Transprovence 2013 : Mijn ervaringen...

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Plons Racing
Mountainbiker

Transprovence 2013 : Mijn ervaringen...

Post by Plons Racing »

:-D Zoals sommige hier weten, ben ik de enige Lowlander die dit jaar "mag" mee doen aan deze Transprovence editie.

Zou jullie graag langs deze weg op de hoogte willen houden van mijn ervaringen en ook mijn problemen :-D

We zitten nu op 2 weken van de wedstrijd en ik kan nog steeds niet beslissen met welke fiets ik hem dit jaar ga rijden :-D

Zal ik voor een 26 of 29-er gaan
hoeveel veerweg
hoe de afmontage, etc...

Mijn vorige wedstrijd, de Transsavoie, reed ik met een Liteville 901 met een bijna DH setting wat als gevolg had dat ik de zwaarste fiets van heel de deelnemers had.
Voordeel was wel dat ik geen technische problemen heb gehad, terwijl 80% van een bepaald merk allemaal hun frame gebroken had...

Transprovence is dan net iets zwaarder, dus die zware fiets is geen optie.

Normaal gezien rij ik mijn internationale wedstrijden met een Liteville 301 mark 10
Maar mijn beste uitslagen reed ik dit jaar telkens met een Transition 29-er..

Wij, want om eerlijk te zijn, Plons Racing mag dan wel één persoon zijn, er zijn een paar mensen die mij helpen met mijn voorbereiding, zijn op dit moment aan het testen wat het beste is en hebben nog geen oplossing gevonden en de tijd begint te dringen.

De meeste mensen denken dat Enduro wedstrijden "een beetje klimmen en veel bergaf" zijn, maar op deze grote wedstrijden wordt het klassement meer en meer bepaald op gebied van fysiek, want hoe frisser je boven komt hoe sneller je naar onder kan.
Zo besliste Tracely Mosely dit jaar de eerste wereldbeker te rijden met een Trek 29-er wetende dat ze tijd zou verliezen tov haar echte enduro fiets (slash) in de stages, maar tijd zou goedmaken op de liasons (verbindingsstukken) en dan dus frisser aan de start zou staan op de timed stages.
Ze won trouwens de wedstrijd....

Wij zijn er dus nog niet uit, want mijn ervaringen met de Transprovence zijn dat je elke dag tussen de 6 en de 10u op de fiets zit en dat (dit jaar) 6 dagen aan het stuk, waarvan ook een groot gedeelte gewoon met de fiets op de rug wandelen is....lang wandelen....

Hier kan je een videooke bekijken van de highlights van vorig jaar om een impressie te krijgen

Zal proberen vanaf heden je op de hoogte te houden van de opbouw naar de wedstrijd toe !
Last edited by Plons Racing on Tue 08 Oct 2013 10:19, edited 3 times in total.
Plons Racing
Mountainbiker

Re: Transprovence 2013 : Moeilijke keuzes...

Post by Plons Racing »

Dus de eerste vraag die ik voor jullie heb :

heeft iemand goede ervaringen met fiets schoenen waar je uren aan het stuk mee moet wandelen op rotsen ?

zo ja welke ?
eL Tee
Mountainbiker

Post by eL Tee »

Mavic Alpin XL... Zitten (mij) zeer goed, en heb ik deze zomer dagenlang aangehad in de Provence. Fietsen, wandelen, ...

Zeer goede grip, flexibele zool doch stijf genoeg om te fietsen.

Nu, ik ben maar nen amateur die pas een jaar fietsert en een broertje dood heeft aan competitie.
Plons Racing
Mountainbiker

Post by Plons Racing »

Image

dat zijn dus deze schoenen.

Zijn enorm populair in deze wedstrijd, zeker omdat Mavic de hoofdsponsor is.

Zal ze dringend eens moeten gaan passen blijkbaar
eL Tee
Mountainbiker

Post by eL Tee »

Yep, dat zijn ze... Neem ze gerust een maat te groot (sowieso passen!): ik heb normaal een 42,5 a 43. Mijn Mavic's zijn UK size 10: 44 2/3. In de lengte heb ik een weinig over, in de breedte een stuk minder.

Zonet ook eens dat filmpje bekeken: ferm daar te kunnen aan deelnemen! Verdomd mooi!
bettes
Mountainbiker

Post by bettes »

Ik zou puur om de "hardcore" mannen te kloten de transition 29-er pakken... Pike erin en gaan! Eventueel kijken naar die syntace wielen met extra brede velgen om toch wat goed te maken qua grip als ge nie mee sticky rubber kunt rijden.

Giro heeft ook net enduro schoenen voorgesteld met een vibramzool.
Image
http://spokemagazine.com/2013/08/27/gir ... duro-ring/" onclick="window.open(this.href);return false;
Plons Racing
Mountainbiker

Post by Plons Racing »

Die giro schoenen zien er wel licht uit
Iemand een idee waar ik deze kan kopen ?
Plons Racing
Mountainbiker

Post by Plons Racing »

bettes wrote:Ik zou puur om de "hardcore" mannen te kloten de transition 29-er pakken... Pike erin en gaan! Eventueel kijken naar die syntace wielen met extra brede velgen om toch wat goed te maken qua grip als ge nie mee sticky rubber
Probleem met de 29-er optie zijn de banden

Ik kan geen banden vinden die ik vertrouw
Ik heb ook niet de optie zoals de factory rijders die gewoon elke avond hun banden vervangen
De twee laatste dagen heb je bijna dh banden nodig omwille van het lek rijden

De nieuwe enduro schwalbes zijn nog niet verkrijgbaar helaas
bettes
Mountainbiker

Post by bettes »

highrollerII of ne speci butcher geen optie? Op eurobike waren er ook nieuwe michelins, maar die gaan nog nie te krijgen zijn denk ik...

Als ge geen banden kunt vervangen dan moet ge 6 sets wielen meenemen :-" Ik zou eens naar sven nijs bellen voor zijn collectie dugasten :-({|=
Plons Racing
Mountainbiker

Post by Plons Racing »

Highroller enkel te krijgen in exo verso
Dat is ok voor van voor maar niet sterk genoeg voor van achter

Zijn die Butcchers verkrijgbaar in dh 29 versie ?
Post Reply