu versie is altijd LTS geweest
hij stond in 1996 op twijfel om een GT STS te kopen, jaja in 1996 toen was er een STS te verkrijgen als een los frame die stond nog niet in de cataloog van GT
omdat dit maanden aansleepte eer dat brasseur er eentje binnenkreeg (tja brasseur en snelle leveringen dat is iets anders) heeft hij toen een manitou fully frame gekocht
twee weken nadat hij zijn manitou frame binnen was gekomen bij de fietsmaker kwam dat GT STS frame binnen
dit is verder gestuurd geweest naar een andere fietsmaker en twee maand later is dit frame gescheurd
hij heeft nog steeds dat manitou frame liggen