afvallen, topic nr... 101?

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Josy
Mountainbiker

Re: afvallen, topic nr... 101?

Post by Josy »

Schrap de suikers. I love(d) marsen en twixen :(
Al twee maand sterk geminderd in 'suikerrijke' tussendoortjes, + intensiever sporten, resultaat : min 7,5 kg en min 3% vet.
Reflex
Mountainbiker

Post by Reflex »

Butch wrote:Als je geen koolhydraten inneemt dan kan dat wel het geval zijn. Mijn advies is, als je wil vermageren, schrap de koolhydraten NIET volledig. Ga wat koolhydraatarmer eten, wat minder vet, etc...Maar als je vaak fietst is het niet echt een goed idee de koolhydraten volledig te schrappen. Ik weet niet of je dit al dan niet doet?

Ik eet bvb minder koolhydraten op de rustdagen en "normaal" op de trainingsdagen, maar ik schrap ze niet volledig.
Dankzij jouw bericht ben ik gaan nadenken en googlen. Ik ben op Ketogene toestand uitgekomen en de symptomen daarvan zijn precies dezelfde als de symptomen die ik heb. Blijkbaar ben ik volledig met vet en eiwitten te verbranden en leef ik constant in een hongerklop. Dat is ook de rede dat ik gewoon niet meer vooruit kom op de fiets. Het wil dus ook zeggen dat die 7kg gewichtsverlies van de laatste tijd vermoedelijk voor een groot gedeelte spierafbraak is :(

Vanaf eergisteren begonnen met een flinke dosis koolhydraten in te nemen en het slechte gevoel is volledig weg. Thanks!
Butch
Mountainbiker

Post by Butch »

Reflex wrote:
Butch wrote:Als je geen koolhydraten inneemt dan kan dat wel het geval zijn. Mijn advies is, als je wil vermageren, schrap de koolhydraten NIET volledig. Ga wat koolhydraatarmer eten, wat minder vet, etc...Maar als je vaak fietst is het niet echt een goed idee de koolhydraten volledig te schrappen. Ik weet niet of je dit al dan niet doet?

Ik eet bvb minder koolhydraten op de rustdagen en "normaal" op de trainingsdagen, maar ik schrap ze niet volledig.
Dankzij jouw bericht ben ik gaan nadenken en googlen. Ik ben op Ketogene toestand uitgekomen en de symptomen daarvan zijn precies dezelfde als de symptomen die ik heb. Blijkbaar ben ik volledig met vet en eiwitten te verbranden en leef ik constant in een hongerklop. Dat is ook de rede dat ik gewoon niet meer vooruit kom op de fiets. Het wil dus ook zeggen dat die 7kg gewichtsverlies van de laatste tijd vermoedelijk voor een groot gedeelte spierafbraak is :(

Vanaf eergisteren begonnen met een flinke dosis koolhydraten in te nemen en het slechte gevoel is volledig weg. Thanks!
Hoi Reflex,

Spierafbraak is dat niet noodzakelijk, dat is even goed door vet te verbranden. Enige probleem met energie uit vetten en eiwitten te halen is dat dat voor je lichaam veel moeilijker is. Dat kan dan inderdaad aanleiding geven tot vermoeidheid, en idd niet vooruit komen op de fiets. Koolhydraten zijn snelle energie voor de spieren, als je die ontbreekt dan moet je lichaam uit eiwit en vet halen, wat dus langer duurt en moeilijker is.
Nu als je toch wil vermageren, beperk dan de koolhydraten een beetje, maar zeker niet op trainingsdagen. Je kan ook af en toe eens een nuchtere training inlassen van pakweg 30min, daar zal je ook veel vet verbranden. Als sporters hebben we zeker koolhydraten nodig, maar over 't algemeen steken we allemaal wat teveel binnen. Is beetje zoeken naar een ideaal evenwicht en dan val je sowieso wel af!

Keep up the good work! Ik moet er nog veel kwijt, het gaat traag, maar wel constant

Succes nog en blij dat het vermoeide gevoel weg is!
R1ALAIN
Mountainbiker
Location: Niner AIR9RDO-NINER AIR9-Scott Spark RC900(STOLEN !)-SCOTT SCALE RC WC

Post by R1ALAIN »

Als ik alles hier lees hierboven, stel ik mij soms vragen over mijn eigen lichaam en zijn verbranding.
Ik sport zeer regelmatig, soms 8 tot 10 uur per week.
Ik eet warm 's middag (in een refter) en 's avonds soms nog eens warm ofwel bruin/volkorenbrood met zelfgemaakt confituur, of bananen, zeker geen charcuterie. 's Avonds nog wat alpro pudding en alpro (choco)melk.
Rond 21.00 Hr ga ik slapen, allé naar mijn bed, om zeker niet in de frigo of snoepkast te belanden.
Geen frisdranken en snoepgoed tijdens de week, alcohol slechts op zondag (2 glazen wijn en 5 pintjes max).
GEEN gram gaat er bij mij af, loop steeds met een hongergevoel rond.
Salades, groenten, fruit eet ook zeer geregeld, behalve sla in de zomer, daar krijg ik zeer flauwe benen van.
Denk er ook eens over na om juist voor de winter (dec) eens zo een crashdieet te volgen à la PronoKal.
Succes gegarandeerd?
Butch
Mountainbiker

Post by Butch »

2x warm eten is eigenlijk al niet ideaal. 's Middags warm eten is op zich wel goed. Maar als je dan 's avonds nog eet, probeer dan de broodmaaltijd te vervangen door salades zonder koolhydraten (maw, zonder rijst of patatten of brood of ...). Confituur is een hoop suiker en koolhydraten dat je binnengiet en dat met brood is nog eens zo veel natuurlijk. Als je brood eet, mss wel met charcuterie (filet d'anvers, saxe, kippenwit, kalkoenfilet,...). Vervang de pudding door yoghurt. Dat alles zal denk ik nog wel wat helpen hoor.

Zoals ik in 1 van mijn posts hierboven heb gezet, probeer op niet trainingsdagen de koolhydraten wat te beperken en op trainingsdagen "normaal". Als je zondag bvb een zware tocht plant en zaterdag niet traint, kan je uiteraard ook op zaterdag wat meer koolhydraten innemen. Wat ik als tussendoortjes goed vind zijn bvb groentesappen en smoothies, makkelijk zelf te maken en krijgt er niet snel hongergevoel van.

Ik weet nu ook niet hoeveel gewicht je wenst kwijt te spelen en of het al dan niet mogelijk is voor je om nog veel te verliezen. Maar volg de tips eens, het duurt wel even, maar het werkt!
R1ALAIN wrote:Als ik alles hier lees hierboven, stel ik mij soms vragen over mijn eigen lichaam en zijn verbranding.
Ik sport zeer regelmatig, soms 8 tot 10 uur per week.
Ik eet warm 's middag (in een refter) en 's avonds soms nog eens warm ofwel bruin/volkorenbrood met zelfgemaakt confituur, of bananen, zeker geen charcuterie. 's Avonds nog wat alpro pudding en alpro (choco)melk.
Rond 21.00 Hr ga ik slapen, allé naar mijn bed, om zeker niet in de frigo of snoepkast te belanden.
Geen frisdranken en snoepgoed tijdens de week, alcohol slechts op zondag (2 glazen wijn en 5 pintjes max).
GEEN gram gaat er bij mij af, loop steeds met een hongergevoel rond.
Salades, groenten, fruit eet ook zeer geregeld, behalve sla in de zomer, daar krijg ik zeer flauwe benen van.
Denk er ook eens over na om juist voor de winter (dec) eens zo een crashdieet te volgen à la PronoKal.
Succes gegarandeerd?
johan1983be
Mountainbiker

Post by johan1983be »

Hieronder een lang verhaal om eigenlijk gewoon te zeggen dat afvallen voor mij persoonlijk inhoud: Veel sporten, bepaalde dingen laten, en mentaal sterk proberen te zijn.

Vandaag besloten om maar niet te gaan fietsen, gezien het weer en maar wat opzoekingen gedaan met betrekking tot het afvallen. Mijn verhaal is een kort jojo effect geweest. Vroeger als kind was ik altijd een mager manneke. Mijn moeder zei altijd dat ik kon eten wat ik wou zonder bij te komen. Naarmate ik wat ouder ben geworden ben ik ook dikker geworden. Ik weet niet of dit met de leeftijd te maken had, maar ben er vrij zeker van dat het met beweging te maken had.

In juli 2008 ben ik gestart met de opleiding van mijn huidige job. Ik ben toen heel veel gaan sporten. veel lopen, fitness en zwemmen. Daarbuiten ben ik toen ook nog vrijgezel geworden, waardoor mijn eten vooral bestond uit die iglo gerechten. Op een jaar tijd ben ik toen 18 kilo afgevallen, voelde mij goed in mijn vel en had een superconditie.

Na de opleiding en met het uitoefenen van mijn job ben ik uit een vast patroon gevallen. Het eerste jaar is wegens veel te veel werken, en terug een relatie op te bouwen, het sporten tot nul gekomen. De enige beweging dat ik had was op mijn werkplaats alwaar ik veel moest wandelen. In oktober 2010 was ik echter al een pak bijgekomen, en toen kreeg ik een nieuwe werkplaats, en daar moest ik al een pak minder bewegen. Mijn gewicht dat ik met trots verloren was, was ik terug bijgekomen.

Ongeveer 1,5 jaar geleden besloten wij (mijn vrouw dus ook) om iets eraan te doen. Minder snoepen en thuis enkel water drinken. Vandaag de dag heeft dat er waarschijnlijk voor kunnen zorgen dat ons gewicht redelijk stabiel is gebleven. Ook proberen we nu ook een pak minder te snoepen maar hebben we het soms lastig en hervallen we in een avond waar we dan pudding maken of dergelijke. En nu de winter aanbreekt schiet mijn vrouw dan nog is in haar bakmodus met alle lekkere dingen tot gevolg.

Uiteindelijk in maart 2013 besloot dat ik mijn woon-werk verkeer met de fiets ging doen 25-30 km enkel. Ik woog toen 95 kg (1m79cm). Ik probeer tien maal per maand met de fiets te gaan werken en tussendoor een toer te doen met met de MTB (ik zit nog vooral in de bloso fase). Op het begin ging het goed, tot ik onderweg naar het werk, sportdranken ging drinken #-o . Het voelde goed, het ging vlot, maar ik verloor ook geen vet meer. Ik zat in mei 2013 ongeveer aan 87 kg gram. In mijn vakantie veel gaan wandelen en fietsen, maar door de sportdrank bleef ik natuurlijk op mijn gewicht.
Langs de andere kant moet ik er wel bijzeggen dat ik merk dat mijn beenspieren een een goede opmars bezig zijn en mijn buik en borstomtrek aan het minderen zijn. (zoals iemand al zei, een weegschaal alleen is zeker niet goed voor je motivatie).

Vandaag de dag gebruik ik onderweg naar het werk, water en citroensap en daarbuiten als ik een training ga doen een reep. Af en toe (zoals dit weekend) ervaar ik een dipje, en als de verleiding dan dichtbij is ga ik die niet uit de weg.
Voor mij persoonlijk is het dus belangrijk dat ik veel beweeg, maar mentaal is het ook heel moeilijk om al dat lekkers te laten. Thuis valt het nog mee omdat we zo weinig mogelijk snoep of koeken in huis halen (enkel granny en die soorten om mee te nemen naart werk). Als ik die dipjes kan weglaten en voldoende sport ben ik er zeker van dat er nog wel wat kilo's vanaf gaan. Maar ik weet van mezelf dat ik momenteel niet het karakter heb om ook mijn eetgewoonte hard aan te passen.
momenteel gaat dit zo:
s'morgen voor het werk of thuis: bruine boterhammen of havermout
s'middags: bruine boterhammen met beleg (meestal kalkoen of kip)
s'avonds: warm eten (aardappelen, groenten en vlees)(spaghetti)(...)(frieten, uit nen airfreyer)
Tussendoor: appel, banaan, kiwi, magere fruityoghurt

Ik laat soms ook de warme maaltijd vallen, gezien ik in shiften werk en vervang deze dan ook door boterhammen. Ondertussen probeer ik ook de overheerlijke nutella te minderen.

daarbuiten zijn we sterk aan het overwegen om een hometrainer aan te schaffen om nog meer op Hartslag te trainen en gewoon meer te trainen. Mijn vrouw heeft een paar weken gelopen en zit nu in rust met haar achillespees. Wij denken dat de hometrainer beter gaat zijn, en dat we deze ook meer gaan gebruiken (zoals vandaag dan het geval zou zijn met da weer....)

Ik pep mijzelf dan ook weer op om het vol te houden met het woon-werk verkeer en de trainingen. Voor dit jaar was dat om een MTB wedstrijd met allemaal collega's uit te rijden en niet als laatste te eindigen. Voor het volgend jaar gaat het zijn om die wedstrijd beter te rijden, en vooraal om 1 bepaalde collega achter mij te laten :wink: . En dat geeft mij dan weer de motivatie om af te vallen. Een bijkomende motivatie om in soms barre weersomstandigheden mijn woon werk verkeer te doen, is dan weer dat mijn werkgever mijn fiets helpt onderhouden met die 0,20 euro/km :wink: .
Voor de duidelijkheid ik moet mezelf niet oppeppen om te biken. Ik doe niets liever dan MTB'en. Tis het afvallen wat mij het meeste moeite kost en soms de goesting om s'morgens om 04:00 uur op mijne fiets te stappen om de vroege te gaan doen.
Reflex
Mountainbiker

Post by Reflex »

Inmiddels 12kg kwijt en nog 6 kg te gaan om op mijn gewenste gewicht te komen. Ik wil hier dus wel even neerzetten hoe ik dit doe. Dit is puur op mijn eigen mening gebaseerd en niet wetenschappelijk. Ik ga dus niet zeggen dat het voor iedereen zo werkt. Maar wie weet heeft iemand er wat aan.

Ik snoep bijna nooit, drink geen alcohol (1 a 2 keer per jaar hooguit) en drink nagenoeg geen frisdranken. In principe zou je dus zeggen dat ik niet te dik zou moeten zijn. Mijn probleem zit er echter in dat ik vaak een snelle hap neem. Dat wil zeggen, friet, pitta, gebakken aardappels etc etc. En de maaltijden die ik eet zijn van een grote omvang. Hierdoor is mijn BMI gestegen tot een 27.5/28.

In het verleden veel geprobeerd en ik liep steeds tegen het probleem aan dat ik honger had en vervolgens weer veel ging eten. Je krijgt dan het probleem dat je minder vaak gaat eten maar wat je eet is zoveel dat je eigenlijk dagelijks te veel calorieën binnen krijgt. Of dat ik te weinig at en daardoor mijzelf heel slecht voelde.

Waarom werkt het nu wel?
Allereerst moet je klaar voor een dieet zijn. Mentaal moet je echt willen afvallen. Dit is nodig om de verleidingen te weerstaan. Vervolgens heb ik mijzelf een maximaal aantal calorieën opgelegd van 1580. Dit getal is uiteraard voor iedereen verschillend. Gedurende 2 weken hou ik mijzelf strikt aan deze 1580kcal door middel van het bijhouden van mijn eten. Wat ik eet in die 1580kcal is gezond en bevat weinig koolhydraten (Kip, tonijn groenten etc) en ik eet tussendoor een wortel, appel en mandarijn. Ik vervang boterhammen in de ochtend door 2 crackers. Kortom echt rigoureus veranderen. De valkuil tijdens deze 14 dagen is het hongergevoel. Hierdoor kon ik nooit volhouden. Om dit te onderdrukken (ik merk echt dat het helpt wanneer ik ze eens een dag vergeet) neem ik Omega 3-6-9 visolie of poeder. Dit zijn onverzadigde vetten en of het nu werkelijk zo is of tussen mijn hoofd zit, hierdoor krijg ik geen honger meer. Tevens is omega 3 bevorderlijk voor de vetverbranding. Het is zelfs zo erg dat ik na een week van 1580kcal moet uitkijken om niet te weinig te gaan eten. Hier moet je wel voor uitkijken want je lichaam raakt dan in een hongermodus en zal wanneer je te weinig eet alles op gaan slaan als vet. Tevens neem ik mijn reguliere sportvitaminen (Solgar VM-2000) om eventuele tekorten aan te vullen.

Gedurende deze rigoureuze periode heb ik nagenoeg niet gesport. De ritjes die ik afwerkte waren puur op een lage hartslag om de vetverbranding te bevorderen. Ga je te snel fietsen zal je al snel de hongerklop gaan voelen.

Na deze periode ben ik gestopt met het tellen van de kcal aangezien je dan ongeveer weet wat je wel en niet mag. En is het sporten weer omhoog gegaan waarbij ik op de sportdagen mijzelf wat meer gun (wel gezond uiteraard). Wanneer ik nu honger heb neem ik een handje noten (gezond dus geen pinda en geen zout) of een wortel.

Ik weet dat er kritische mensen zijn die deze methode absoluut afkeuren. Te weinig kcal, eiwitverbranding ipv vetverbranding, lichaam in hongermodus, crashdieet dus daarna snel weer op oud gewicht etc zijn de meest gehoorde bezwaren van mensen op mijn methode. Echter ik voel mijzelf goed en de 12kg zijn er wel mooi af en dat is te zien.
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

even iets verduidelijken.... er zijn nogal wat misverstanden over eiwitverbranding en spierverbranding.

als men eiwitten bedoelt door middel van voeding en bv shakes, zal je hoe dan ook altijd eerst VET gaan verbranden.
de eiwitten worden omgezet; vet word omgezet maar wel pas nadat de glucose reserve is opgebruikt.
bij een dieetgericht patroon dat vooral op eiwiten, fruit en groenten en caloriebeperking staat (nog wel kolhydraatinname door voeding als wat rijst, een banaan,...) zal je gewoon afvallen vanwege een beperkter totaalcalorie per dag EN bevordering van het metabolisme - net door extra eiwitten in de voeding te stoppen in combinatie met beweging.

ga je over tot een kolhydraatstop en je gaat een proteine dieetvorm aan (bv pronocal), moet je daar METEEN enkele zaken naast plaatsen !!!
1) verplichte inname vitamine supplementen (om uitputting mineraalreserves te voorkomen en metabolisme op peil te kunnen houden)
2) dit dieet MOET wel goed uitgedoktert zijn. absoluut niet voor beginners geschikt die op eigen houtje willen aanpakken vanwege de complexiteit ivm ondersteuning mineralen en aminozuren bij het dieet.
Tevens is het een VERPLICHTING plantaardige vetten te gebruiken, want er zijn nogal wat mensen die gewoon alle type vetten schrappen en dan riskeer je ernstige nierproblemen (kristaliseren van de nieren)
wat is zeer geschikt ?
- arachide olie is zeer goed voor dieet, voor het bereiden van vis, kip/kalkoenvlees, wok, groentenmix etc...
- notenolie - voor dressings te maken (mag NIET verwarmd worden, niet geschikt voor opwarmen/bakken)
- olijfolie
- sesamzaak olie (bv 1 a 2 soeplepels per dag = rijk aan vit E, B6 en B12

ivm drank : koffie schrappen, in de plaats groene thee (natuur bladeren of geconcentreerd in korrels, theezakjes zoals d meest gekende merken mogen de vuilbak in.
nog een zeer goede : PU'ER thee. gekend voor het bevorderen van het metabolisme en vetverbranding. (ook weer natuur, geen buideltjes.

extra vetverbranding stimulering : L-Carnitine, en wel 2500mg/per dag. vaak zegt men een 1000mg te gebruiken maar dat is totaal zinloos. 2000mg is de minimum voor effect te verkrijgen. extra te supplementeren.
citroenen en pompelmoes bevatten ook behoorlijk wat l-carnitine (vooral het witte vlies dat erg bitter smaakt)

verplicht voor af te vallen op een gegarandeerde manier : groene groenten. sla, komkommer, brocoli, spruitjes, peterselie, etc...
daarnaast gebruik maken van paprikas, wortelen, en tomaten, ananas, pompelmoes. appels zijn uit den boze, deze wakkeren de honger extra aan doordat je door de grote hoeveelheid suikers erin een piek in je bloedspiegel krijgt met een sterke daling, en er zitten stoffen in die cortisolaanmaak prikkelen - wat een hongeropwekkend effect geeft. (verhoging stresshormoon geeft stimulans tot eten)

wortelen en peterselie oa zijn goede hongerstoppers, idem ook pompelmoes.

om even in te gaan op spierverbranding door ketogene fase : (er panikeerde blijkbaar iemand een paar antwoorden terug)
ketogene fase word bereikt door dat je meerdere dagen na alkaar geen kolhydraten benut. de glucose reserve is totaal uitgeput en daardoor word het lichaam verplicht volledig in te gaan op verbranding van VET.
dit geeft na een aantal dagen in ketogene fase wat vervelende symptomen, deze zijn wel TIJDELIJK !
de perdiode tussen dag 7 (ongeveer dag 3 van de ketose-fase) en dag 14 is het lastig en kan je je soms een beetje "moe" voelen.
echter ben je niet moe, het is uw lichaam dat een afkick heeft van de suikers. suikers die we voordien veel en veel teveel binnenkregen dan nodig is. (vooral gerafineerde vorm) dat kan dus wel 5 a 10 dagen duren.
Ook kan er een lichtzeurende "hoofdpijn" aanwezig zijn, en je bent een beetje humeuriger / geprikkelder... komt ook door die afkick van suikers.
let op : deze fase is vooral MENTAAL moeilijk, en fysiek wel minder alhoewel je fysiek wat zwakker kan overkomen op dat moment. feit is dat als je sport, NIET intensief gaat voor je volledig bent aangepast en vooral op lagere polszones (vetverbrandingzone) en meer duur/km's doet.
eens die periode voorbij, kost het vrijwel geen moeite om door te zetten. tegeljk zit je metabolisme voluit te draaien en ben je al aan het overschakelen naar de 2e fase van uw dieet. hier horen dan suiker uit FRUIT genuttigd te worden en wat uit rijst en pasta (zeer beperkt) in combinatie met vis en groenten.
vlees word hier niet toegelaten !!!
na een tijdje ga je naar fase 3; fase 4,.. tot je weer normaliseert.
op 2 maanden kan je zo wel 15-17kg afvallen (bij hoge BMI's zoals bv +21) zonder jezelf tekort te doen, en je hebt zelfs energie in overvloed.
voorwaarde is dat : 1) je mentaal absoluut klaar moet zijn hiervoor , en 2) het goed overdacht is en je SCHEMATISCH te werk gaat op liefst gezette tijden, gespreid over de dag, en 3) ook ondersteund word door supplementen.

wat spierverbranding betreft :
NIEMAND moet zich daar zorgen over maken. zolang je vetreserves hebt, zal je lichaam niet overgaan tot vetverbranding. dat is een natuurwet.
pas als de reserves op zijn, gebeurd dit. (dwz = - 4% vetmarge en aldus gevaarlijk)
dan denken we dus al aan anorexia patienten. (of aan de holocaust wo2 waar ze letterlijk uitgehongerd werden)

in het andere geval kan het wel, maar dan spreken we over een serieuze infectie waarbij de spieren in sneltempo worden afgebroken en de patient zeer ziek word in erg korte tijd, en zelfs tot levensgevaar kan leiden. dit is weinig voorkoment, en is vooral de oorzaak van een parasitaire infectie die vooral in landen rond de evenaar met tropisch klimaat voorkomen of grote hitte en droogte. (sub shara, zuiden va nnoord amerika, midden en zuid amerika, afrika, midden oosten)
whaleshark
Mountainbiker
Location: ALu Cannondale F29, Carbon Vacorse, Stalen Ragley Big Wig en een oude alu fully Testarossem

Post by whaleshark »

Ik heb dit volledige draadje door lezen, en ik heb toch wel nuttige tips gezien.
Ik zal dit blijven volgen...
zenn
Mountainbiker

Post by zenn »

waar vind ik zo een calorie meter of teller
Post Reply