Probleem Elixir schijfrem bij Trek fuel EX8

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
scelter
Mountainbiker

Re: Probleem Elixir schijfrem bij Trek fuel EX8

Post by scelter »

olie op rem en/of blokjes gesmost?
_anonymus_
Mountainbiker

Post by _anonymus_ »

_anonymus_ wrote:Eerlijk gezegd vind ik het toch niet normaal dat zoiets gebeurd door in de zon te staan.
Ik heb het in elk geval nog nooit meegemaakt.

Die ontluchtingskit van Avid zelf is wel handig, dan heb je direct de goede nippels.
Ik trek mijn woorden terug.
Mijn broer belde gisteren dat hij z'n achterwiel volledig was geblokkeerd.
Z'n Avid Elixir 3 rem was geblokkeerd.
Fiets meegenomen in extreem warme auto, en toen ik thuis was zat de voorrem ook geblokkeerd.
Nippeltjes los gedraaid, wat olie laten ontsnappen en 't was opgelost.
Dat zou nu toch echt niet mogen?
Randy82
Mountainbiker

Post by Randy82 »

Precies toch meer mensen die dit meemaken dus.
Zijn er wat sterke techniekers die hier een antwoord op hebben. Ik wil het bijvoorbeeld niet meemaken 60km van huis ofzo.

Is dit een puur avid probleem? Bij mij is het bij een elexir 1 dus redelijk low price. Maar zoals in bovenstaande post ook bij de iets duurdere elixirs. Hebben andere dit ook al met andere merken voor gehad? Ik begrijp dat het hier bij ons nu uitzonderlijk warm is en je daar de reden zou kunnen zoeken. Maar deze remmen moeten toch ook in meer zuidelijke landen verkocht worden, dus hoe doen ze het daar?
MC Tim
Mountainbiker

Post by MC Tim »

Ik heb 2 paar Elixir's gehad (R en CR) en het zijn superremmen als er geen problemen mee zijn, maar op den duur had ik er constant problemen mee. De CR's waren wel beter.

Telkens uitlijnen als je wiel er eens is uitgeweest, piepende remmen, ... Altijd alles origineel van Avid gebruikt.
Wel nooit jullie issue met het uitzetten van de olie gehad.

Vandaar dat ik gewoon geen Avid meer moet hebben...
Ben superblij met mijn Magura MT6's nu :-D
Een mooie upgrade zijn de Magura MT4's. Superremmen aan betaalbare prijs.
Philippe1
Mountainbiker

Post by Philippe1 »

Dichtingen van de pistons vv.
Er komen stukjes rubber los van de dichtingen, héél dunne draadjes, en die kruipen tussen de
dichting en de piston en forceren de piston tegen de schijf. (slecht of géén onderhoud)Heb hetzelfde voorgehad. Éen piston zat potvast en je zag duidelijk dat de rand vd rubber afgebroken was. Stukjes rubber zaten ook binnen in de klauw.
Ik denk dat rubber afbreekt als je de pistons terug naar binnen duwt zonder er eerst wat olie op te doen(remolie, met een wattenstaafje ofzo)
Er is werk aan die remmen, regelmatig wiel eruit en olie aanbrengen rond de piston.
Warmte lijkt mij onbestaande, ik rijd elk jaar omgeving Valencia, veel warmer dan hier en toch nooit zoiets voorgehad.
Men verkoopt setjes met twee dichtingen en twee pistons.(bvb bikediscount.de)
rho
Mountainbiker

Post by rho »

Beetje late reactie misschien maar ik heb net hetzelfde voor met mijn bijna ongebruikte Elixir 3 remmen.
De fiets stond in de berging, lekker koel en ik had 'm even buiten gezet om te poetsen. 't Was meer dan 30°C buiten.
Na 2 minuten zat het achterwiel vast.
De fiets weer in de schaduw gezet en na enkele minuten was het wiel weer vrij.
Om te testen de fiets van de vriendin (Met SLX remmen) er naast gezet.
Na enkele minuten zat mijn achterrem weer vast en die van haar liep nog mooi vrij.
Mijn fiets weer in de schaduw gezet en toen kwam die ook weer los.

Het ligt dus wel degelijk aan de warmte. Die Avids kunnen daar blijkbaar minder goed tegen.
V4-lover
Mountainbiker

Post by V4-lover »

DUS: Met die remmen moogde enkel in de vries en de vuiligheid rijden en niet in de zomer. :roll:
Stond dat niet in de handleiding ](*,)

:-D :-D :-D :-D
Philippe1
Mountainbiker

Post by Philippe1 »

Dan toch maar eens terug naar de fietsenmaker met die remmen, is ook een veiligheidskwestie, de boel zal maar eens onverwacht blokkeren, hetzij door de omgevingswarmte, hetzij door het opwarmen van de klauw tijdens langere afdalingen.
Ik heb het in Spanje nog nooit voorgehad, hoge opgevingstemperaturen en zeer lange afdalingen .
Mister No Chaïn
Mountainbiker

Post by Mister No Chaïn »

Schrap vuiligheid ook maar, dat heeft geen enkel onderdeel op een fiets graag :P
Bassie_1985
Mountainbiker
Location: Trek Elite 8.5 (Geüpgraded naar Deore XT brakes, shifters en cassette)

Post by Bassie_1985 »

Mister No Chaïn wrote:Schrap vuiligheid ook maar, dat heeft geen enkel onderdeel op een fiets graag :P
Diegene die er opzit wel he :-D
Post Reply