Zo 04/08/2013 Hockai :: 14de Rando Plateau Fagnard

Een bangelijke tocht gereden? Of juist niet! De bevoorrading of bepijling die ondermaats was. Laat het je collega bikers weten!
Post Reply
Theobel
Mountainbiker

Re: Zo 04/08/2013 Hockai :: 14de Rando Plateau Fagnard

Post by Theobel »

roelp wrote:
Japie carbon wrote:Ik vond hem (op enkele stukken na) helemaal niet technisch. Ik hoorde van iedereen dat dit zo een geweldige tocht zou zijn. Dus wij om 6.30 in de auto om daar 2 uur in te zitten. En dat was me toch een tegenvaller! Ik heb meer schotterpadeen gezien dan singletraks. En die waren er echt wel in die omgeving.

Problemen met vergunningen ofzo? Ik hoorde dat het voorgaande jaren beter was.
+1

Wel spijt dat ik niet mee aangezet heb voor de XL van lowie. Ik denk dat hij er nog wel een hoop leuke paadjes heeft aangebreid.
Bij de eerste bevoorrading hadden ze precies ook de grote opkomst niet verwacht, want daar moest he toch wat geduld hebben voor een bekertje water.

Was dit dan helemaal geen technische toertocht? Wat is dan wel technisch? Ik snap het niet meer.

Als je aan één kant van een schotterpad blijft en je gebruikt je verbeelding. Dan is dat ook een singletrack.
Een 100% singletrack parcours van 50km zal je nergens tegenkomen, zelf niet in de alpen. En het is nog altijd xc dat we rijden op zo'n toertochten.
Als het voor jou niet technisch genoeg is, kan je altijd eens 5km/h sneller proberen te rijden op de technische stukken.
Ik vond het alleszins een leuke tocht.
scelter
Mountainbiker

Post by scelter »

Het is al lang geleden dat ik nog zo een technische stroken op een TT voor de wielen kreeg. Ik heb er echt van begin tot einde van genoten.
Vandaag mijne 29er canyon ook eens goed kunnen testen op de stijle hellingen. Bij aankoop vreesde ik een beetje dat het kleinste tandje mij nog te groot ging zijn in de ardennen, maar ik ben toch alles vlot opgeraakt met een 24 x 36. En ook kunnen ondervinden dat ik meer grip had op de stijle stukjes dan mijne maat met zijn 26er (of waren het mss toch de benen die het verschil maakten).

Ik heb ook nog eens moeten grinniken met de mannen die altijd roepen dat ze máár met zo weinig bar in het banden kunnen rondrijden. Het was precies een snakebite-feest langs de kant vandaag. :-)

Heerlijk weer, heerlijk parkoers, hier komen we volgend jaar graag terug.

Bij aankomst aan de afspuitstand wel wat ergernis. Mensen die blijkbaar gehaast zijn en die het niet kunnen laten van voor te kruipen. Als ge echt gehaast zijt, vraag dan of je voor mag, maar passeer me niet zonder iets te zeggen. Dat is echt onbeschoft! Ik heb ze mss wel "perongeluk" wat nat gespoten toen ik aan de beurt was :-)
madness
Mountainbiker

Post by madness »

Ik heb lang moeten wachten om eindelijk nog eens dergelijk technisch parcours onder de wielen te krijgen. Het succes van deze tocht maakt dat ik volgende jaar nog wat vroeger uit mijne nest zal komen. Ik heb het groepje van Lowie zien samen troepen dus ben ik rond 8.30 u gestart. Maar door het vele volk heb ik toch regelmatig in de remmen moeten gaan. Veel technischer moet het niet worden als ik de "slachtoffers" onderweg zag. Bij de meest technische afdaling heb ik verschillende bikers naar boven zien klauteren met pech en ne man of twee die uitgestrekt op de pad lagen. Hopelijk valt het allemaal nogal mee. Mijn benen zijn eindelijk terug wat gewent aan dit soort werk. Aangezien ik steeds angst had voor wederom nen zware klim heb ik steeds op reserve gereden. De laatste 4 km pas het gas volledig opengetrokken. Volgende jaar misschien wat minder sparen, want het venijn zit niet in de staart. De laatste km zijn goed te doen. Wat de 29" betreft. Ik heb er tijdens de afdalingen toch veel ingehaald met mijn 26"-ros. :-D Om maar te zeggen dat de bike helpt, maar het ventje (of vrouwtje) bepaalt toch het meeste. Mijn NN's hebben toch ook hun diensten bewezen tijdens de afdalingen. De extra grip heb ik af en toe toch nodig gehad om wat binnen de lijntjes te blijven. Hier kom ik volgende jaar zeker terug. Mooie streek, goede organisatie (originele douche oplossing) doch ietske vroeger vertrekken.
lowie
Mountainbiker

Post by lowie »

Ik heb de “discussie” technisch / niet technisch gevolgd.
Ik heb in mijn inleiding inderdaad wat veel de nadruk gelegd op het technische van de tocht. Toen had ik het plannetje nog maar vluchtig bekeken. Zoals velen wellicht weten bulkt de regio van superpaadjes.
Twee jaar geleden ging de tocht door dezelfde regio, en toen waren er veel meer brute paadjes in het parcours gestoken. Maar dat was voor de modale biker blijkbaar te veel van het goede. Vooral op het Waalse forum werd dat toen beklaagd.
Een toertocht organiseren is dus een compromis zoeken. Een organisator heeft nu eenmaal graag veel volk op zijn TT om zo de clubkas te kunnen bijvullen.
Om de 55 km toch wat extra te gunnen hadden we in de eerste lus de mooie afdaling langs de Hoëgne-vallei, gevolgd door de pittige klim richting Solwaster, afdaling naar de Statte en de zeer mooie st-klim uit de Statte-vallei.
Maar ik begrijp dus ook wel dat degenen die kicken op wortel- en rotspassages wat op hun honger zijn blijven zitten. Als je dan ook nog RDHF-deelnemer was, dan zal dat zeker zo wel ijn, maar dat wordt dan ook voor een ander publiek georganiseerd (hoewel er bij de deelnemers van de 65 km heel wat volk zit dat beter deze TT komt rijden :wink: )

Zoek je de mooiere paadjes ? Zorg dat je een degelijke gps hebt en ga eens kijken op http://www.solosride.be" onclick="window.open(this.href);return false; >> fun gegarandeerd ! (o)

Gisteren met 17 (!) man gestart voor mijn XL-tochtje. Netjes alle schotterpaden er zoveel mogelijk uitgeknipt en niets dan brede smiles op alle gezichten gezien. Mooiste compliment van een jonge gast gekregen : “bedankt Lowie, maar ik heb vandaag een lesje in nederigheid gekregen”.
Japie carbon
Mountainbiker

Post by Japie carbon »

Theobel wrote:
roelp wrote:
Japie carbon wrote:Ik vond hem (op enkele stukken na) helemaal niet technisch. Ik hoorde van iedereen dat dit zo een geweldige tocht zou zijn. Dus wij om 6.30 in de auto om daar 2 uur in te zitten. En dat was me toch een tegenvaller! Ik heb meer schotterpadeen gezien dan singletraks. En die waren er echt wel in die omgeving.

Problemen met vergunningen ofzo? Ik hoorde dat het voorgaande jaren beter was.
+1

Wel spijt dat ik niet mee aangezet heb voor de XL van lowie. Ik denk dat hij er nog wel een hoop leuke paadjes heeft aangebreid.
Bij de eerste bevoorrading hadden ze precies ook de grote opkomst niet verwacht, want daar moest he toch wat geduld hebben voor een bekertje water.

Was dit dan helemaal geen technische toertocht? Wat is dan wel technisch? Ik snap het niet meer.

Als je aan één kant van een schotterpad blijft en je gebruikt je verbeelding. Dan is dat ook een singletrack.
Een 100% singletrack parcours van 50km zal je nergens tegenkomen, zelf niet in de alpen. En het is nog altijd xc dat we rijden op zo'n toertochten.
Als het voor jou niet technisch genoeg is, kan je altijd eens 5km/h sneller proberen te rijden op de technische stukken.
Ik vond het alleszins een leuke tocht.
Sommige stukjes waren een beetje technisch, de rest niet echt. Als je de helft van een schotterpad al een singletrail noemt....
Als je bv RDHF rijd dan zijn er afdalingen waar meer dan de helft gaat lopen. En ik besef me vandaag dat dat voor een TT wellicht ook niet geschikt is.

Ik denk dat mijn verwachtingen iets te hoog gespannen waren, en dan valt het achteraf altijd tegen. Maar als ik eerlijk ben was het best een aardige tocht.
Theobel
Mountainbiker

Post by Theobel »

@Japie carbon: schotterpaden zijn inderdaad geen singletrails. :-) Maar ik vond ze hier best nog wel leuk.

Ik zou gewoon eens willen weten wat iedereen onder technisch rijden(afdalen) in België verstaat. Gewoon om te zien of ik dat niveau aankan en uiteindelijk mijn "technisch afdalen" kan verbeteren. Dus daarvoor zal ik eens een "solosride" moeten rijden.
Bunga
Mountainbiker

Post by Bunga »

Conclusie: iedereen zijn niveau is verschillend… wat een verassing :)

Voor mij was het heel erg genieten op de verschillende paadjes en yup, af en toe toch een beetje schrik als je op een steile helling zit en dan over de wortels moet. Veel wegjes die je in andere TT’s bijna niet tegen komt. Het middenstuk was even wat relaxen maar dat mocht wel met het deftig aantal steile klimmen, dat trekt de jus uit uw benen. Genoten van de rivier passages, uitzichten, snelle afdalingen, technische stukken… zeker en vast een van de betere tochten maar dat zijn de meeste in die regio.

In vergelijking met vorig jaar ben ik van 14 naar 19 gemiddeld gegaan dus ik heb nog een andere reden om tevreden te zijn :) Steek er voor uzelf een persoonlijke uitdaging in, dan is het extra genieten.
Theobel
Mountainbiker

Post by Theobel »

Neen, eigenlijk weet ik dan nog niet wat technisch rijden in België is. Maar "technisch rijden" is iets wat je moet voelen. Hence: solosride komt op mijn agenda. Dan zal ik het wel snappen.

En er is niets mee om een voet aan de grond te zetten. Ik zet liever een voetje op de grond of wandel het technisch stuk, dan zwaar op het gezichtje te gaan.
peerke1967
Mountainbiker
Location: Canyon Exceed CF SLX , Pinarello Dogma 65.1 Custom Build

Post by peerke1967 »

Wat een gezever hier allemaal over het al dan niet technisch en dergelijke. #-o
Wees blij dat we nog in deze regio zo veel singletracks mogen rijden. Ondertussen hebben de groenen ook hier al wat in de pap te brokken. ( Lowie zal dit zeker beamen)Vroeger reed ik in de streek van Jalhay een zeer groot stuk van de hoegnevallei met zéééér veel wortelpartijen, dat is ondertussen ook al verleden tijd. Ik fiets al meer dan 20 jaar in deze regio( en ruime omgeving) en nog steeds ontdek ik nieuwe paadjes. Degene die op deze tocht nergens voet aan de grond heeft moeten zetten ( persoonlijk geloof ik dit niet) moeten dringend een carriére als prof uitbouwen denk ik.
Bij ons in de kempen mag je al blij zijn als er niet de veel asfalt inzit.
Een schrotterweg meer of minder zal me een worst wezen, ik geniet met volle teugen van onze fantastische sport en kijk in deze regio ook is naar de schitterende natuur. (o)
I rest my case
madness
Mountainbiker

Post by madness »

Ik heb zelfs met momenten naar de gereden afstand gekeken om mooie plekken te onthouden om eens met het gezin terug te komen voor een fikse wandeling. 30 en 40 km zijn me bijgebleven als zijnde mooi. P.S.: maar goed dat we niet allemaal hetzelfde zijn. Het zou maar saai zijn.
Post Reply