eerste ervaring klikpedalen

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Post Reply
Mtb rookie
Mountainbiker

Post by Mtb rookie »

[/quote]

Misschien kan dit fimpje je wat helpen,in ieder geval heel goed uitgelegd.

http://bikedynamics.co.uk/[/quote]
Interessant filmpje!
Zors wrote:
Mijn ervaring met klikpedalen is 0,0 en zou willen weten of dat pedalen van andere merken compatibel zijn met plaatjes van shimano vb of moet je dan een volledig ander systeem gebruiken :-k
Elk merk heeft zijn eigen plaatjes, die bij de pedalen worden geleverd.
In decathlon kun je voor 100€ alles hebben schoenen/pedalen dat eigen merk van pedalen dat erg goed lijkt op shimano's dacht 35€/setje.
'Echte' Shimano's kan je al kopen vanaf 20-25 (oa Bij Van Eyck, of via een webshop)
Zie ook dat mensen zeer tevreden zijn over TIME pedalen das mss ook nog een optie
Ben ook een tevreden TIME gebruiker. Ik heb wel het basismodel, Atac Alium. Die zijn vrij zwaar, maar dat stoort me niet. Klikken gemakkelijk in en uit. Wat voor mij als beginner wel handig is, is dat de pedalen een vrij groot platform hebben, dus als je niet onmiddellijk inklikt, is de kans dat je van je pedaal schiet vrij beperkt.
locust wrote:- elk merk heeft zijn eigen plaatjes maar het meest gebruikte is shimano SPD, en die plaatjes zijn NIET altijd bij de pedalen meegeleverd.

-XTR is niet echt nodig, de XT versie is ook heel goed en kost je veel minder.

-afstelling is belangrijk
Ah da vreesde ik al van die plaatjes maar wist ik nog niet zeker dus als ik geen shimano's kies kan ik niet die plaatjes gebruiken die zowel opzij als naar boven los kunnen klikken (type 56)

Van eyck is idd supershop! (mijn teller/spatborden en nog wat prul komt van daar aan zeer scherpe prijs en snel geleverd 8) ) zou mss wel ééns de moeite zijn om naar daar te gaan (wel wa ver voor mij) om daar ter plekke schoenen+pedalen te kopen en geholpen worden met juiste afstelling enz heb bij men eigen fietsmaker ook staan kijken voor pedalen maar daar betaal ik wel de hoofdprijs voor alles :roll:

Moeten van mij idd niet de lichtste duurste pedalen zijn van 200€ofzo :P maar ben wel nogal een mierenneuker van gewicht wil niet dat men bike er zwaarder van word en de standaart platform pedalen wegen rond de 300gr...
Die xtr pedalen lijken mij zonder speciale schoenen zeer slecht rijden (is natuurlijk niet de bedoeling om veel zo te rijden maar als je ééns een kleine verplaatsing wilt doen zonder van schoenen te wisselen ofzo... )
Die looks zien mij er iets makkelijker uit in gebruik maar heb in ander topic dan weer gelezen dat de shimano's kwa slijtage meestal vele malen beter zijn dan andere merken dus wel die iets duurdere prijs eigenlijk wel waard zijn :roll: keuzes :P
ben ook beetje bang om veel te vallen met klikpedalen maar wil mij er wel aan wagen :lol:

IIG heel erg bedankt voor julie reacties daar heb ik wat aan :wink: denk dat mijn nonkel een paar jaar geleden zo'n look pedalen op zen mtb had staan mss ééns vragen naar zijn ervaringen wie weet staan ze er nog op in topconditie :-D
Mtb rookie
Mountainbiker

Post by Mtb rookie »

denk dat ik toch voor de times ga wat reviews van gelezen op internet en deze zijn naar het schijnt het minst lastig om af te stellen (meer bewegingsvrijheid dan andere merken) en erg betrouwbaar/duurzaam wel beetje zwaar (410gr) maar door de lage prijs/goeie kwaliteit zullen het wss deze worden + het feit dat de pedalen wat "groot" zijn is ook een voordeel als je ééns een klein eindje wilt fietsen zonder speciale schoenen :P

http://www.bike-components.de/products/ ... edale.html

Schoenen zijn dus gelijk welk merk/type hé die zal ik dan wel ergens in winkel gaan passen/kopen
Capitano
Mountainbiker

Re:

Post by Capitano »

Metalpe wrote:Ik rij nog steeds niet met klikpedalen. Al de valverhalen ivm niet op tijd uitgeklikt komen etc blijven voor mij de doorslag geven.

Ik rij niet op tijd maar voor het plezier, opbouw en behoud van conditie en de beleving van de prachtige natuur, dus de extra (trek)-kracht is voor mij geen overtuigend argument. Ik probeer meestal wel flink door te rijden, zodat ik steevast moe en voldaan aankom, maar of mijn gemiddelde nu 20km/u is of 21km/u, dat laat me koud.

Verder heb ik Image deze pedalen. Het zijn pedalen van cannondale met een soort van uitstekende schroefjes. Als je gewone sportschoenen of skateschoenen aanhebt (alles behalve keiharde legerbotinnen;)), bijten de pedalen zich serieus vast. Ik ben er nog nóóit afgeschoven. Dit haalt, voor mij althans, het argument dat zegt dat je van gewone pedalen afschuift, onderuit.

Als ik zo lees op het forum, is er echter bijna niemand die net zoals ik zonder klikpedalen rijdt buiten een paar absolute beginners... Ofwel schaamt men zich ervoor ;).

Neen, doe wat je zelf wil. Ga je voor tijd en extra trekkracht, koop dan klikpedalen. Doe je het enkel voor de natuur en wil je niet onderuit gaan omdat je niet uitgeklikt geraakt, koop er dan geen.

Ik heb dankzij de mtb al 2 keer in het ziekenhuis gelegen met gebroken neus, aantal tanden uit, gezicht langs alle kanten kapot etc... Ik ga het zonder blijven doen... Ik neem elke afdaling die ik zie, maar ik wil tenminste onmiddellijk mijn voet aan de grond kunnen zetten als ik het nodig acht.

Wat kosten die Cannodale pedalen als ik vragen mag?
Bulez
Mountainbiker

Re: eerste ervaring klikpedalen

Post by Bulez »

Gisteren men eerste ervaring gehad met klikpedalen. Ik rij nu een 2 maand mountainbike (2x per week) en de laaste weken merkte ik dat ik van men pedalen schoof als het parcour te modderig lag. Ik heb al eens al het vel van men scheenbeen verloren, dus logisch gevolg, klikpedalen.. en wat een verschil! Gisteren een 70km gefietst langsheen de zenne/dijle kwestie van een beetje te wennen, in het terugkomen het MTB parcour van Hofstade/Bloso meegepikt, en dit was puur genieten!!
Parasite2689
Mountainbiker

Post by Parasite2689 »

Klikpedalen is zeker en vast geen overbodige luxe. Ik rijd al al enkele maanden met klikpedalen en tot hier toe zijn de prestatie en veiligheid enkel maar toegenomen. ^^
Bassie_1985
Mountainbiker
Location: Trek Elite 8.5 (Geüpgraded naar Deore XT brakes, shifters en cassette)

Post by Bassie_1985 »

Ik twijfel nog steeds over klikpedalen. Als ik zie hoeveel er op hun bakkes gaan op toertocht met klikpedalen...

Anderzijds spreken ze mij praktisch altijd aan op de toertocht met : "je moet je eens klikpedalen aanschaffen en dan ga je zeggen : die meneer op de toertocht had gelijk"...

Tja we zien wel
chundo
Mountainbiker

Post by chundo »

ik rij ook nog niet lang met klikkers en het is een verbetering. Als je ze los in stelt klik je er soms uit zonder dat het de bedoeling is (bv je valt bijna en je bent er al uit). Hoe meer het went hoe strakker je ze zet tot je voor jezelf de juiste stand hebt.
Bassie_1985
Mountainbiker
Location: Trek Elite 8.5 (Geüpgraded naar Deore XT brakes, shifters en cassette)

Post by Bassie_1985 »

chundo wrote:ik rij ook nog niet lang met klikkers en het is een verbetering. Als je ze los in stelt klik je er soms uit zonder dat het de bedoeling is (bv je valt bijna en je bent er al uit). Hoe meer het went hoe strakker je ze zet tot je voor jezelf de juiste stand hebt.
In welk opzicht is het een verbetering? of is dat moeilijk uit te leggen en moet ik dat zelf ondervinden :-)
chundo
Mountainbiker

Post by chundo »

als ze los staan is het hetzelfde als zonder klikkers rijden (en heeft het nog geen voordeel). Als ze goed zijn ingesteld sta je veel vaster op je pedaal. Je schiet er niet meer vanaf en je zet je kracht veel gerichter. Er zijn er ook die er niet graag mee rijden, het is ook iets wat je voor jezelf moet uitmaken. Eigenlijk moet je het gewoon proberen, zet ze in het begin op de lichtste stand en naarmate de ervaring zet je ze vaster.
Oldenbarnevelt
Mountainbiker

Post by Oldenbarnevelt »

Jaren ervaring met de koersfiets en bij eerste ritje toch bijna op mijn gezicht gegaan door de klikkers.

Gelukkig had de fietsenmaker ze super los gezet en klikte ik bijna automatisch los.

Ben trouwens alsnog gevallen tijdens mijn eerste rit. Over een spekglad, houten bruggetje gereden, willen afdraaien en onderuit. 15 km op de teller en ik zat op mijn gat in het bos.
Post Reply