Met de hand zeer moeilijk maar met de speciale tang piece of cake..._anonymus_ wrote:De links van KMC voor 10 en 11 speed kan je opnieuw openen, die van Sram normaal gezien niet...
SRAM XX1 : 1x11 single chainring groep
Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
- Edlisjas
- Mountainbiker
Re: SRAM XX1 : 1x11 single chainring groep
-
Japie carbon
- Mountainbiker
Post by Japie carbon »
Das ws om de direct mount van de voorderrie nuttig te maken.
Vind het wel opvallend dat de fietsen die er zo eentje hebben ook een chaincatcher gebruiken.
En de merken zonder direct mount gebruiken niets (meestal dan)
Vind het wel opvallend dat de fietsen die er zo eentje hebben ook een chaincatcher gebruiken.
En de merken zonder direct mount gebruiken niets (meestal dan)
Sta op het punt om nieuw kader Scott Scale 900 verder af te monteren met XX1. Om in ons Belgenlandje te biken is de range 10-42 in combinatie met de keuze aan voorbladen ruim voldoende. Zijn er nog nieuwe ervaringen hiermee? Met wat rijden jullie hier? Daarnaast een groot voordeel om van die voorderailleur af te zijn. Genoeg problemen mee gehad in het verleden.
Als op snelheid aankomt met een 32 van voor kan je vlot 45 op de baan halen en met de 42 van achter geraak je ook al heel ver enkel in het buitenland zou ik een 30 steken ,wat mij het meeste opvalt is dat de groep veelzijdiger is dan sommige denken is zeker niet alleen voor wedstijden.
+1malmedy wrote:Als op snelheid aankomt met een 32 van voor kan je vlot 45 op de baan halen en met de 42 van achter geraak je ook al heel ver enkel in het buitenland zou ik een 30 steken ,wat mij het meeste opvalt is dat de groep veelzijdiger is dan sommige denken is zeker niet alleen voor wedstijden.
-
sand0kan
- Mountainbiker
Heb een 28T op een Niner RIP RDO en kan niet zeggen dat het 'wipt'. Sommigen waren namelijk bang dat door het kleine tandblad er teveel invloed op de achtervering voelbaar zou zijn. Nu kan dat echter ook liggen aan het CVA systeem van Niner dat toch wel bekend staat om zijn goede 'anti wip' eigenschappen.
Op de HT rijd ik met een 32T en 10 speed cassette met 36T achter. Daar kom ik in Nederland overal mee weg. Denk er niet meer aan om terug te gaan naar 2 x 10. Dit is gewoonweg heerlijk. Geen gekletter van de ketting meer en een echt stille drive train. En niet te vergeten geen chainsuck meer!!
Mijn ketting is overigens nog nooit afgevallen.
Op de HT rijd ik met een 32T en 10 speed cassette met 36T achter. Daar kom ik in Nederland overal mee weg. Denk er niet meer aan om terug te gaan naar 2 x 10. Dit is gewoonweg heerlijk. Geen gekletter van de ketting meer en een echt stille drive train. En niet te vergeten geen chainsuck meer!!
Mijn ketting is overigens nog nooit afgevallen.
- madskatingcow
- Mountainbiker
- Location: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019
Post by madskatingcow »
Heb je met een 2x10 en een clutch type / type 2 derailleur ook niet.sand0kan wrote:Geen gekletter van de ketting meer en een echt stille drive train
Verder is het zo dat :
a) je met een 2x10 altijd de juist versnelling bij de hand hebt - geen wissel van tandbladen nodig.
b) als je de bocht om komt en plots een steile helling moet nemen, je met een 2x10 slechts met één klikje meteen op het kleine blad staat. Met een 1x11 moet je een ganse cassette overlopen (= meerdere kliks). Wie is dan het snelst?
1x11 zal altijd voor een kleiner publiek zijn, en de marketing machine levert momenteel goed werk.
Buiten deze bedenkingen wil ik het zelf ook wel is proberen uiteraard
- Kristof Huyck
- Mountainbiker
Post by Kristof Huyck »
Dat zou ik vooral eens doen, ik heb zowel XX als XX1 en ik weet wat ik verkiesmadskatingcow wrote:Buiten deze bedenkingen wil ik het zelf ook wel is proberen uiteraard
Overigens: met een triple heb je een nog grotere range, dan ben je pas heel zeker dat je altijd de juiste versnelling bij de hand hebt, maar is het daarom ook beter?
- madskatingcow
- Mountainbiker
- Location: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019
Post by madskatingcow »
Ik heb een X0 Type 2 met mijn huidige 2x10 en ben ik zéér tevreden van.Kristof Huyck wrote:Dat zou ik vooral eens doen, ik heb zowel XX als XX1 en ik weet wat ik verkies![]()
Maar dan zit je met een grote overlap in bandbreedte, wat je bij een 2x10 niet hebt. Bij een 1x11 heb je grote gaten in de bandbreedte wat betreft de uitersten : 10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-42 . Een sprong van 10 naar 12 en van 36 naar 42T.Kristof Huyck wrote:Overigens: met een triple heb je een nog grotere range, dan ben je pas heel zeker dat je altijd de juiste versnelling bij de hand hebt, maar is het daarom ook beter?
Daarom heeft een 2x10 zeker zijn nut & plaats