eerste ervaring klikpedalen

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Post Reply
Kristof/E30
Mountainbiker

Re: eerste ervaring klikpedalen

Post by Kristof/E30 »

Na 15 jaar bijna niet meer gereden te hebben, terug hier en daar een toertochtje aan het meepikken.

Klikpedalen zijn mij ook overal aangeraden, en heb ik dus aangeschaft.

Het zijn Shimano's geworden met langs de ene kant een klikpedaal, en de andere kant een gewoon pedaal.

Schoenen zijn Bontrager geworden, deze pasten mij het beste.

Pedaaltje helemaal los gezet en dit gaan testen op een stuk die ik als mijn broekzak ken....

Man, man, man... zeker tien keer op mijn bek gegaan tot vervelens toe. Ieder technisch stukje problemen op recht te blijven.

Ook moeite met het niet kunnen kiezen van de positie van mijn voet op mijn pedaal is een gevoel wat ik niet gewoon kan worden.

Voorlopig alles terug opgeborgen, goede gewone pedaaltjes aangeschaft en ik voel me terug een stuk zekerder op mijn fiets!

Valpartijen behoren ook tot het verleden.

Klikpedalen voor 95% van de mtb rijders, maar voor mij hoeft het voorlopig niet meer! :-D
snellle edddy
Mountainbiker

Post by snellle edddy »

@kristof , ik peins dat ge een beetje hard hebt gegaan . monteer alles is terug , zet u klikpedaaltjes is helemaal los . Dit kunt u doen door met een inbus ( maat 3 of 4 ik weet het even niet) naar de "min"kant toe te draaien . Vervolgens vertrekken (niet inklikken he :-D )en oefen eerst enkel op de weg/vlakke zandweg waar weinig verkeer komt . Ne keer links in klikken en dan weer de hiel naar buiten drukken om u los te maken, tot dat min of meer een reflex word .De eerste keer dat ik met mijn klikpedaaltjes ging fietsen ne schuiver gemaakt van ... da wilde nie weten . mag het een troost zijn op uwe bek blijft ge gaan zulle :lol: :lol:
suc6 verder
Kristof/E30
Mountainbiker

Post by Kristof/E30 »

Vandaag 46km gereden in Beselare, maar terug zonder de klikpedalen :-D

Ik mis ze echt niet! Wil heb ik veel bekijks met mijn schoenen die ik gebruik om te gaan rijden. :-D

Misschien volgende keer terug eens proberen, en het nog een kans geven.
leks
Mountainbiker

Post by leks »

Heb zelf paar maanden klikpedalen gebruikt ging op zich wel redelijk, het paniekerige van het vastzitten grotendeels aan gewend alhoewel er nog wel wat blijft, de weerstand heb ik heel laag.

Laatst remde ik na een afdaling te krachtig waardoor ik overtipte, mijn reflex op het hoogste punt was om over de fiets heen te springen, maar aangezien ik vastzat lukte dat niet, vol op de helm. Op zich niks aan de hand was in het gras, maar toch gekozen om voor nu naar flats te gaan, totdat ik wat meer ervaring heb en dit soort fouten niet meer maak.

Op bike24 de 5050 3 pedalen gekocht en op bikecomponents 5.10 schoenen beide voor ca. de helft van de adviesprijs alsnog een 100 euro.

Paar keer mee gereden nu en het voelt toch wel als een bevrijding, zit met een gevoel van meer controle (qua balans op de fiets), combi van pedalen en schoenen zorgen er ook voor dat je alsnog stevig vast op het pedaal zit, maar als nodig zo even een voet aan de grond kan zetten, ideaal.
snellle edddy
Mountainbiker

Post by snellle edddy »

Paar keer mee gereden nu en het voelt toch wel als een bevrijding, zit met een gevoel van meer controle (qua balans op de fiets), combi van pedalen en schoenen zorgen er ook voor dat je alsnog stevig vast op het pedaal zit, maar als nodig zo even een voet aan de grond kan zetten, ideaal.[/quote]

inderdaad
Johan-b
Mountainbiker

Post by Johan-b »

In het begin is het vooral door de gedachte "oei ik zit vast" dat je technische stukken niet meer (goed) kan.
1x daarover rij je de technische stukken zonder problemen.

Enigste reden waardoor ik nu nog soms val is door veldtoertochten te rijden waarbij de voorligger plotseling remt/stilvalt en ik prijs heb.
Rijd bijna geen enkele tt meer, veeeeeeels te druk naar mijn goesting.
Svenvl01
Mountainbiker

Post by Svenvl01 »

Heb nog maar een goede week mijn MTB, altijd met klikpedaaltjes gereden op mijn koersfiets dus ben het systeem wel gewend.

Wat ik nu wel ambetant vindt, zeker als nog beginnende mtb'er, is dat wanneer mijn klikkers loskomen op een voor mij technischer traject (per ongeluk vanwege de lichte instelling of omdat ik niet door een stukje op het traject geraak) ik moeite vindt om dit snel op een vlotte manier terug in te klikken terwijl ik nog op of tussen moeilijke stukjes zit.

Nu gisteren ook erg men voet omgeslagen omdat ik men voet niet snel genoeg loskreeg bij het omvallen naar links op steile helling :oops: ..

Ben nu aan het overwegen om eens met gewone pedalen te rijden en het verschil te voelen, ik zie wel vele voordelen in de klikpedalen maar toch.

Misschien voor mogelijke blessures te ontwijken komen gewone pedalen beter van pas of ben ik hier verkeerd in?
Phille81
Mountainbiker
Location: Specialized Epic Comp (2012) + Cube Reaction GTC Team (2011) + Ridley Compact (baanslet)

Post by Phille81 »

Het is hier in dit topic misschien al meermaals gezegd maar het is en blijft in het begin een beetje wennen aan klikpedalen...
Maar eens je dit gewoon bent, dan wil je niets anders meer... (tenzij ge echt DH of dergelijke rijdt)

Het in- en uitklikken moet je goed oefenen en na een tijdje (lees : enkele ritten al) wordt het een gewoonte. Ga hiervoor rijden op een route die je goed kent en waar geen al te technische stukken in zitten.
Op een recht stuk kan je dit goed oefenen : gewoon vertrekken, pedalen inklikken en 50 meter verder stoppen en uitklikken... en dit doe je meermaals na elkaar.
Vergelijk het met "het leren kennen van uw ambriage" bij een auto. Als ge met een auto leert rijden, is dat ook een goede oefening : 50 meter rijden... stoppen... 50 meter rijden... stoppen.

Awel : op een gelijkaardige manier kunt ge het in- en uitklikken van uw klikpedalen ook oefenen.
In het begin zet je ze redelijk los zodat het niet teveel moeite kost om in of uit te klikken. Naarmate je meer vertrouwen hebt, kan je ze iets vaster zetten.

De voordelen die je er op termijn uithaalt zijn vele malen groter dan de nadelen die je in het begin ondervindt (kleine valpartijen).
Hanne_F_S
Mountainbiker

Post by Hanne_F_S »

Wanneer start je best met klikpedalen? Eerst je fiets door en door kennen, of direct er in vliegen (of tegen de grond vliegen, het is maar hoe je het wilt noemen :-D )
cheeta
Mountainbiker

Post by cheeta »

Dat zal wel persoons- en route afhankelijk zijn... Wanneer je en bij het terrein veel moet nadenken - halverwege die klim stilvallen omdat je niet de goede versnelling geselecteerd had/kreeg, niet ver genoeg vooruit kunnen kijken waardoor je de eerste bocht goed lijkt door te komen maar de daaropvolgende veel te krap moet draaien, etc... - en vervolgens ook nog een keer moet nadenken op die momenten hoe je uit moet klikken dan ben je jezelf toch serieus geen plezier aan het doen.

Mijn voorkeur zou dan toch zijn om eerst met fiets, terrein en dergelijke vertrouwd te raken alvorens over te stappen op SPD pedalen (of derivaten). Ten tweede is het praktisch als je basisdingen als over een wortel/ boomstam bunny-hoppen en dergelijke gewoon zonder SPD leert. Wanneer je het zonder kan, kan je het ook met. Als je het met leert, is er een redelijke kans dat je los komt van je pedalen op het moment dat je niet vastzit. Al rijd je met SPD er zijn momenten dat je om op de been te blijven toch even een voet op de grond nodig hebt en niet altijd op tijd weer ingeklikt raakt voor de volgende uitdaging (het is behelpen omdat omdat uitgeklikt met SPDs rijden gewoon kl*** is, maar toch...).

Het allerbelangrijkste is dat je met pedalen rijdt waar jij vertrouwen in hebt, niet de fietsenmaker, forummember X of Y...
(en om om te schakelen inderdaad een weg, makkelijke route opzoekt en niet je meteen in een afdaling stort waar je an sich al moeite mee hebt)
Post Reply