Balhoofd vervangen? HOPE

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Post Reply
frosti
Mountainbiker

Balhoofd vervangen? HOPE

Post by frosti »

Beste MTB ers.

Het balhoofd van mijn On One Scandal is er aan.
Blijkbaar is er wat water ingelopen en is het nu aan vervanging toe(na 2 jaar dat kan hé).

Ik heb nu een balhoofd van ON ONE wat geen gesloten lagers heeft en waarbij de lagers niet apart te vervangen zijn.
Graag zou ik een balhoofd monteren met gesloten lagers die te vervangen zijn.
Ik heb echter niet zoveel ervaring met balhoofden vandaar mijn vraag.
Heeft er iemand ervaring met HOPE balhoofden?
Ik dacht aan
Onder:
http://www.bike-discount.de/shop/k689/a ... l?mfid=485" onclick="window.open(this.href);return false;
Boven:
http://www.bike-discount.de/shop/k689/a ... l?mfid=485" onclick="window.open(this.href);return false;

heeft er iemand ervaring?

grtz

Frosti
WOLF!
Mountainbiker

Re: Balhoofd vervangen? HOPE

Post by WOLF! »

Heb al 4 jaar een hope balhoofd en kan zeggen dat ze kwalitatief toch wel goed zijn hoor.
Afdichting is behoorlijk en de lagers gaan lekker lang mee. Vroeger ook veel met in de modder gezeten en dat verdroeg het balhoofd ook vrij goed. Ik moet wel zeggen dat ik ze regelmatig uit elkaar haal en de cups eens uitkuis maar ik heb nog nooit ander vet in de lagers gedaan.
Binnenkort moet ik de lagers vervangen maar na 4 jaar en vele duizenden kilometers kan ik daar best mee leven. Je kan van hope trouwens alles apart krijgen wat wel handig is. Een lager kost je bijvoorbeeld 20 euro.

Wat ook een voordeel kan zijn bij hope als je bepaalde tools niet hebt is dat je geen tool nodig hebt om de vorkconusring te monteren (hij is immers voorzien van een opening die de ring wat open zet):
Image

Als ik het vergelijk met mijn Chris King balhoofd moet ik wel zeggen dat dat beter is maar dat moet jij voor jezelf uitmaken of het die meerprijs waard is.
frosti
Mountainbiker

Post by frosti »

Ter info.

Ik heb het Hope balhoofd besteld samen met het nodige uit- en indrijfgereedschap.

uitdrijf:
http://www.bike-discount.de/?ac=pddetails&pdid=8959" onclick="window.open(this.href);return false;
inpers:
http://www.bike-discount.de/?ac=pddetails&pdid=236" onclick="window.open(this.href);return false;

Vorige keer heb ik het balhoofd met behulp van een blokje hout en een hamer bevestigd, een Hope balhoofd verdient een betere start. #-o

Thks voor de info.

Frosti
wasbeer2006
Mountainbiker
Location: Cannondale F29 carbon 2 2013 - SRAM XX, Hope evo stealth, Notubes arch en crest

Post by wasbeer2006 »

Ik zit ook aan zo,n pers te denken. kan je die ook voor je bracker gebruiken?

Hope balhoofd kan ik aanraden!
frosti
Mountainbiker

Post by frosti »

Persen is persen lijkt mij of dat lager nu horizontaal of verticaal zit speelt niet zo een rol.

Het zou kunnen dat een extra (groter) drukring nodig is om een wiellager er in te persen maar met een beet je hulp moet dit makkelijk te fabriceren zijn.

Indien je in mijn buurt woont mag je de pers eens proberen( anders ook maar dan wordt het ver rijden)PB maar.

Grtz,

Frosti
WOLF!
Mountainbiker

Post by WOLF! »

frosti wrote: uitdrijf:
http://www.bike-discount.de/?ac=pddetails&pdid=8959" onclick="window.open(this.href);return false;
inpers:
http://www.bike-discount.de/?ac=pddetails&pdid=236" onclick="window.open(this.href);return false;
Heb net hetzelfde materiaal en ben er zeer tevreden over. Nu ga je dat wel niet veel nodig hebben hoor met zo een goeie headset :-).
Cyclus heeft denk ik wel adapters voor brackets te persen en anders kan je eventueel zelf wel iets maken; je hebt nu toch al een goeie basis pers ;-)
frosti
Mountainbiker

Post by frosti »

Het is gebeurt.
Het balhoofd zit er in .
Met het gereedschap ging alles zeer makkelijk.
Een
Het spreekwoord "Goed gereedschap maakt het halve werk" blijkt juist.

Ik heb gelijk ook nieuwe schakelkabels gestoken.

Morgen testen op de toerrit.

Grtz
Frosti
steviejanneke
Mountainbiker

Post by steviejanneke »

WOLF! wrote:Heb al 4 jaar een hope balhoofd en kan zeggen dat ze kwalitatief toch wel goed zijn hoor.
Afdichting is behoorlijk en de lagers gaan lekker lang mee. Vroeger ook veel met in de modder gezeten en dat verdroeg het balhoofd ook vrij goed. Ik moet wel zeggen dat ik ze regelmatig uit elkaar haal en de cups eens uitkuis maar ik heb nog nooit ander vet in de lagers gedaan.
Binnenkort moet ik de lagers vervangen maar na 4 jaar en vele duizenden kilometers kan ik daar best mee leven. Je kan van hope trouwens alles apart krijgen wat wel handig is. Een lager kost je bijvoorbeeld 20 euro.

Wat ook een voordeel kan zijn bij hope als je bepaalde tools niet hebt is dat je geen tool nodig hebt om de vorkconusring te monteren (hij is immers voorzien van een opening die de ring wat open zet):
Image

Als ik het vergelijk met mijn Chris King balhoofd moet ik wel zeggen dat dat beter is maar dat moet jij voor jezelf uitmaken of het die meerprijs waard is.

als je een onderste Lager besteld zit die Vorkconusring erbij ?? iemand een idee ??

mijn conusring past momenteel geen 100% met mijn lager..... (dus vlug vuil binnen...)
WOLF!
Mountainbiker

Post by WOLF! »

steviejanneke wrote: als je een onderste Lager besteld zit die Vorkconusring erbij ?? iemand een idee ??

mijn conusring past momenteel geen 100% met mijn lager..... (dus vlug vuil binnen...)
Bedoel je het onderste lager van een hope headset? Als je een lager apart besteld zal daar geen conusring bijzitten.
trainingsbeest
Mountainbiker

Post by trainingsbeest »

Kcnc zijn ook,zeeer gped

Rij op al mijn fietsen met kcnc headsets

En ik gebruik gewoon de plastik hamer voor de cupsin het frame te tikken

Voor de conusring heb ik ook geen toolke maar tik ik er los op met men handen (kcncs hebben zo een spatie voor simpele montage
Post Reply