Fietshersteller opleiding
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
- BerggeitCasualFietser
- Mountainbiker
Fietshersteller opleiding
Post by BerggeitCasualFietser »
Hey,
iemand ervaring met het volgen van avondschool opleiding fietshersteller, of een basisopleiding? Dit omdat een simpele herstelling bij mij soms een ramp is, en ik op die manier toch beetje de kosten wil vermijden van sporadische herstellingen, beetje nuttig bezig kan zijn en eventueel op termijn terug een bijberoep kan hebben. Woon in regio Sint Niklaas...
iemand ervaring met het volgen van avondschool opleiding fietshersteller, of een basisopleiding? Dit omdat een simpele herstelling bij mij soms een ramp is, en ik op die manier toch beetje de kosten wil vermijden van sporadische herstellingen, beetje nuttig bezig kan zijn en eventueel op termijn terug een bijberoep kan hebben. Woon in regio Sint Niklaas...
Re: Fietshersteller opleiding
Heb zelf deze opleiding gevolgd en afgerond na 2 jaar.
Zeer zeker interessant en hoe meer je fietst hoe meer nut deze opleiding heeft.
Ik moet zeggen dat ik voor de opleiding ook als veel sleutelde aan fietsen maar dat ik toch nog wat dingen heb kunnen bijleren. Op zich hangt veel wel af van de leraar dit het geeft want bepaalde exemplaren zijn zelf ook niet de meest handige
.
Wielen spaken vond ik persoonlijk het meest interessante onderwerp (2e jaar) maar ik doe dit echter zelf nooit thuis door de grote investering die je hiervoor moet doen. Het word ook simpeler voorgesteld dan het is. Er zijn veel professionele fietsenmakers die wel wielen kunnen maken maar over de kwaliteit ga ik niet uitweiden. Als je echt superwielen wil kunnen maken moet je hier volgens mij dagelijks met bezig zijn en de nodige praktijkervaring hebben.
Bijberoep is een goed idéé maar ik zou er niet teveel van gaan dromen:
- Investering om aan alles te kunnen werken is vrij groot en stop nooit want de fietsindustrie is constant in beweging. Schoon voorbeeld is schijfremmen; hoeveel soorten blokjes moet je niet liggen hebben om iedereen te kunnen helpen?? Hangt natuurlijk ook af hoe ver je met je bijberoep wil gaan hé.
- Uurloon zoals andere zelfstandigen kan je niet rekenen want dan ben je 'ne dure'.
- Verkoop van onderdelen is moeilijk; de meeste zoeken de prijzen op het internet. Probeer daar maar eens met te concurreren.
- Door het vele sleutelen aan fietsen kom je zelf minder toe aan fietsen
.
Ik moet zeggen dat ik voor de opleiding ook als veel sleutelde aan fietsen maar dat ik toch nog wat dingen heb kunnen bijleren. Op zich hangt veel wel af van de leraar dit het geeft want bepaalde exemplaren zijn zelf ook niet de meest handige
Wielen spaken vond ik persoonlijk het meest interessante onderwerp (2e jaar) maar ik doe dit echter zelf nooit thuis door de grote investering die je hiervoor moet doen. Het word ook simpeler voorgesteld dan het is. Er zijn veel professionele fietsenmakers die wel wielen kunnen maken maar over de kwaliteit ga ik niet uitweiden. Als je echt superwielen wil kunnen maken moet je hier volgens mij dagelijks met bezig zijn en de nodige praktijkervaring hebben.
- Investering om aan alles te kunnen werken is vrij groot en stop nooit want de fietsindustrie is constant in beweging. Schoon voorbeeld is schijfremmen; hoeveel soorten blokjes moet je niet liggen hebben om iedereen te kunnen helpen?? Hangt natuurlijk ook af hoe ver je met je bijberoep wil gaan hé.
- Uurloon zoals andere zelfstandigen kan je niet rekenen want dan ben je 'ne dure'.
- Verkoop van onderdelen is moeilijk; de meeste zoeken de prijzen op het internet. Probeer daar maar eens met te concurreren.
- Door het vele sleutelen aan fietsen kom je zelf minder toe aan fietsen
-
Strijkijzerke
- Mountainbiker
Post by Strijkijzerke »
het is mss wat ver voor jou maar ik ben bezig aan de opleiding fietshersteller bij Syntra in turnhout. http://www.syntra.be" onclick="window.open(this.href);return false; deze opleiding duurt 3 jaar
- Butch
- Mountainbiker
Met elk puntje eensWOLF! wrote:Heb zelf deze opleiding gevolgd en afgerond na 2 jaar.
Ik moet zeggen dat ik voor de opleiding ook als veel sleutelde aan fietsen maar dat ik toch nog wat dingen heb kunnen bijleren. Op zich hangt veel wel af van de leraar dit het geeft want bepaalde exemplaren zijn zelf ook niet de meest handige.
- Door het vele sleutelen aan fietsen kom je zelf minder toe aan fietsen.
Het zal niet altijd moeilijk zijn daaronder te blijven. Vandaag hadden mijn ouders platte band tijdens het fietsen. Omdat er om de hoek een fietsenwinkel was, zijn ze daar binnen gestapt. Een kwartier later waren ze al geholpen voor de schamele prijs van 70 euro. Daar zat weliswaar de kost van zowel een binnen- als buitenband bij maar dan nog 25 euro erbij lappen voor 'het werk'?WOLF! wrote: - Uurloon zoals andere zelfstandigen kan je niet rekenen want dan ben je 'ne dure'.
Natuurlijk heeft de de tijd dat ze niks anders kunnen doen een kost, hebben ze moeten investeren in het werkgerief en de kennis en waren ze vriendelijk en snel. En die mannen mogen gerust er iets aan verdienen. Maar toch, 25 euro ... om even een wiel met QR eruit te halen (dus geen gedoe met gesloten kettingkasten etc.), banden erop en pompen. Veel gerief en kennis moet ge daar niet voor hebben eh? Op een kwartier klaar ...
Soit, sorry om dit topic te kapen. Maar toch, 25 euro
@tornadospurteke
Heb je ganse opleidng gedaan?
Vond je het interessant en veel opgestoken?
Ben nl zelf de syntra cursus in turnhout aan het overwegen, maar heb tijdens m'n zoektocht op dit forum enkele wat gedateerde opmerkingen gezien dat het nogal theoretisch zou zijn en dat veel mensen het enkel doen voor het diploma om een zaak te kunnen starten.
Ikzelf zou vnl wat praktische dingen willen bijleren.
Ben nl zelf de syntra cursus in turnhout aan het overwegen, maar heb tijdens m'n zoektocht op dit forum enkele wat gedateerde opmerkingen gezien dat het nogal theoretisch zou zijn en dat veel mensen het enkel doen voor het diploma om een zaak te kunnen starten.
@tornadospurteke
-
Strijkijzerke
- Mountainbiker
Post by Strijkijzerke »
Fief wrote:@tornadospurteke
Het eerste jaar is inderdaad wel theoretisch en bij momenten saai. Maar eer je hier door bent heb je in het 2e jaar alleen maar praktijk en is de theorie tot zo goed als nihil herleid. Wat het 3e jaar ( is fietstechnicus) wordt weet ik nog niet. Dit is blijkbaar nog dieper ingaan en elektrofietsen, verschillende soorten naafsystemen nog meer bekijken,...... Hopelijk heb je hier voldoende informatie mee.