Wissantaise 2005

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
slowlegs
Mountainbiker

Wissantaise 2005

Post by slowlegs »

Iemand reeds een idee wanneer die doorgaat? Normaal gezien ergens in mei?
slowlegs
Mountainbiker

Post by slowlegs »

Heb het zelf gevonden;
De Wissantaise gaat door op 05/05 uiteraard te Wissant.
Afstanden mogelijk van 20 tot 90 km.
Info blijkbaar op nummer : 0033 / 608 957 180.
Phrace
Mountainbiker

Post by Phrace »

klinkt wel interessant...
is er geen website beschikbaar met meer info toevallig?
Thierry
Mountainbiker

Post by Thierry »

slowlegs wrote:Heb het zelf gevonden;
Schitterend !!! Op 5 mei de Wissantaise (95km vorig jaar), en dan nog 3 dagen blijven "plakken" om de streek wat beter te leren kennen :wink:

Ritverslag van vorig jaar (van onze zoenk-site geplukt) :

20/05/2004 - La Wissantaise - Wissant (fr)

Awel hé : 't was de moeite daar in Frankrijk :-)

- De heenreis : we hebben er woensdag-avond 3u30 over gereden, via Mons - Lille - Tourcoing - Duinkerke - Calais.

- De uitbater van de camping municipal, rond 21u45 : "Wablieft ? 2 tentekes voor ene nacht ? Zeg m'sieur, ge denkt toch ni dakik uit mijne zetel ga komen om een plekske te gaan zoeken voor 2 tentekes, voor ochgottekes ene nacht ? Ga ne keer op een ander, d'er zijn hier campings genoeg". We zijn dan naar Hervelingen gereden (3km verder), waar we terecht konden op Camping De La Vallée : 10.4 euro voor 2 personen, 2 tentjes, 1 auto, inclusief douches. Goeiekoper dan die camping municipal, en vree vriendelijke mensen. Alleen die trut in de tent naast ons, moest da nu echt, om 23u45 nog beginnen koken (kip met couscous) en kletsen met pannen en gamellen ? Tot 03u heeft dat lawijt geduurd, begot :-(

- Den avant-bike (do-ochtend) : opstaan om 6u, ontbijt binnenspelen, en dan met den auto naar de "place to be". Bij 't binnenrijden van Wissant worden we door een aantal parking-wachters naar een grote wei geleid, die dienst doet als parking. De start is 500m verder, aan de Salle des fêtes : we zijn er vrij vroeg bij (7u25) en de inschrijving gaat zeer vlot.

- Départ en groupe om 8u10 (jawel, een gewone TT met groepsstart, voor de langste afstand moest je om 8u starten) en de hele meute (ik schat ongeveer 250 baaikers m/v) zet zich in beweging. Normaal gezien betekent dit een hoop gewriemel, maar in de praktijk viel dit deze keer zeer goed mee : we zitten ergens 2/3e in de groep, en we rijden aan een rustig tempoke het dorp uit richting binnenland. De kust krijgen we vandaag niet van dichtbij te zien :-(

- Le temps : dezenacht en dezemorgen ben ik letterlijk uit mijne slaapzak gebibberd, maar rond 7u kon je je toch al lekker warmen aan de zonnestralen. In 't begin nog even wat wolkjes aan de hemel en een vrij troebele lucht, maar na een uur of twee komt de zon er tegoei door, en is 't met momenten behoorlijk warm op de trails. Een licht zeebriesje zou zeer welkom geweest zijn, maar er was nauwelijks wind te bespeuren (alle kopervet en andere broeksmeersels ten spijt).

- Le peuple : oftewel het gezelschap :-) Phille is goe bezig de laatste tijd, hij rijdt vlotjes de hellingskes op en af. Peter heeft een paar deuken in zijn carrosserie en moet het daardoor wat rustiger doen, wat betekent dat ik hem in de bergop justekes kan volgen, in 't veld durft 'm wel ne keer ne ferme snok geven en dan is 't koersen om in zijn wiel te blijven. Tijdens de laatste 25km moeten de compagnons af en toe ne keer op mij wachten, wanneer ik mijn zotte uitspattingen "cash" betaal. Tja, dat komt ervan als ge ne keer ferm doortrekt op een klimmeke wanneer ge d'er eigenlijk ferm begint door te zitten, of wanneer ge ewa later op een asfaltbaan achter ne koersvelo spurt die u komt voorbij gesneld :-) :-)

- De streek : toen we woensdag-avond langs Calais passeerden, vonden we 't daar nogal plattekes : hier kunt ge alleen hoogtemeters "scoren" door in en uit loopgraven te springen. 10 minuten later nemen we afrit Wissant : damn, da gaat hier precies ferm op en af. Glooiend landschap met hier en daar een ferm bulteke zoals de Mt-Couple en de "Veuve Noire" (beide bekend van Guido's RL-tocht).

- Het parcours : un peu de tout. Asfalt, aardewegen, een paar bospaadjes, en vooral : kiezel, grind, stenen, keien, ... Zand hebben we niet gezien, kalksteen des te meer. Ik was content dat ik achtervering op mijn fietske heb. De meeste paden zijn vrij breed (3 sporen), hier en daar krijg je een paar honderd meter singletrack voor de wielen. Af en toe zitten er vlakke stukken in 't parcours, maar meestal zit er toch wat denivelé in, gaande van vals plat (op en af) tot 2 à 3 ferme klimmen (waaronder ene net voorbij de 2e break in Licques) en een paar zeer leuke en zeer steile afdalingen. Uiteindelijk zullen we ruim 1400hm's te verwerken krijgen op 94km : we rijden er iets meer dan 5u over.

- De bevoorradingen : waren af. Water, fruitsap of cola, mueslirepen, Lions en Marskes, appelsien, banaan, rozijntjes en gedroogde pruimen, zelfs sandwichkes met jambon. En dit alles vergezeld van meer dan één vriendelijke glimlach. Je kon zien dat die mensen daar stonden voor hun en ons plezier :-)

- Den après-bike : à la française. Dat wil zeggen : je komt toe, je krijgt een broodje en een drankje, je mag een tombola-lotje trekken (Phille, bij deze : ge had gene prijs) en that's it. Je euro's kan je gerust thuis laten, daarmee kan je daar na nen TT niks doen : non m'sieur, wij verkopen niks, genen drank en geen broodjes. Ge hebt een ticketteke gekregen voor een broodje en een drankske, en daarmee moet ge 't doen. Jammer, we zaten daar nochtans goe, buiten op 't grasveldje onder de kastanjebomen ...

- Douches : waren er niet. Bike-wash wel : 2 of 3 tuinslangen met voldoende druk. Maar je had eerder een stofvod nodig vandaag ...

- Après-bike numéro deux : wanneer we terug op de parking arriveren, merken we hoe hier den après beleefd wordt : m'sieur gaat 's morgens baaiken, en tegen dat m'sieur gedaan heeft, staan m'damme en de klein mannen gereed op de parking, met ne frigobox vol drank en eten. De BBQ wordt aangestoken, en er wordt gezellig nagekaart : cool, relax, j'suis pas pressé :-)

- De terugreis : rond 14u30 houden we het voor bezien : fietskes in de wagen, efkes op de camping passeren om de tenten af te breken en te douchen, en vervolgens ongeveer 2u autosnelweg (dit keer via Veurne - Gent - Brussel), rond 17u45 waren we terug in Leuven. En nog geen 45 minuten later lag den deze al kompleet strijk op zijn bed : volledig meurreg :-)

Ik heb mij vreeeeeeeeeeeee goe geamuseerd daar aan de Opaalkust. Jammer van de drukke heenreis en de vreemde après-bike, de rest was 100% in orde. Phille zijn woorden : "Twas gewoon KEI KEI KEI GOE". Peter heeft zijn uitstapje in ZoeNK-gezelschap overleefd, nochtans hebben we hem niet gespaard onderweg, de "bloempotten" en de complimentjes vlogen op bepaalde momenten nogal heen en weer :-)

Als afsluiter de "quote van de dag", opgetekend na alweer een discussie over brede banden, fully's, lefty's en V-brakes of schijfremmen : "Ne mens moet toch iets hebben om over te kunnen zagen, hé". En neen, deze uitspraak komt niet van ne ZoeNKER :-)

't Was dik in orde. Hier kom ik zeker terug.

Cijferkes: 95 km aan 19.19 km/h en 1446 hm's

Thierry

Image
Guest

La wissantaise

Post by Guest »

wie gaat er naar toe?
ivan
Mountainbiker

Post by ivan »

slowlegs wrote:Heb het zelf gevonden;
Ga je daar naartoe ?
Epic
Mountainbiker

Post by Epic »

Sorry, is dit eigenlijk een wedstrijd?
Thierry
Mountainbiker

Post by Thierry »

Neen, een gewone marathon (+65km-rit) zonder tijdsopname. Net zoals bv LATF, of de Meerdaal Classic ...
Bartje
Mountainbiker
Location: Canyon, Grand Canyon Elite, full XT, XT-schrijfremmen

Post by Bartje »

in principe wordt dit een must voor onze club :wink:
profi
Mountainbiker
Location: Lynskey Ridegeline SS, Salsa spearfich , On one inbred SS

Post by profi »

Ik ga er zeker ook naartoe , het is echt prachtig biken daar.
De streek lijkt een beetje op Toscane vindt ik. :D
Post Reply