Houffamarthon 2013

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
mr_headshok
Mountainbiker

Re: Houffamarthon 2013

Post by mr_headshok »

Ik heb gisteren ook de 100/93km gereden. En ja, de afstand was minder en het aantal hoogtemeters lager. Hier en daar zaten er leuke stukken in, maar het vele asfalt en brede grindwegen waren er wat teveel aan. Aan de bevoorradingen vond ik nergens energiedrank. Misschien was die al op en stond die grenadine siroop als vervanging klaar? En sinds wanneer zijn stukjes bierworst ideaal krachtvoer om te gaan biken? Of heb ik iets gemist?
De sfeer aan de aankomst viel inderdaad op door zijn afwezigheid en de pastabar had voor die inschrijvingsprijs gratis gemogen.
Ik weet dat er een nieuwe organisatie achter zit en dat ze nog moeten bijleren ,maar ik vond de jaren van Biking Events toch beter dan deze editie.
R1ALAIN
Mountainbiker
Location: Niner AIR9RDO-NINER AIR9-Scott Spark RC900(STOLEN !)-SCOTT SCALE RC WC

Post by R1ALAIN »

Kben blij dat ik naar Elouges (DOUR) ben geweest.
Mooi parcours, veel bos en twee terrils, waarvan de laatste niet van de poes was.
De ravito's waren voldoende en de bepijling op zijn "Waals" (roze peinture en soms wat zoekwerk :-" ).
Ik heb het uitgehouden tot en met de zesde (of zevende) editie van de Houffa en heb het jaar na jaar zien verminderen... :(
Wheelfried
Mountainbiker

Post by Wheelfried »

Vond het best leuk. Het was gezellig druk, geen overrompeling. Kan misschien zijn doordat ik de 70 gereden heb, waar het meeste deelnemers waren :-D Ik hoor dat ze vrij soepel waren bij de inschrijvingen. Ook de start was goed om niet meteen de smalle bospaden in te duiken om files te vermijden. Beschikbare drankjes en eten aan de bevoorrading waren prima, al was het bij sommige stops een beetje chaotisch. Het parcours vond ik -op enkele lange asfaltstukken na- best ok, de streek op zich is al bijzonder mooi. Perfect georganiseerd was het nog niet, maar dat laat wat ruimte voor de organisatie om het volgend jaar beter te doen. Ik hoop in elk geval dat het volgend jaar nog doorgaat, want wat mij betreft mogen dergelijk eventen zeker blijven. Het zijn toch dingen om naar uit te kijken. Daarvoor bedankt aan de organisatie =D> want hoewel iets dergelijks organiseren heel wat zweet kost, zal je er niet rijk van worden... Wat controlepunten onderweg betreft zou de organisatie het deze keer misschien express zo gelaten hebben met de gedachte dat niemand op voorhand weet dat er geen controle is. Volgend jaar werkt dat natuurlijk niet meer... :lol:

PS: Er zaten in het parcours enkele zeer steile stukken waar ik niemand (incl. mezelf) nr boven heb zien rijden. Ben benieuwd of er bikers zijn die overal opgeraakt zijn... :-k
steviejanneke
Mountainbiker

Post by steviejanneke »

als Toertocht deelnemer vond ik wel een leuk rit :wink:

1 nadeel dat het zo ver rijden was.... moest het bij de deur geweest zijn ging het een super toertoch geweest zijn :lol:

mijn collega wilde niet meer dan 50km (inderdaad langer rijden met de auto dan met de fiets)
maar he tis maar best want na 20km had hij kramp en kon hij niet meer klimmen..... dus mocht ik veel wachten Maar werd het voor mij een rit om Super veel plezier te maken :wink: waar ik het uiteindelijk voor doe !!!
aj kwak
Mountainbiker

Post by aj kwak »

Wheelfried wrote: Wat controlepunten onderweg betreft zou de organisatie het deze keer misschien express zo gelaten hebben met de gedachte dat niemand op voorhand weet dat er geen controle is.
Weinig of geen controlepunten is meestal een geldbesparende maatregel. In de eerste edities vd houffamarathon waren er nog een 5-tal controlepunten.
bip bip
Mountainbiker
Location: Scott spark RC 29er,Scott scale 29er expert,Rigid 29er Chinees,Cervélo Aspero gravel

Post by bip bip »

resultaten staan online:
http://www.houffamarathon.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

grt,
bip bip
Kristof Huyck
Mountainbiker

Post by Kristof Huyck »

Ik ben blij dat ik dit jaar niet geweest ben als ik het hier zo lees. Nuja, toen ik vernam dat de organisatie werd overgenomen door de organisator van de GRG had ik al min of meer beslist niet te gaan want dat beloofde toch weinig goeds.

Blijkbaar zijn er wel nog voldoende mensen te vinden die met plezier 30 euro of meer uitgeven aan een veredelde toertocht met flauw parcours (voor die streek), er is nog hoop voor de organisators dus :-"
Emperor of the Mud
Mountainbiker
Location: Beach/Road: Granville Pulse 40/// Dry: Granville Pulse Team Custom

Post by Emperor of the Mud »

Herstellende van een sleutelbreuk en wat andere letsels heb ik me nuttig gemaakt om mijn clubmakkers te bevoorraden in Hubermont. Alhoewel ik liever zelf gereden had, vond ik het ook eens plezant om van buitenuit de race te volgen. Van mijn clubmakkers hoorde ik wel goede commentaren over het parcours. Het is niet zo technisch als Waîmes of Achouffe, maar dat is al jaren zo. Als je zoiets verwacht van de Houffa, ga je altijd ontgoocheld zijn. Mijn clubgenoten zitten ook niet iedere dag op de MTB, voor sommigen is dit lastig/technisch genoeg en zo gaan er nog wel mensen zijn, vermoed ik. De sfeer aan de start en aankomst is inderdaad bedroevend, daar kan zoveel meer mee gedaan worden. Ik hoorde sommigen ook over het gebruik (of liever, het ontbreken) van checkpoints klagen. Hoe kan de organisatie dan een correct koersverloop garanderen?? Positief is het aanduiden van ravitos voor de volgers. Ik stond bij de medische post in Hubermont (voor iedereen van de 70, 100 en 125 die vroeg of het blikje Jupiler smaakte, dat deed ie en gezondheid!), die was echter niet aangeduid. Dit kan misschien handig zijn als eventuele bikers moeten opgepikt worden daar, Is het een idee om pijlen naar de start te voorzien vanuit die post? Wij komen met de club volgend jaar zeker terug, al is het maar voor de leute en goede sfeer tijdens heel het weekend.
vedet
Mountainbiker

Post by vedet »

Staan de percentages van de beklimmingen/afdalingen ergens online?
alexbiker
Mountainbiker

Post by alexbiker »

Gisteren samen met 2 vrienden De 100km gereden. We zijn al verschillende keren naar houffalize afgezakt om de houffamarathon te rijden. Mijn vrienden waren er zelfs bij vanaf de eerste keer. Algemene indruk is dat het parcour er wel op achteruit is gegaan, enkele kuitenbijters en enkel mooie tracks maar verder veel asfalt en boerenwegels. De bevoorradingen vond ik ok sommige waren wel een beetje chaotische bij gebrek aan organisatie. Achteraf koude pasta maar er stond wel nog van alles om te eten.
De tijden van 6 a 700 man per afstand is voorbij. Denk dat kostprijs van de hobby daar ook wel iets mee te maken heeft.
De controles onderweg vind ik wel nodig als je zoveel betaald om te starten, alhoewel ik niet rijd om de prijzen.
Post Reply